Nyt miljø skal booste danske festivaler

Foto: Distortion

Danske festivaler får nu fælles tag over hovedet i Lydens Hus midt i København.

Den danske festivalkultur boomer. Nu åbner et helt nyt festivalmiljø, hvor store og små festivaler fra hele Danmark flytter sammen.

Roskilde Festival, Distortion, Folkemødet og SPOT Festival er allerede klar til at rykke ind, ligesom en række brancheorganisationer som Dansk Live, Spil Dansk og Music Export Denmark (MXD).

– Vi vil understøtte den positive udvikling i det danske festivalmiljø ved at give folk mulighed for at drage nytte af hinandens kompetencer og samarbejde på tværs. Lydens Hus er i forvejen et sted, hvor tech-startups møder musikiværksættere, og det bliver rigtig spændende at se, hvad der kan ske, når vi udvider netværket med en helt ny etage for festivaler, udtaler Linn Holm, projektleder for den nye festivaletage.

Distortion flytter ind

Det nye udviklingsmiljø er både for de store etablerede festivaler og for de mindre festivaler, der kan deltage ved en fysisk plads eller ved at abonnere på husets arrangementer og events.

Netværket giver festivalerne mulighed for at dele viden og erfaringer om alt fra drift og logistik til booking af de nyeste navne samt tiltag på områder som bæredygtighed og diversitet, som fylder på mange festivalers dagsordener i disse år.

– Vi glæder os til at være en del af den nye festivaletage og netværk, både for at kunne bidrage til udviklingen af nye up-and-coming kræfter og for at styrke sammenhold og dynamik i branchen i det hele taget, udtaler Thomas Fleurquin, stifter og direktør for Distortion.

Dansk Live ser kæmpe potentiale

Brancheorganisationen Dansk Live flytter også ind på festivaletagen. For sekretariatschef Esben Marcher kan det nye miljø være med til at booste et område, hvor Danmark i forvejen er stærke.

– Der er et kæmpe potentiale for danske festivaler til at udvikle sig sammen, og også udvide antallet af internationale besøgende. Det med festivaler og open air-koncerter er noget, vi i Danmark er rigtig gode til, og det har man lagt mærke til ude i resten af verden. Festivalområdet er i vækst og har været det i nogle år, og et udviklingsmiljø for festivaler er et super spændende initiativ, som vi glæder os til at blive en del af, udtaler Esben Marcher, sekretariatschef hos Dansk Live.

Der er meget mere at hente

Ideen om et fælles miljø for festivaler har været under opsejling i flere år, og for Mads Váczy Kragh, direktør for Vækstfabrikkerne, som driver Lydens Hus, er der efterspørgsel fra festivalernes side om et større og tættere samarbejde.

– Festivalerne har længe været i rivende udvikling. Og det her med at blande kultur og musik sammen med sociale oplevelser, dét er der et stort marked for. Så jeg tror på, at når vi giver dem bedre netværksmuligheder og fokus på, hvordan de kan drive og udvikle forretning, så er der meget mere at hente, udtaler Mads Váczy Kragh.

Mennesker mødes og gode ideer opstår

Lydens Hus har siden 2014 samlet iværksættere og aktører inden for dansk lyd, tech og musik. Huset har blandt andet været inkubator for mega-succesen SOUNDBOKS, der dengang bestod af kun tre gymnasieelever med en hjemmebygget højtaler og en mere end almindeligt god ide.

Ideen til Lydens Hus startede et par etager længere nede i huset i Gramex. Derfor glæder man sig i musikorganisationen ekstra meget over den ekstra festivaletage og de nye overboer.

Der sker noget, når man fysisk rykker sammen på kryds og tværs og får mulighed for at snakke sammen, mens kaffen trækker, eller man venter på elevatoren. Gode ideer og vilde forretningseventyr som SOUNDBOKS bliver ikke til i et mødelokale mellem klokken det og det de bliver skabt af mennesker, der mødes, udtaler Gramex’ vicedirektør Thomas Maagaard Dyekjær, der sammen med Gramex’ adm. direktør John R. Kristensen fik ideen til Lydens Hus tilbage i 2012.

Nysgerrig? Kig forbi!

Vil du eller din festival eller startup med i fællesskabet, eller er du bare nysgerrig, kan du altid skrive til info@lydenshus.dk.

Følg Lydens Hus på Facebook