Så har vi Gramex-penge til dig. Og dine kolleger. Bare send os en studieliste inden nytår. Så kan I få jeres penge til tiden.
Danske musikere og pladeselskaber har stadig masser af penge til gode i Gramex. Penge, vi meget hellere vil have ud til alle jer, der har optjent dem. Men vi skal vide, hvem I er.
Derfor har vi opdateret listen over udgivelser, der er spillet i radio og tv de seneste tre år, men endnu ikke er blevet anmeldt til os.
Er du på listen? Så er der måske penge at hente. Finder du dine venner på listen? Så giv dem et tip.
Finder du noget på listen, du spiller med på? Så tag fat i pladeselskabet og bed dem om at anmelde udgivelsen til os. De får heller ingen Gramex-penge, før vi får en studieliste.
Er det din egen udgivelse, skal du selv udfylde en studieliste til os. Det er ikke særligt svært. Og det behøver ikke tage mere end 5 minutter. Så er det gjort. Musikerne kan få deres penge. Du kan få dine penge.
Vil du have penge til tiden, skal du sende os studielisten inden nytår. Afspilninger i 2016 får du udbetalt til juni, når året er gjort op. Afspilninger før 2016 gør vi alt, hvad vi kan, for at udbetale før.
Mangler du stadig at anmelde udgivelser fra 2013, så start med dem. Så kan du lige nå at få afregning for afspilninger i 2013, inden de bliver forældet ved årets udgang. Efter tre år ryger pengene nemlig tilbage i puljen.
Gramex er et joined society og varetager både rettigheder for de udøvende kunstnere, der har indspillet musikken, OG producenten, der har udgivet musikken – uanset om det er et major musikselskab, et indie label eller artisten selv.
På alle top 20-udgivelser har producenten Gramex-penge til gode. Det er fordi vi ikke kan udbetale producentvederlag, før vi får en studieliste som dokumentation.
På de fleste af udgivelserne har musikerne også penge til gode. Det er fordi vi ikke ved, hvem der har været med hvem i studiet. Den info får vi først på studielisten.
På nogle af udgivelserne har hovedkunstneren også penge til gode, altså den artist eller det band, der typisk står på coveret eller som ’artist’ på Spotify. Typisk er det fordi han/hun/de endnu ikke er meldt ind i Gramex.
Du kender sikkert coveret til Grace. Det eneste – men legendariske – studiealbum, Jeff Buckley nåede at indspille. Bassisten på pladen hedder Michael Grøndahl. Han er født i Danmark, bor i København og har været medlem af Gramex i femten år.
I dag ville den amerikanske singer-songwriter Jeff Buckley være fyldt 50 år. Hvis ikke en svømmetur i Wolf River, en biflod til Mississippi, i maj 1997 var endt så galt, som den gjorde.
– Wow, det er godt nok svært at forestille sig; Jeff som en midaldrende mand… Han havde det her Peter Pan-agtige over sig; noget mytisk, en utrolig kontakt med den virkelige verden, men også med sit indre barn.
Det fortæller dansk-amerikanske Michael ’Mick’ Grøndahl. Han er født i Danmark og bor i København i dag, men har boet det meste af sit liv i New York.
Mick ved det om nogen. Han spillede bas i Jeff Buckleys band i de år, han slog igennem og for evigt skrev sig ind i musikhistorien som et af vor tids største musikalske naturtalenter og en stadig kilde til inspiration for musikere den dag i dag.
De mødtes ved et tilfælde i 1993. Første gang på et spillested i New York, hvor Jeff varmede op for nogle af Micks venner. Tilfældigt, måske. I hvert fald hvad man i dag ville kalde en game changer i Mick Grøndahls liv.
Amazing Grace
Da Jeff Buckley senere samme år inviterede Mick med i Bearsville Studios i Woodstock, havde de aldrig spillet sammen for et live-publikum og kun indspillet ‘for sjov’ hjemme hos Jeff.
Produceren hed Andy Wallace og kom direkte fra produktionen af Nirvanas og grungens kickoff-album Nevermind. Regningen for den storstilede produktion i Bearsville betalte Columbia Records.
For Mick Grøndahl var springet fra de hjemmestudier, han var vant til, enormt.
– Jeg havde helt klart mine tvivl og sagde også til Jeff: Jeg ved ikke, om jeg kan gøre det her. Men han så potentialet i mig og min evne til at tolke musikken på min måde. Mere end jeg selv gjorde. Og både Matt (trommeslageren red.) og jeg var unge og lærenemme, fortæller han.
I studiet handlede det om at fange øjeblikket – og få dét ned på bånd.
– Det vigtigste var at lade Jeff være Jeff. Jo mindre vi blandede os, jo bedre. Det var ret tydeligt, hvad han ville have og ikke ville have.
Hvad der virkede, testede de på en helt almindelig bilradio.
– Vi kørte rundt i en lejet bil i det her fantastiske efterårslandskab, hvor alle bladene skiftede farver, og lyttede til musikken på en måde som de fleste andre ville ende med at lytte til den – altså ikke på dyre JBL-højttalere i studiet, men på et billigt anlæg i bilen, fortæller Mick.
I seks uger i efteråret 1993 boede de sammen i Bearsville, langt fra New York; øvede, skrev og indspillede hvad der året efter blev til Grace – deres første og desværre også eneste studiealbum.
Mick Grøndahl (bas), Jeff Buckley (vokal/guitar), Matt Johnson (trommer) i coveret til Grace
Én ud af en milliard
Efter udgivelsen af Grace i august 1994 turnerede Mick Grøndahl med Jeff og resten af bandet stort set uafbrudt i to år og spillede blandt andet i det gamle Montmartre i Nørregade den 10. september 1994 og på Roskilde Festival i 1995. Altid uden en setliste.
I maj 1997 fløj Mick og resten af bandet til Memphis for at indspille hvad der skulle have været opfølgeren til Grace. Men Jeff mødte aldrig op i lufthavnen som aftalt.
– At miste ham var et massivt tab for mig. Årene efter var en meget hård tid for mig, fortæller Mick.
I år 2000 valgte han at skifte New York ud med København. Han havde mødt en dansk kvinde, og det virkede som en vej at komme videre; med sin egen musik, sit eget liv.
I København hookede han up med forskellige musikere, blandt andet i bandet Tongue, han lærte sig at spille guitar og tog ved siden af en uddannelse som engelsklærer.
Da han i 2009 fik en datter, røg musikken på hold. Nu er han igen begyndt at indspille demoer på computeren og underviser også i guitar og bas.
Samtidig arbejder Mick Grøndahl på en bog om sin tid og sine oplevelser med et menneske, som mere end nogen anden har præget hans liv, musikalsk og personligt.
Det har taget ham knap 20 år at kunne sætte sig til tasterne og sætte ord på.
– Jeff var min bedste ven, min mentor, min bror, min boss. En, jeg altid kunne tale med om alt. Når han talte til dig, var det som om du var den eneste i verden. Han var ægte og betænksom. Og aldrig nogensinde kedelig.
– Jeg har aldrig mødt nogen som ham, før eller siden. Han var én ud af en milliard.
Mick Grøndahl håber at have bogen færdig til sommer.
Det er vi nogle, der går og glæder os til …
* * *
Læs mere
Gramex skriver løbende om medlemmer, der har medvirket på ikoniske plader, store hits eller indspillet med legender i musikhistorien. Læs også:
Kom til morgenmøde hos JazzDanmark fredag den 2. december 8.30-9.30 feat. PLURALISTERNE.
PLURALISTERNE er et nystartet diversitets- og repræsentationsprojekt, som arbejder for at synliggøre og fremme diversitet i kulturlivet og mediebilledet.
Ved hjælp af crowdsourcing genererer PLURALISTERNE lister med kvalificerede personer – fx kilder og eksperter til radio, tv og dagblade, musikere til festivaler eller paneldeltagere ved konferencer.
Listerne kan være med alt fra marinebiologer og eksperter i amerikansk indenrigspolitik til spiludviklere og orkesterdirigenter. Fælles for alle listerne er, at personerne på dem alle bryder normen på det pågældende område. Listerne er gratis og tilgængelige for alle.
På dette morgenmøde kan du møde to af PLURALISTERNEs initiativtagere, journalist Astrid Dynesen og skuespiller Morten Nielsen, der kommer og fortæller om projektet.
Snup en croissant og en kop kaffe og få inspirerende input og debat med på vej til arbejde.
Arrangementet er støttet af Statens Kunstfond og er åbent for alle.
Dansk musikliv sætter spot på diversitet og køn i musikbranchen. Bag initiativet står Dansk Live, Dansk Musiker Forbund, Dansk Artist Forbund, JazzDanmark og Gramex.
Vi er gået sammen for at undersøge køns(u)balancen i dansk musik – ude i studierne og på, bag og foran scenen – og er i fuld gang med at indhente ny data på området.
Samtidig bringer vi folk sammen på kryds og tværs på en række uformelle morgenmøder den første fredag i måneden, der går på tur mellem organisationerne.
Kikki Mortensen er fra 1. november udnævnt til ny teamleder af afdelingen for medlemsservice og repertoire.
Kikki har været ansat i Gramex i 11 år, hvor hun har haft en stilling som senior controller i afdelingen for forretningsudvikling og kommunikation.
Her har hun været ansvarlig for rapporteringen fra vores kunder – altså alt den detaljerede data, vi løbende modtager, om hvilken musik der bliver spillet i radio og tv.
Samtidig med at Kikki tiltræder i afdelingen for medlemsservice og repertoire, overgår det overordnede ansvar for afdelingen til underdirektør Thomas Maagaard Dyekjær.
– Jeg er rigtig glad for, at vi får Kikki ombord som ny leder af vores medlemsafdeling. Det er her, vi registrerer alt det afspillede repertoire track for track og hver eneste rettighedshaver – både musikere, sangere og producenter.
– Det er dét, der sikrer, at vores medlemmer får de penge, de indtjener, både i Danmark og udlandet. Jeg ser frem til at fortsætte mit gode samarbejde med Kikki i hendes nye rolle, siger Thomas Maagaard Dyekjær.
Kikki har netop afsluttet en HD inden for økonomistyring og procesledelse og har tidligere arbejdet på blandt andet Søndagsavisen.
Selv glæder hun sig over at skifte kasket og udsigt.
– Gramex skal være en hjælper – både over for vores kunder og vores medlemmer. Jeg ved, at man som musiker eller pladeselskab i dag har tusind andre ting at lave, der er sjovere end at udfylde studielister.
– Derfor skal det være så nemt som overhovedet muligt for vores medlemmer ikke bare at få deres penge, men også få hjælp og vejledning dér, hvor man nu er – uanset om man så har været 30 år i branchen eller er ved at indspille sin første demo. Det glæder jeg mig til at kunne bidrage til, siger Kikki Mortensen.
Du kan skrive til Kikki på ktm@gramex.dk eller ringe på 33 85 32 30.
Ledigt job i Gramex
Vil du arbejde i et uhøjtideligt arbejdsmiljø midt i København med 25 musikglade kolleger? Tænker du i tal og regneark? Og har du erfaring med håndtering af store mængder data?
Uden for Danmark spiller den danske musik også for fuld udblæsning – året rundt – hinsidans og over there, på pubben og la playa.
Siden april har danske musikere og pladeselskaber tjent ikke mindre end 7,5 millioner kroner alene på airplay i udlandet. Det viser nye tal fra Gramex.
Det er vores naboer i Sverige, der sender flest penge hjem til den danske musik. Men også store musiknationer som England og Tyskland er medvirkende til, at festdagen for dansk musik fortsætter hele året rundt – også uden for Danmark.
Sange som ’Under stjernerne på himlen’ og ’For Evigt’ giver formentlig lige så lidt mening som ’Rødgrød med fløde’ for de fleste uden for Norden.
Dansk er og bliver volapyk for mange. Men det afholder på ingen måde udlandet fra at spille dansk musik – også sunget på dansk.
Rasmus Seebach har for eksempel sunget sig solidt i radioen udelukkende på dansk i både Sverige og Norge. Men også uden for vores nabolande kan man tænde for radioen og høre den populære danske popsanger. En optælling viser airplay i lande som Tyskland, England, Irland, Spanien, Ungarn, Belgien, Letland og sågar Japan.
Sandt eller falsk?
Er det din musik, der bliver spillet uden for grænsebommene – på dansk eller ej? Så har du sikkert fået masser af “gode råd” til, hvordan du bedst får pengene hjem. Men hvad er egentlig rigtigt.
Vi guider igennem de mest udbredte misforståelser, vi møder hos musikere. Hvad er sandt og falsk?
Spil Dansk Dagen er udvidet til en hel uge – også hos DR. Det giver mere airplay til dansk musik og flere penge til danske musikere og pladeselskaber.
Siden 2001 har Danmark fejret dansk musik én dag om året med arrangementer, koncerter og rød/hvid musik i radioen. Nu er Spil Dansk Dagen udvidet til Spil Dansk Ugen, der er skudt i gang i dag.
Dét bakkes op af DR, der spiller ekstra meget dansk musik på DR’s radiokanaler hele uge 44.
– I 2015 var næsten hver anden sang på DRs radiokanaler – eller 45 procent – faktisk dansk. Naturligvis, fristes jeg til at sige, for dansk musik ligger i hjertet af DR’s DNA og i kernen af den plan for musikken, som DR fremlagde tidligere på året. Men det er altid værd at gøre en ekstra indsats for den danske musik, og derfor bakker vi atter op om det gode initiativ, der nu hedder ’Spil Dansk Ugen’, udtaler DR’s radiochef Gustav Lützhøft til DR.
At DR nu sætter øget fokus på den hjemlige musik, glæder formand for Spil Dansk Jørgen Thorup:
– DR har stor glæde og nytte af hjemlig musik, som er efterspurgt blandt lytterne. Og dansk musikliv kan nu også glæde sig ekstra meget over DR som en public service-institution, der tager et særligt ansvar. Der er stadig masser af fokus på dansk musik herhjemme, og det skal der gerne blive ved med at være, for den ryster os sammen og skaber glæde og overskud, udtaler han.
Dansk musik behøver ikke være på dansk
Når “dansk” musik bliver fejret hele ugen, skal det dog ikke kun forstås som musik på dansk, forklarer Ricco Victor, direktør for Spil Dansk, til Politiken:
– Vi definerer det bare som danskkomponeret musik. Spil Dansk er ikke en nationalistisk bevægelse. Det er den ene gang om året, uge 44, hvor vi slår et slag for at løfte det danske musikliv. Når vi siger dansk musik, mener vi ikke, at det absolut skal synges på dansk eller have en eller anden historisk genremæssig tilknytning til den danske musikhistorie. Dansk musik er for os: musik, der er skabt af danske sangskrivere, og så er det lige meget, om det er Moussa Diallo, der laver afrikansk jazz, eller Carl Nielsens symfonier, siger Ricco Victor til Politiken.
I Spil Dansk Ugen kan du høre dansk musik – på dansk eller ej – hver dag på skift på de forskellige DR-kanaler.
I dag fylder DR sendefladen på P6 Beat udelukkende med dansk rock og alternativ musik. I morgen kan du høre dansk pop og hitmusik på P7 Mix, og onsdag er der dansk jazz på P8 Jazz. På torsdag spiller både P3 og P4 udelukkende dansk hele dagen som hvert år på Spil Dansk Dagen, og på fredag står den på dansk musik hele dagen på P5.
Mandag: P6 Beat
Tirsdag: P7 Mix
Onsdag: P8 Jazz
Torsdag: P3 og P4
Fredag: P5
Derudover markerer DR Spil Dansk Ugen med 13 koncerter i Koncerthuset kun med dansk musik.
At Spil Dansk Dagen er udvidet til en hel uge også hos DR glæder også John R. Kristensen, der er adm. direktør i Gramex.
– Det er absolut en god nyhed for dansk musikliv, at DR har valgt at spille rent dansk ikke bare én dag, men hele ugen på tværs af kanalerne. Det giver os alle sammen en bedre chance for at blive præsenteret for et bredere udsnit af alt den fremragende musik, danske musikere producerer, men som normalt ikke kommer i rotation. Og så betyder det jo i kroner og øre, at der ryger flere penge tilbage til dansk musik. Jo mere airplay, jo større udbetaling til musikken – ikke bare fra os i Gramex, men også fra vores kolleger i Koda, der sender pengene videre til komponisterne og tekstforfatterne, siger han.
Hvor i verden er danske musikere mest populære? Gramex har talt op.
Sverige, England og Holland.
Det er her, danske musikere og pladeselskaber tjener mest på airplay i år uden for Danmark. Det viser nye tal fra Gramex, der i dag udbetaler penge til medlemmerne for radio-afspilninger i udlandet.
Her er de 10 lande, vi har udbetalt mest fra i år.
Sverige
England
Holland
Tyskland
Belgien
Norge
Spanien
Japan
Østrig
USA
I bunden af listen ligger Portugal, Letland og Rumænien.
Og hvad spiller de så af dansk musik i rumænsk radio, tænker du måske? De spiller først og fremmest danske klassikere som Aqua, Laid Back og Michael Learns to Rock, men også The Raveonettes, Nabiha og WhoMadeWho har spillet sig vej til Rumænien.
Har du allerede fået penge fra udlandet?
Den er god nok. Gramex udbetalte allerede i april 3,5 million til medlemmerne fra vores udenlandske søsterorganisationer for afspilninger i 21 forskellige lande. I dag følger 4 millioner ekstra.
Det skyldes en optimering af udlands-udbetalingerne.
– Vi gør alt, hvad vi kan, for at få udbetalt penge fra udlandet så hurtigt som muligt. Derfor vil mange af vores medlemmer fremover opleve at få penge på kontoen fra Gramex flere gange om året. Afregningen fra udlandet er dog længere tid undervejs end den danske, fordi der er mange flere led i udvekslingen af data, claims og penge til og fra vores søster-organisationer, forklarer underdirektør i Gramex Kaj Christiansen.
Gramex arbejder aktivt internationalt for at sikre danske musikere og pladeselskaber betaling, når deres musik bliver spillet også uden for Danmark. Samtidig sender vi penge retur til de udenlandske organisationer og deres medlemmer, der bliver spillet i Danmark.
Er du fuldt medlem af Gramex – også kaldet worldwide – henter vi automatisk penge hjem til dig fra alle de lande, vi har aftaler med – uden at tage procenter for det. Du skal bare sikre dig, at dit repertoire er registreret hos os.