Mød Gramex’ nye direktør

Velkommen til Anne Sophie Gersdorff Schrøder, der 1. august er tiltrådt som ny adm. direktør i Gramex.

Hun er ny i spidsen for Gramex. Men hverken direktør-titlen, musikken eller arbejdet med kollektiv forvaltning af rettigheder er nyt for Anne Sophie Gersdorff Schrøder.

Den 46-årige jurist kommer fra en stilling som direktør for Filmret, hvor hun har stået i spidsen for at opbygge og effektivisere den kollektive forvaltning af filmproducenters rettigheder. Før det har hun blandt andet været forlags- og medlemschef i Koda og fuldmægtig i Kulturministeriets ophavsretskontor.

Du kender hende måske allerede fra branchen som Fie. Ellers kan du starte her:

10 spørgsmål til direktøren:


1. Er det Anne Sophie eller bare Fie?

– Det er med tiden gået hen og blevet bare Fie.


2. Hvordan er det at komme tilbage til musikbranchen – nu i spidsen for Gramex?

– Det er skønt, og jeg glæder mig meget! Jeg var utrolig glad for mine godt 7 år hos Koda og det samarbejde med branchens aktører, som jeg dengang var en del af. Jeg glæder mig til at vende tilbage til branchen – nu til Gramex, og jeg er stolt over at få mulighed for at stå i spidsen for en af branchens vigtigste organisationer.

– Musikbranchen har gennem det sidste årti været igennem markante forandringer og har som branche vist, at den både er ambitiøs og omstillingsparat. Den udvikling, der kendetegner musikbranchen, glæder jeg mig til at præge og være en del af i fremtiden. 

– Jeg glæder mig meget til samarbejdet med bestyrelse, medlemmer og kunder, og jeg glæder mig i særdeleshed til samarbejdet med de engagerede medarbejdere i Gramex.


3. Hvad er din baggrund, og hvor har du været før?

– Jeg er jurist og uddannet advokat i 2002. I 2003 kom jeg til Kulturministeriet, hvor jeg tilbragte godt 4 år i ophavsretskontoret. Herefter kom jeg i efteråret 2007 til Koda, hvor jeg nåede at være knap 8 år i forskellige funktioner – de sidste 3 år som forlags- og medlemschef.

– Indtil udgangen af juli var jeg direktør for Filmret, hvor jeg har været siden juni 2015. Her har jeg blandt andet brugt fem år på at rydde op efter en større svindelsag og opbygge en ny effektiv og transparent forvaltningsorganisation for film- og tv-producenterne.


4. Hvilken rolle synes du Gramex skal spille i dansk musikliv?

– Gramex spiller – og skal også fremadrettet spille – en helt central rolle i dansk musikliv. Vi skal på den ene side være garanter for, at pladeselskaber og kunstnere opnår en attraktiv betaling, når den indspillede musik spilles offentligt, og vi skal på den anden side have et konstant fokus på at sikre, at vi gør det attraktivt at være kunde hos Gramex. Kunsten er at finde lige præcis den balance, så vi vedbliver med at være relevante.

– Gramex skal derudover være i stand til at formidle relevante data til sine rettighedshavere om anvendelsen af deres indspilninger. Gramex modtager store mængder af data; data som har kæmpe værdi for såvel pladeselskaber og kunstnere, når de formidles på overskuelig måde – ikke alene for at sikre detaljeret indblik i betalingerne, men også for at kunne bruge den viden i sit øvrige virke som selskab og kunstner.


5. Hvad ser du af udfordringer for dansk musik og en organisation som Gramex lige nu?

– Det er ikke en helt nem tid. DR har lukket flere kanaler, en stadig større del af forbruget rykker on-demand, der er konkurrence fra rettighedsfri musik, og ja, så kom corona så også ind fra højre og kommer utvivlsomt til at betyde noget for indtægterne til rettighedshaverne for 2020 og måske også ind i 2021.

– Senest har Google så valgt at fjerne alt dansk musik fra YouTube. Det er jo ikke et indtægtsområde for Gramex, men selvfølgelig påvirker det vores medlemmer og resten af branchen og ikke mindst vores gode kolleger i Koda.

– Når alt det er sagt, så tror jeg på, at vi i Gramex kan løse de udfordringer, der er. Dansk musik er i høj kurs, og i det hele taget er musikforbruget i konstant vækst, hvilket skal afspejle sig i indtægterne til Gramex og dermed også i indtægterne til den danske musikbranche.


6. Hvad ligger der af arbejdsopgaver på dit skrivebord her på dag 1?

– Noget af det, jeg kommer til at bruge en del tid på fra dag ét, er at mødes med mine nye kollegaer. Nok har jeg arbejdet i musikbranchen og i kollektive forvaltningsorganisationer før, men der vil jo ikke desto mindre være meget i Gramex’ forretning, der er nyt for mig.

– Jeg glæder mig derfor til at stille et hav af spørgsmål til medarbejderne, da jeg er sikker på, at det at være nysgerrig og lytte er den bedste vej til at få et godt overblik over Gramex’ forretning.


7. Velkommen til Gramex betyder også velkommen til § 68 i ophavsretsloven. Hvad er særligt ved lige præcis den paragraf, som Gramex forvalter rettigheder ud fra?

– Det helt særlige ved netop § 68 er jo, at det er en tvangslicens. Lovgiver har dermed bestemt, at visse udnyttelser af indspillet musik skal håndteres kollektivt af én samlet organisation; det har man besluttet ikke bare af hensyn til rettighedshaverne, men også af hensyn til markedet. Det giver selvfølgelig et godt fundament og et godt udgangspunkt for Gramex’ forretning.

– Når det er sagt, så har jeg grundlæggende den holdning, at rettighedshaverne frivilligt skal støtte op om kollektiv forvaltning, fordi de synes, det er bedre for dem end alternativet. Vi skal vedvarende sikre balancen mellem rettighedshaverne på den ene side og markedet på den anden, og gør vi det job godt, så er jeg sikker på, at Gramex’ forretning kan blive ved med at udvikle sig.


8. Mange af de ansatte i Gramex spiller selv musik. Hvad med dig?

– Uuuuuhhhh, det er ikke min stærke side. Jeg spillede klaver som barn, men jeg har nogle ret små, let buttede fingre, så jeg havde visse udfordringer med at nå en hel oktav. Så kastede jeg mig over blokfløjten, men nåede ikke længere end til at lære ”Pjerrot sad på månen”. Til gengæld sang jeg i kor i mange år, og det var jeg glad for. Det stoppede dog, da jeg kom i gymnasiet.


9. Hører du musik til arbejdet?

– Nej! Jeg koncentrerer mig klart bedst, når der er ro omkring mig.


10. Hvad laver du, når du ikke går på arbejde?

– Jeg spiller tennis og løber, når det skal være aktivt. Og så gør jeg hvad jeg kan for at komme så meget ud i naturen som muligt. Det er for mig den bedste måde at koble af på, lyder det fra Gramex’ nye direktør Anne Sophie Gersdorff Schrøder.


Kontakt direktøren

Du er meget velkommen til at kontakte Anne Sophie Gersdorff Schrøder. Du kan skrive til hende på ags@gramex.dk eller ringe på telefon 33 85 32 00.


Læs mere

Gramex får ny direktør