Især efter kulturministeren og alle medieordførerne i går indgik en tillægsaftale, der ændrer køreplanen for digital radio i medieaftalen for 2015-18.
En beslutning, som John R. Kristensen, adm. direktør i Gramex, er rigtig godt tilfreds med:
– Nu får vi endelig den dybt nødvendige 360 graders markeds- og forbrugerundersøgelse, som vi er mange, der har gået og efterlyst. Det er sund fornuft først at undersøge forbrugernes reelle radiolytning og behov i stedet for bare at lukke ned for FM-båndet og iværksætte en storstilet kampagne for DAB, som ellers var planen. Så stor ros og tak til medieordførerne for at udvise rettidig omhu, udtaler John R. Kristensen og fortsætter:
– Den her kloge beslutning er med til at sikre mangfoldigheden i musikudbuddet og er til gavn for alle – radiostationer som forbrugere. Ikke mindst de to millioner danske bilister, der ellers stod over for en samlet milliardregning for indkøb af DAB-radioer til bilen, hvis politikerne havde tvunget DAB igennem, siger han.
Gramex’ direktør formoder, at svenskerne også vil kigge til politikernes beslutning, før de selv går videre med deres udrulningsplaner af DAB.
– Vi er ikke for eller imod visse teknologier, da vi ønsker vores musik ud på så mange bæredygtige platforme som muligt. Men der er mere og mere, der tyder på, at DAB ikke er fremtidens radioplatform. I Sverige har både den svenske Riksrevision og Post- og Telestyrelse for nylig offentliggjort nye DAB-kritiske rapporter. Og så sent som i går viste spritnye tal fra Danmarks Statistik, at penetrationen af DAB-radioer i Danmark er stort set uændret siden 2012. Faktisk er antallet af familier med en DAB-radio i husstanden faldet siden 2013, udtaler John R. Kristensen.
– Jeg er sikker på, at FM-radio stadig har et langt og sundt liv foran sig. Så jeg har en stærk formodning om, at undersøgelsen vil vise, at radiolytning i dag primært sker på FM, tablets og smartphones. Men lad os nu afvente undersøgelsens resultater, så man fra politisk side kan træffe nogle fornuftige beslutninger om et bæredygtigt radiomarked i fremtiden baseret på fakta, slutter en tilfreds direktør.
Også vicedirektør i Gramex Thomas Maagaard Dyekjær glæder sig over gårsdagens beslutning om at gennemføre en markedsundersøgelse på området. Han håber samtidig, at undersøgelsen kan bidrage til at indtænke radio som en integreret del af den fremtidige medievirkelighed.
– Der er med den nye digitale radiokøreplan tale om et politisk kompromis, der desværre fastholder radio som et appendiks til den øvrige medieudvikling. Man må håbe, at markedsundersøgelse bibringer den nødvendige diskussion af den fremtidige medievirkelighed, hvor den samlede løsning på frekvensallokering til radio og tv skal fastlægges, og hvor de nye muligheder med internettet kommer til at indtage en central rolle, udtaler Thomas Maagaard Dyekjær.
Kulturministeriet: Lukning af FM-båndet kan udskydes
Danmarks Statistik: Elektronik i hjemmet 2015