Det er Vinnie Whos nye album, Harmony, som Tiger Music har udgivet i et gigantisk førsteoplag på 30.000.
I en tid, hvor mange dømmer cd’en død, gør Tiger-butikkernes pladeselskab Tiger Music det modsatte. De skruer oplaget helt i vejret og sender dobbelt så mange cd’er og vinyler ud i de over 450 butikker i 26 lande.
Vinnie Whos Harmony er trykt i et oplag på 20.000 cd’er og 10.000 vinyler. Det er en fordobling i forhold til Tiger Musics tidligere udgivelse. Og et vinyloplag i en størrelse, der svarer til i de pladeglade 90’ere.
Hos Tiger Music tror man stadig på fysisk musiksalg – til en pris, hvor alle kan være med. Cd’en koster 30 kr. og vinylen en 50’er.
– Så længe folk køber cd’er, så længe tror vi på cd’en. Hvis kunderne har en cd-afspiller derhjemme, vil vi gerne servicere dem med et produkt, de kan putte i – af ordentlig kvalitet. Og vinylen er jo et marked i vækst world wide, som passer perfekt i vores forretningsmodel, fortæller Anne Busacker, chef for Tiger Music.
Tigeren træder nye stier
Med Harmony upscaler Tiger Music på alle niveauer. Det er første gang de trykker så stort et førsteoplag, første gang de udgiver vinyler i så stort antal, og første gang de udgiver så ”mainstream” en kunstner som Vinnie Who. Men ikke sidste gang, understreger Anne Busacker.
– Det er et nyt koncept og en ny forretningsmodel, vi afprøver. Vi tester tingene af, før vi sætter det i sten. Det handler om konstant at være innovativ og videreudvikle konceptet og forretningsmodellen. Det er helt i Tigers ånd, fortæller hun.
Men ét er oplag – noget andet er salg. Hvordan er det så gået ude i butikkerne?
– Det er gået rigtig, rigtig, rigtig godt. Over al forventning. Efter tre uger havde den solgt over 5.000 enheder kun i Danmark. Efter den første uge alene havde Vinnie Who klart ligget nr. 1 på hitlisten, hvis vi altså var med på den. Men det er vi jo ikke – endnu – fortæller Anne Busacker.
Alle har ret til et fedt album
Hos Tiger Music er udgivelsen af Harmony på ingen måde bare business as usual. Som en moderne kunstmæcen er Tiger Music også rendyrket ideologi.
– Vi mangfoldiggør musikken til folket. Filosofien er, at vi giver til kunsten, så kunsten kan give tilbage til folket. Alle skal have råd til ny original musik af ordentlig kvalitet, fortæller Anne Busacker.
Men der er også nogle, der mener, at Tiger sælger musikken for billigt.
– Det synes vi ikke. Tværtimod. I dag er folk forvænt med at få musikken gratis eller til næsten ingen penge, som det er tilfældet med streaming. Der er så meget fokus på, at kunstnerne skal lave det der enestående og unikke hit, så de kan slå igennem og stikke blot lidt ud på streaming-tjenesterne. Men resten af numrene på et album drukner, og kunstnerens ønske om, at man gerne skulle lytte til hele albummet, forsvinder. Ved at udgive fysiske produkter som cd’er og LP’er giver vi folk mulighed for at fordybe sig i at lytte til et helstøbt album, fortæller hun.
– Tiger ønsker at støtte op om kunsten, så vi sikrer, at der hele tiden kommer unik og relevant kunst ud i vores butikker. Derfor får kunstneren halvdelen af fortjenesten hos os, altså ca. 8-10 kr. i hånden pr. solgt cd. Ganger man det op med 20.000 cd’er og 10.000 vinyler oveni, giver det et økonomisk fundament for kunstneren til at lave det næste album, slutter chefen for Tiger Music.
Musikken finder en vej
Hos Gramex kan man tydeligt mærke, hvordan mængden af cd’er i den daglige post falder.
Men Thomas Maagaard Dyekjær, vicedirektør i Gramex, er ikke meget for at dødsdømme noget som helst:
– Når nye formater kommer på banen, er der altid nogen, der er hurtige til at dødsdømme de ”gamle” formater. Sådan var det også, da tv’et kom frem. Dengang snakkede man om, at nu ville radioen dø. Det er ikke sket endnu. Nu ser vi til gengæld, at vinylen er i vækst over hele verden. Og i Japan er de helt vilde med kassettebånd igen. Til gengæld er der nok ikke så mange, der går og savner mini-discen – men hvem ved?
– Uanset formatet er én ting sikkert: Musikken finder en vej, tilføjer Thomas Maagaard Dyekjær.
IFPI publishes global vinyl market details