Spilletiderne er en oversigt over, hvor og hvor meget dine udgivelser som pladeselskab eller producent er blevet spillet i radio og tv i alt sidste år.
De skal tjekkes og godkendes, før vi kan udbetale dine penge for afspilningerne. Det hele foregår online på Mit Gramex, hvor du kan underskrive med NemID via tjenesten Penneo.
Det gælder også dig, der selv har udgivet din musik uden at eje et pladeselskab eller et CVR-nummer. Er din udgivelse blevet spillet i radio eller tv, optjener du Gramex-penge som producent præcis som et etableret pladeselskab.
Har du spilletider i 2020, får du en mail fra os i løbet af dagen i dag. Bare følg vejledningen. Det er nemt nok.
Godkend dine spilletider senest 4. juni
- Log ind på Mit Gramex
- Klik på ‘Spilletider’
- Tjek dine spilletider for 2020 og evt. tidligere år
- Godkend med NemID
Vil du have dine penge til tiden – vi regner med at udbetale omkring sankthans – skal du godkende dine spilletider senest 4. juni.
Med din underskrift står du inde for, at du har producentrettighederne til alle tracks nævnt i dine spilletider.
Er der udgivelser på din oversigt, du ikke har producent-rettighederne til? Eller mangler der spilletider på din oversigt? Skriv det i bemærkningsfeltet, inden du godkender dine spilletider med rettelser. Du får i så fald dine penge hurtigst muligt derefter, når vi har behandlet dine rettelser.
FAQ om årets spilletider
Jeg har ikke fået en mail eller savner afspilninger/tracks i mine spilletider. Hvorfor?
- Måske er du ikke blevet spillet på de radio- og tv-kanaler, vi fik rapportering fra i 2020. Tjek listen over, hvad vi udbetaler for
- Måske mangler du at anmelde din udgivelse til Gramex på en studieliste, eller også har Gramex endnu ikke nået at registrere (validere) din studieliste.
- Måske mangler du at underskrive din medlemserklæring og er derfor ikke medlem som pladeselskab endnu. Tjek din indbakke (eller spam-filter), om du har fået en mail fra os. Du skal kun godkende spilletider, hvis du er medlem som pladeselskab; ikke som kunstner.
- Måske har du skiftet e-mail siden sidst. Log selv ind på Mit Gramex og tjek dine spilletider. Og ret gerne din mail under “Mine Gramex-numre” på din profil eller send os en besked.
Jeg kan ikke se nogen spilletider på Mit Gramex. Hvorfor?
- Måske er du ikke medlem som pladeselskab. Du skal kun godkende spilletider, hvis du selv har udgivet musik og er medlem af Gramex som pladeselskab/producent; ikke som kunstner.
- Måske har du ikke fået tilknyttet dit Gramex-nummer som pladeselskab til din profil på Mit Gramex. Du kan finde dit Gramex-nummer i udbetalingsmails fra os eller i følgeteksten til dine udbetalinger i netbank.
Hvor meget får jeg udbetalt til sankthans?
- Din samlede udbetaling kender vi ikke endnu, men du kan se minutværdierne for 2020 her: Hvor meget udbetaler vi?
Hvorfor står der TV-minutter på mine spilletider?
- I spilletiderne for 2020 er de landsdækkende afspilninger udspecificeret i radio- og TV-minutter. Det er de, fordi du fra 2019 kun får andel i tillægget øvrige indtægter for dine afspilninger i landsdækkende radio, ikke TV.
- Dine spilletider for 2019 er ikke automatisk udspecificeret i landsdækkende radio og TV. Har du brug for at få udspecificeret dem, kan du kontakte os på label@gramex.dk
Hvorfor er mine afspilninger i lokalradioen ikke med i mine spilletider?
- Gramex får ikke fuld rapportering fra alle vores kunder. Du kan se, hvilke lokalradioer vi fik 2 ugers stikprøverapportering fra i 2020, her: Hvad udbetaler vi for?
Jeg er ny på Mit Gramex. Hvad gør jeg?
- Første gang du som medlem logger ind på det nye login, skal du verificere, at du er dig. Det er alene fordi vi passer på dine persondata. Og kun første gang. Start her.
Jeg kan ikke logge ind på Mit Gramex?
- Prøv igen. Følg instrukserne skridt for skridt. Ellers kontakt os på medlem@gramex.dk eller giv os et ring på 33 85 32 00.