Vinyl-salget er nu større end omsætningen fra YouTube

YouTube vs. vinylsalg. Figur: IFPI Danmark 2016

Danskerne streamer musik som aldrig før. Men der er stor forskel på, hvor meget streaming-tjenesterne betaler for musikken. Det viser musikselskabernes nøgletal for 2016.

Der er fortsat vækst i dansk musik. Fra 2015 til 2016 voksede musikselskabernes indtægter med 9 %, og musikselskabernes samlede omsætning endte i 2016 på 494 mio. kr. Selvom væksten er til stede, står den dog ikke mål med det store digitale forbrug af musik.

Den samlede indtjening fra streaming var i 2016 392 mio. kr. Heraf bidrog tjenester som Spotify, YouSee Musik og Apple Music med 381 mio. kr. YouTube bidrog til gengæld kun med 11 mio. kr. svarende til 2,8 % af indtægterne fra streaming. Det på trods af at den amerikanske gigant er den mest populære musiktjeneste i Danmark.

Forældet lovgivning hæmmer væksten

Grunden til, at YouTube undslår sig at betale fuld pris for musikken på lige fod med sine konkurrenter, er, at streamingtjenesten henviser til en EU-lovgivning, som blev vedtaget i starten af det nye årtusinde. Den siger, at passive teknologiske platforme ikke kan stilles til ansvar for de aktiviteter, som foregår på platformen.

Henrik Daldorph, der er bestyrelsesformand i musikselskabernes brancheorganisation IFPI og også sidder i Gramex’ bestyrelse, mener loven giver god mening. Han understreger dog samtidig, at den aldrig har været tiltænkt tjenester som YouTube, der tjener penge på aktivt at formidle musik til forbrugerne:

“Musiklivets indtægter fra YouTube svarer vel til, hvad et par pølsevogne omsætter for på Rådhuspladsen. Det skriger til himlen, når man tænker på, hvor populær tjenesten er. Derfor er der behov for, at politikerne gør lovgivningen mere tidssvarende. Formålet bør være at skabe fair konkurrence og afspejle den digitale virkelighed, vi lever i.”

Vinyler større end YouTube

I stor kontrast til de lave indtægter fra YouTube fortsætter vinylsalget med at vokse. Vinyler udgør dog stadig kun 4,8 % i markedet og kan fortsat betragtes som et nicheprodukt. Alligevel er omsætningen fra vinylsalget over dobbelt så stor som omsætningen fra Danmarks mest populære streamingtjeneste YouTube.

Salg af vinyler indbragte i 2016 23,9 mio. kr. til musikselskaberne mod YouTubes små 11 mio. kr. Det svarer til en vinylvækst på mere end 93 % sammenlignet med 2015.

I 2016 udgjorde vinylen 43,9 % af de samlede indtægter fra fysisk salg. IFPI gætter på, at vinylen i 2017 ’overhaler’ cd-formatet og bliver det største fysiske format på markedet målt på omsætning. Til sammenligning udgjorde vinylen ved årtusindeskiftet kun 0,04 % af det fysiske salg. Hvem sagde comeback?

Læs IFPIS årsrapport Musikselskaber 2016 – tal og perspektiver

Politiken: Musikbranchen melder krig mod YouTube
Berlingske: Musikbranchen skruer bissen på overfor YouTube