‘Hvis VI kan lide det, må der også være nogle andre, der kan lide det’

25 år i pladebranchen fejres selvfølgelig med en plade

Hvordan holder man liv i et indielabel i 25 år? Og hvor mange frølårbensknogler går der på et kilo? Gramex har mødt Crunchy Frogs boss Jesper ‘Yebo’ Reginal.

‘If we took the bones out, it wouldn’t be crunchy, would it?’

Sætningen kommer fra den Monty Python-sketch om den ekstra sprøde chokoladefrø, der har lagt navn til et af Danmarks mest sejlivede indiepladeselskaber. Stik imod alle forventninger lever det stadig i bedste velgående.

Hvad er den hemmelige ingrediens i Crunchy Frog?

– En af hemmelighederne bag, at vi stadig laver, hvad vi laver, er, at vi altid har lavet det for sjov. Vi gider kun arbejde med ting, vi selv kan lide. Det lyder lidt luksus-agtigt, men hvis man arbejder med nogle assholes, er det ikke sjovt.

Det fortæller medstifter, medejer og daglig leder Jesper Reginal aka Yebo, der helt i tråd med det princip forklarer, hvordan han og praktikanterne op til fødselsdagen har kogt 13 kilo frølår og desinficeret alle knoglerne, som så er puttet i en særligt ’crunchy’ rom, vin og øl specialbrygget i anledning af de 25 år.

På hver flaske er der en download-kode til den spritnye plade, Crunchy Frog netop har udgivet, med nye numre fra alle selskabets aktive bands og artister. Som hver især er kædet sammen, så dén tone første nummer slutter på, også er dén tone, andet nummer starter på osv.

– At vi stadig er her, er fordi det stadig er sjovt. Og så skyldes det nok et sammenrend af nogle lykkelige omstændigheder og noget snusfornuftigt købmandskab, fortæller Yebo.

Vendepunktet

Som mange andre indielabels startede Crunchy Frog med et band, THAU, der drømte om at udgive en plade på det helt rigtige pladeselskab og endte med at gøre det selv.

Efter det begyndte de fire bandmedlemmer at udgive andre ligesindede støjrockbands – på deres helt egen måde.

– Vi har altid arbejdet med vores bands i et 50/50-partnerskab. Der er ikke nogen, der arbejder for hinanden, men med hinanden. Det gør vi stadig, fortæller Yebo, der også stadig spiller trommer i blandt andet surfrockbandet The Tremolo Beer Gut.

Her slutter historien for mange indielabels, fordi der ikke er penge i det. Det var der heller ikke for Crunchy Frog de første mange magre år, hvor Yebo spillede musik ved siden af, mens de andre tre havde faste day jobs.  

Men i Crunchy Frogs tilfælde fortsætter historien – i et kapitel for sig – da selskabet signede noget helt andet end noiserock: Først Superheroes, så Junior Senior og The Raveonettes. Dét blev en tretrins-raket af en game changer.

I 2002 eksploderede det – på den gode måde: Crunchy Frog udgav Junior Senios debutplade med megahittet Move Your Feet, Superheroes åbnede Orange Scene, og Raveonettes fik massiv opmærksomhed fra udlandet.

Det vendte bøtten for pladeselskabet og musikforlaget Crunchy Tunes, de altid har kørt sideløbende, som har ’lavet sync’ og altså placeret musikken i tv-serier, film og reklamer.

Et parløb, der senere er udvidet med PR-bureauet Bobkat Agency og de tre barer The Mudhoney på Nørrebro, Whammy Bar på Amager og The Crane Brothers i Hillerød.

Yebo på trommer i The Tremolo Beer Gut, der spiller old school surf’n’western. Foto: Henrik Ziegler

Same same but different

Selvom forretningen er udvidet, og musikbranchen er en helt anden end i 1994, er deres arbejde som label grundlæggende det samme her 25 år efter, vurderer Yebo.

– Det er jo stadig sådan i dag, at vi udgiver musik ud fra den tro, at hvis VI kan lide det, må der også være nogle andre, der kan lide det. Så kan det godt være, de sidder i Peru, men det er jo ligegyldigt i dag, hvor vi ikke skal have en lastbil derud.

– Den største forskel er, at vi i dag har et team af superkompetente folk, der hver især er ninjaer inden for lige præcis dét, de laver, og bare kører derudad. For 25 år siden lavede jeg mere eller mindre det hele selv. Det lyder flot, men der blev jo så heller ikke lavet særligt meget, griner Yebo.

Spørger man til, hvordan de tjener penge i dag i forhold til for 20 år siden, peger han især på sync og streaming.

– Inden Superheroes lavede vi mest sync-aftaler, når nogen selv henvendte sig. Men det viste sig at være en ret god ide aktivt at række UD efter de penge, når vi alligevel har netværket. Vi er i dag også forlag for kunstnere, vi ikke selv har signet på pladeselskabet.

– Og streaming fandtes jo af gode grunde ikke. Men med den alder og det katalog, vi har, er digital distribution lidt af en gave. Vi har en masse smal musik, der kan komme ud worldwide og finde et publikum og bare ligger og streamer. Det betyder, at vi kan budgettere med de indtægter – og det er nyt for os, forklarer Yebo.

Også penge fra organisationer som Gramex fylder mere i dag med et 25 år stort bagkatalog – og solid erfaring.

– Gramex er jo næsten gratis penge – i Danmark og Norden. Der er tjek på det. Tingene fungerer. Pengene kommer af sig selv. Og så slutter man, at så fungerer det nok også sådan i resten af verden. Og det er bare ikke tilfældet – har vi erfaret, fortæller Yebo.

Fremtiden er alright

Spørger man til fremtiden for Crunchy Frog og resten af det danske indielabelmiljø, er Yebo fuld af fortrøstning.

– Jeg synes, det er en meget interessant tid. Jeg er slet ikke dystopisk omkring det. Men vi har også et katalog og et netværk, vi har bygget op over 25 år. Det er jo noget andet for et nystartet label.

– Det er nok lettere at komme i gang i dag – men måske sværere at holde sig i gang. Du kan jo selv indspille alt på din computer og få det ud og potentielt få et verdenshit. Og det har kun kostet dig din tid.

– Men mange af de nye plader med danske kunstnere kommer jo i dag på DUP-selskaber (Danske Uafhængige Pladeselskaber red.), og der er et solidt miljø af aktive medlemmer i DUP, fortæller Yebo, der selv sidder i bestyrelsen i både DUP og IFPI, der er musikselskabernes brancheorganisation.

 At være pladeselskab fra lige præcis Danmark, vurderer han mere som et plus end et minus.

– I starten brandede vi os på at være et skandinavisk label, fordi Skandinavien var noget, man kunne genkende i 90’erne. Der skete meget mere i Sverige og Norge, end der gjorde i Danmark, som mange kun forbandt med Aqua.

– I dag bruger vi faktisk mere Danmark end Skandinavien. Uden at have tænkt over det før, så virker det mere naturligt. Så det tyder på, at det er bedre at være et dansk label nu end det var for 25 år siden, fortæller han.

Og hvor mange frølårbensknogler går der så på et kilo?  

–  48 styk.

Følg Crunchy Frog på Facebook

Tjek den nye ‘And Now for Something Completely Crunchy’ på Spotify