Verden er lige nu sulten på dansk musik

Siden SPOT i 2012 har MØ skiftet Aarhus ud med den internationale scene. Foto: Thomas Skou

SPOT er Danmarks branchefestival nummer et. Og landets vigtigste showcase-festival for nye talenter.

Første weekend i maj mødes den danske musikbranche i Aarhus – ikke bare med sig selv og hinanden, men i høj grad også med internationale branchefolk og delegerede.

Der skal netværkes, spottes talenter, handles og laves aftaler på kryds og tværs af grænserne.

En af de mange kræfter bag SPOT er MXD, Music Export Denmark, der er sat i verden for at støtte netop eksporten af dansk rock- og popmusik. Deres fokus er at udvikle forretningen i musikken – blandt andet gennem en platform som SPOT.

Dansk musik er attraktiv

Thomas Rohde, direktør i MXD, oplever, at dansk musik i den grad er attraktiv i udlandet i øjeblikket.

– Der er absolut interesse for dansk musik. Det er ikke noget problem at få de 300-350 internationale branchefolk op til SPOT, som vi gerne vil have. De kommer primært, fordi dansk musik er værd at rejse efter, og fordi de er sultne på dansk musik, fortæller Thomas Rohde og fortsætter:

– I MXD støtter vi forretningen i musikken. For erhverv og kunst hænger sammen. Man har brug for at skabe sig en forretning for at kunne flytte sin kunst fra hobbyplanet til en professionel karriere. Og langt de fleste danske musikere har brug for eksporten for at kunne leve af deres musik, forklarer han.

Vi vil ud!

Hos MXD oplever man en klart større orientering mod udlandet i den danske musikbranche i dag end for bare 3-4 år siden.

– Vi ser i dag en helt anden lyst til og sult på at få sin musik til udlandet. Både etablerede og nye generationer af selskaber og kunstnere i dag tænker internationalt fra start af. Det er ambitionen for mange af dem: at komme ud med sin musik til et bredere marked end det danske, beretter Thomas Rohde.

De nye strukturer og teknologier i branchen har på den ene side gjort det sværere for mange at tjene penge på musikken, men på den anden side fjernet en masse adgangsbarrierer, så det er nemmere for flere at komme ud med sin musik – også på eksportmarkedet.

– I gamle dage sad de store selskaber på store dele af forsyningskæden – og fik du en kontrakt der, så kunne du sætte dig om bag i limousinen. I dag er det jo et helt andet setup, hvor du også som musiker i langt højere grad selv kan påvirke din egen karriere, fortæller Thomas Rohde.

Er du sulten på verden?

Er du en af dem, der ikke bare går og drømmer om at slå igennem internationalt, men også har en forretningsmodel på plads? Så er der hjælp og eksportstøtte at hente hos MXD.

MXD’s støttekroner går i dag først og fremmest til projekter i Tyskland og USA, Storbritannien, Frankrig og Holland. Det er udtryk for, at der her er projekter, hvor der kan skabes en god forretning og opbygges en karriere. I gennemsnit går ca. 70 % af støtten til nærmarkederne i Europa.

Thomas Rohde giver her et par tips til kunstnere med internationale ambitioner, der overvejer at søge eksportstøtte:

– Vores feedback er ofte: Fokusér. Byg først din økonomi op på hjemme- og nærmarkederne, før du rejser ud til for eksempel USA. Danske bands har en kæmpe konkurrencefordel i forhold til for eksempel vores nordiske søstre og brødre, fordi vi har Tyskland – verdens 3.-4. største musikmarked – lige uden for vores dørtrin.

– Overvejer du USA, skal der virkelig være et reason why. Det er et ekstremt ressourcekrævende marked. Generelt støtter MXD kun USA-ansøgninger, hvis der allerede er et stærkt set-up på plads derovre. Sidste år har MXD for eksempel ydet støtte til opbygningen af MØ, Trentemøller, Nabiha og Iceage i USA.

– Derefter kigger vi på, om der er fastsat meningsfulde og konkrete målsætninger, som er både realistiske og tilpas ambitiøse. Det er ikke nok for et band at tage ud og spille sin musik. Fortæl os derimod, hvordan du vil bruge en turné til at opbygge din forretning. Hvem vil du konkret invitere osv.

– Og så kigger vi på det forretningsmæssige set-up omkring bandet, både de danske og udenlandske partnere. Den ultimative forretningsplan er funderet på et markeds-pull. Altså der, hvor vi kan se, at udenlandske medier hyper musikken, og hvor etablerede, internationale selskaber og branchefolk selv investerer ressourcer i projektet.

– Skal du på SPOT som kunstner eller selskab, er mit bedste råd igen: Fokusér. Lad være med at spamme og skyde med spredehagl. Gør din research. Undersøg, hvilke kunstnere de forskellige selskaber arbejder med, og hvor din musik kunne være et godt match for deres profil.

Læs mere om MXD’s eksportstøtte
Læs på Gaffa.dk: MØ er nummer 2 i verden 

Mød Gramex på SPOT
Sådan sikrer du dig Gramex-penge fra udlandet