Sådan kan man stoppe støj fra udendørs koncerter

God livelyd midt i byen OG glade naboer? En på papiret umulig opgave. Og dog. Nu er de første test af modlyd i det fri afsluttet på Refshaleøen. Med succes.

Nogle glæder sig til gadefester i byen som Distortion og Pride. Andre glæder sig til det er forbi.

Ingen events, fester eller koncerter midt i byen favner alle. Så hvordan skaber man optimal koncertlyd for dem, der er med til festen, uden at genere de naboer, der ikke er med til festen?

Dén udfordring kender man til i alle byer med større musikevents. Og det er dén udfordring, som lyd- og teknologieksperter fra hele Europa i øjeblikket er ved at udvikle nye løsninger på som led i EU-projektet MONICA.

Første resultater i det fri

Forskere og lydeksperter fra DTU har nu afsluttet de første test af brug af modlyd i det fri. Det foregik på Refshaleøen, hvor metalfestivalen Copenhell hvert år i juni åbner portene til ’helvede’.

I denne omgang var testanlægget tomt for metalfans i sorte bandshirts og fadøl i hånden. I stedet rykkede holdet fra DTU ind med et arsenal af avanceret teknologi og 30 store sorte højtalere; 10 placeret på ‘scenen’ og 20 placeret bag ‘publikum’ med modlyd.

Om resultatet af de første test på dansk grund siger gruppeleder og lektor på DTU Elektro Finn T. Agerkvist til Berlingske Business:

– Der var en markant forbedring i dæmpningen af støjen, og det var kun meget meget lidt, at lyden i publikumsarealet blev forstyrret.

I runde tal lykkedes det at nedbringe støjen i fri luft med 10 decibel, når de bageste højtalere med modlyd blev slået til, skriver Berlingske Business.

Læs artiklen i Berlingske Business: Danske lydeksperter tryller larmen fra koncerter væk

Et win-win-win-projekt

De første resultater fra Refshaleøen er gode nyheder på flere planer mener man i Gramex, hvor ideen til projektet er født. Siden 2015 er de 150.000 kr., som Københavns Kommune kastede i forprojektet, vokset til et 125 millioner stort projekt med 29 partnere fra seks lande.

– Det er mere end spændende for os at følge det her projekt, som jo rummer et kæmpe potentiale. Du kan kalde det et win-win-win-projekt, fordi det kommer til at glæde alle tre parter: 1) vores medlemmer, musikerne, på scenen, 2) publikum foran scenen og 3) alle de naboer, der ikke er med til festen og egentlig bare vil have fred og ro, siger adm. direktør i Gramex John R. Kristensen.

Næste gang lydeksperterne tester deres højteknologiske løsninger i Danmark bliver det til en rigtig live-koncert med fuldt publikum og Tivoli som testmiljø, når danske Mew går på scenen til Fredagsrock den 31. august.

Opgaven er at finde den optimale balance mellem lyden fra højtalerne på scenen og højtalerne med modlyd bag publikum i et system, der er robust over for vind og vejr –  uanset om musikken så er Mews symfoniske rock eller tunge elektroniske beats som under disse dages Distortion.

Gramex: Turn up the music

Om MONICA

  • MONICA står for Management Of Networked IoT Wearables – Very Large Scale Demonstration of Cultural Societal Applications
  • EU har bevilget 112 af de 125 mio. kr. til det internationale forskningsprojekt om lyd og sikkerhed
  • Udover støj beskæftiger projektet sig med crowd safety i forbindelse med større events
  • Projektet løber over en tre-årig periode fra 2017 til 2019
  • 29 partnere deltager fra ni europæiske lande
  • De danske partnere er: Vækstfabrikken Lydens Hus, Brüel & Kjær Sound, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), In-Jet, Praesidio, Ring Advocacy, Tivoli og Københavns Kommune
  • Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune bevilgede i august 2015 Gramex 150.000 kr. til The Sound City Project, som er forløberen til MONICA

Læs mere om MONICA Project
Følg MONICA Project på Facebook



Refshaleøen blev stillet til rådighed for DTU af Refshaleøens Ejendomsselskab i samarbejde med Københavns Kommune