Prix Radio er radiobranchens årlige awardshow, der hylder de mange dygtige mennesker i den danske radiobranche, der sætter lyd og liv til vores verden.
I år foregik det meget 2020’sk online. Om årets anderledes prisfest udtaler formand for Radiodays og direktør for Danske Medier Research Marianne Bugge Zederkof:
– Prix Radio er den årlige branchefejring og uddeles hvert år i efteråret. Et rekordstort antal indstillinger var indløbet ved deadline i august, og juryens arbejde var godt i gang, så vi fandt det mest rimeligt overfor de mange, der havde indstillet, og det store arbejde, som juryen havde lagt i vurderingerne, at få udløst spændingen og overrakt priserne.
– Vi valgte samtidig, at showet ikke skulle være et copy paste show fra et live-show og i stedet tage bestik af den nuværende situation, som alle står i med Teams-møder og hjemmearbejde, fortæller hun.
Fagfestivalen Radiodays, der normalt plejer at ligge i dagtimerne samme dag som prisfesten, er indtil videre udskudt til den 29. januar 2021.
– Vi håber fortsat, at vi får mulighed for – under overholdelse af behørige covid-19 retningslinjer – at afholde Radiodays i januar. Og det skal man glæde sig til fordi stort set samtlige af de bookede oplægsholdere har været meget positive overfor flytningen og fordi vi med sikkerhed trænger til faglige input i et branchefællesskab, når vi når forbi årsskiftet, siger Marianne Bugge Zederkof.
Og vinderne er …
Her kan du se, hvem der vandt de 18 radiopriser og juryens motivation som offentliggjort på Radiodays’ Facebook-side.
Stort tillykke til alle – nominerede og vindere – også fra Gramex!
Årets Musikprogram
Farlige Toner – Historien om dansk Jazz, DR P8 Jazz.
Juryens motivation:
Juryen havde de store superlativer fremme. Helt unikt, at hver episode er et lille værk i sig selv. Formidlingsmæssigt finurligt. Opfylder alle kriterier i juryens bedømmelse. Musikformidling og historiefortælling går op i en højere enhed.
Årets Radioprogram
Stram Diskurs, Nima Zamani, Radio24syv.
Juryens motivation:
Programmet er forfriskende i sit ønske om at samle i stedet for at skille vandene. Værten er forbilledlig i sit ambitiøse projekt med at gå direkte og med åbne arme ind i et politisk bål, han selv i kraft af sin etniske oprindelse er en del af, og i stedet for at råbe ad så lytte med respekt til sin modstander med det formål at nå og forstå. I en medievirkelighed, hvor debatter fylder mest og ofte – hvis ikke kun – bidrager til et mere polariseret samfund, så er det prisværdigt og aktivistisk at ville nå forbi uenigheden og om på den anden side, hvor der er mulighed for at mødes. Med sin egen baggrund bringer værten sig selv ind i samtalen. Og adskillige af de medvirkende lader sig bevæge og flytte når de sidder ansigt til ansigt med et levende, lyttende menneske. Programmet er et sociologisk radioeksperiment, hvor det lykkes at erstatte fordømmelse og fordummelse med næstekærlighed og nysgerrighed. Der er inviteret til en god omgang ”radiofonisk dialogkaffe”.
Årets Podcast
I en danskers blodspor, DR P1-podcast.
Juryens motivation:
Årets vinder lykkes på fænomenal vis med at drible mellem forskellige fortællespor og ende med en helstøbt fortælling. Årets Podcast er gennemarbejdet, har suspense og lykkes, fordi fortælleren i den grad investerer sig selv i projektet.
Årets Vært eller Værtspar
Knud Brix, Genstart DR Nyhedspodcast.
Juryens motivation:
Man fornemmer, at årets vinder har en kæmpe rygsæk af viden, erfaring og nysgerrighed. Årets vært må være verdens bedste bordherre, for man fornemmer, at man vil kunne tale med ham om alt, og han vil kunne tale med alle. Det afspejles også i emnevalget. Han angriber historierne fra mange vinkler og samler det hele til ét output. Hver gang man lytter, bliver man imponeret. Han repræsenterer noget nyt og originalt på en gammeldags måde. Han er en god storyteller. Han er uforudsigeligt selskab, for man er aldrig sikker på, hvordan han vil gribe det an. Han bruger maven frem for planlagt manus. Han er nærværende med de mennesker, han er sammen med og samtidig – uden at være aggressiv – vældig insisterende. De slipper aldrig af krogen. Den kombination gør, at man hver gang bliver klogere på enten sagen eller mennesket.
Årets Radiopersonlighed
Lucia Odoom.
Juryens motivation:
Årets radiopersonlighed er ikke til at komme udenom i 2020. I årevis har årets vinder rakt ud til sine lyttere, inddraget dem og givet dem en stemme. Vinderen hviler i og er stabil i sin faglighed som vært og udmærker sig ved at have højt til loftet i sine programmer både emnemæssigt og intellektuelt. I år har hun kombineret sit håndværk med aktivisme og har råbt højt. Højt for at blive hørt. Og højt for andre skulle blive hørt. Metoderne kan virke voldsomme, men det er voldsomt vigtigt. Årets vinder er indigneret og modig.
Årets Lytterinddragelse
Mads og Monopolet, DR P4.
Juryens motivation:
Lytterinddragelse er en essentiel og fundamental del af flowradio. Lytterinddragelsen skal løfte udsendelsen, så indholdet bliver mere værdifuldt for alle dem, der lytter, og det skal ske med kærlighed, indlevelse og i øjenhøjde. Vinderen af Årets Lytterinddragelse går til et program, der har lytterinddragelse som sit centrale omdrejningspunkt, er et referencepunkt,der har dannet skole for moderne lytterinddragelse OG har evnet at holde det samme høje niveau.
Årets Nyskabelse
Rosa Marie Frang for Rosas Reality Radio, rosasreality.com.
Juryens motivation:
Vinderen af Årets Nyskabelse har virkelig sat sig selv på spil for at skabe en radiofonisk oplevelse ud over det sædvanlige. Podcasten er lavet med både humor og selvironi – og man griner undervejs. Men man følger også hovedpersonen i de mest følsomme og ensomme stunder og mærker uforfalsket raseri og indignation, når bureaukrater og besværlige ansøgningsprocedurer bliver dagligdag. Prisen for Årets Nyskabelse går til et stykke radiofonisk performancekunst. Det er på en gang skramlet, elegant og legesygt i sin fortællestil. Det er modigt og ærligt. Og frem for alt inspirerer det til nye måder at bruge radiomediet på. Hovedpersonen er selv i terapi, og vi er der med hende. Men podcasten rejser spørgsmålet, om det i virkeligheden er det system, vi har indrettet omkring kunsten, der er sygt og skal i terapi. Man kan være enig eller uenig. Men ved at lukke lytteren ind i både sine indre og ydre kampe giver hun os mulighed for at tage stilling.
Årets Dokumentar el. Dokumentariske Feature
Kan man tilgive en psykopat, Christian Geo Heltboe, Filt.
Juryens motivation:
Årets vinder er en af den slags fortællinger, som får en til at glemme at stå af bussen. Emnet er fascinerende, podcastserien er virkelig originalt fortalt, og fortælleren bringer modigt og generøst sit liv og sin smerte i spil for at gøre både sig selv og os andre klogere. Når man hører historier som årets vinder, er det så let at tænke: ‘Ahh, var det nu også så slemt?’. Men serien bruger på smukkeste og mest bevægende vis lyden til at få os til at forstå. Og når man hører den nøgne, filterløse nattestemme fortælle om sine mareridt, lige efter han er vågnet, og når farens påtrængende stemme buldrer op af kassettebåndet, så forstår man. Man bliver bragt helt ind i det mørke, som årets vinder forsøger at vikle sig ud af.
Årets Morgenflade
P1 Morgen, DR.
Juryens motivation:
Form og friskhed. Grunddyderne i orden. Viser vejen for moderne flowradio. Årets vinder har genopfundet sig selv, har fundet den frækhed de ledte efter og kombinerer det med selvstændig journalistik i en form, der virkelig viser, at de har arbejdet med det. Det har simpelthen været deres år.
Årets Nyheds- og Aktualitetsprogram
Genstart, DR’s nyhedspodcast.
Juryens motivation:
Årets vinder af Nyheds- og Aktualitetsprisen går til et program, om hvilket juryen sagde: ”Det er godt snedkereret”. Det lever op til originalitetskriterierne samtidig med, at det blander nye genrer ind i nyheds- og aktualitetsbegrebet. Årets vinder har en vært, der både skiller vandene og bygger bro. Bygger bro til det, der er svært. Bygger bro til det brede publikum, og som bare er satans dygtig til sit håndværk.
Årets Øjeblik
Tobias Hansen (Mads Pedersen vinder VM) Liga på P3, DR P3.
Juryens motivation:
Årets Øjeblik er et af den slags momenter, hvor man resten af sit liv kan huske præcis, hvor man var, da man hørte det. Med oprigtig passion, ærlighed og en nærmest uendelig indlevelse bliver lytteren flået med helt ind på forreste tilskuerrække i et stødt stigende tempo, som til sidst forløses i et orgie af jubel og begejstring – uden på noget tidspunkt at glemme lytterens famøse hånd. Det er et af de øjeblikke, der aldrig kan times og tilrettelægges, men som får samtlige hår på kroppen til at rejse sig og øjenkrogene til at blive akut fugtige. Vi er kun et huttelihut fra en legende.
Årets Interview – Den Gode Samtale
Iben Maria Zeuthen med Læge søger grænser, DR P1.
Juryens motivation:
Årets vinder af Den Gode Samtale var omgivet af virkelig gode konkurrenter. Det er intervieweren, der skaber grundlaget for årets vinder ved at give interviewet tid og nærvær og skabe tillid. Lytteren sidder tilbage med en tvivl om, hvorvidt man selv har flyttet sig under samtalen – virkelig professionelt håndværk.Den er på flere måder grænseoverskridende den samtale, årets vinder har. Som lytter bliver man skiftevis fascineret, frastødt og lidt nervøs på værtens vegne, da årets vinder stiller op på udebane. Det dramatiske forløb rejser flere spørgsmål for lytteren: Hvad vil det sige at være et godt menneske? Kan man nå folks inderste, hvis man selv er kold eller kynisk? Og hvem manipulerer med hvem i den samtale, der folder sig ud og både underholder og udmatter og sætter spor i vært, gæst og lytter? Interviewet, som forløber over flere dage, viser et sjældent mod og en vilje til at prøve grænser på begge sider af mikrofonen. Resultatet er en samtale i sin helt egen liga. Ikke altid rar at følge, men aldrig kedelig og svær at lægge fra sig.
Årets Satire
Undskyld vi Roder, Brian Lykke og Kasper Nielsen, R8dio –Lucky.
Juryens motivation:
Årets Satire taler lige ned i de kriterier, der er stillet op. Årets Satire formår på en elegant og subtil måde at tage velkendte elementer fra hverdagen og twiste det på en humoristisk og karikerende måde. Årets Satire skaber en ny virkelighed på et velkendt fundament, og tager genren nye steder hen. Det er tydeligt at fornemme, at programmet har noget på hjertet. Formatet og det tilknyttede hemmelighedskræmmeri øger nærværet, og dramaturgisk balancerer det mellem noget, der bliver ved med at overraske og kalde på et grin. Man kunne være på besøg i en virksomhed som alle andre.
Årets Kommercielle Samarbejde
En verden indenfor, Bauer Medias Netværk i samarbejde med Kriminalforsorgen.
Juryens motivation:
Om vinderen sagde juryen: ”Der skabes nye billeder i hovedet på lytteren, og denne podcast konfronterer vores fordomme – vejen frem er menneskesyn fremfor muskler. Med real-lyd og ærlige fortællinger tager den lytteren på en rejse indenfor murene af en verden, de fleste af os er glade for aldrig at opleve og på trods af det, er den dragende og inspirerende. Strategisk er det en meget fint eksekveret podcastserie, som blev lanceret op til uddannelsens ansøgningsfrist, og som formår at skabe ekstern interesse og intern stolthed”.
Årets Event
TVÆRS i Grønland, DR P3 Podcast.
Juryens motivation:
Juryen var på en luksusopgave, men valgte at belønne et event, der på fornemmeste vis kommer rundt om et relevant tema. Eventet skaber en meget fin dialog og benytter sit stærke afsæt og brand til i øjenhøjde at stille skarpt på et enormt problem. Med relevans og nytænkning sætter det noget i fokus, vi har glemt og tager dermed et kendt format til nye niveauer.
Årets Kritiske Interview
Søren Carlsen for Interview med Google om hurtcore, DR P1.
Juryens motivation:
Årets Kritiske Interview vinder ved at være virkelig godt researchet. Interviewpersonen er i denne sammenhæng en professionel, men det lykkes alligevel at udstille de mange ikke-svar. Interviewet udvikler sig løbende, og intervieweren er personligt indigneret og frustreret over svarene uden at miste fokus. Man kan mærke værten, der også lykkes med at skabe billeder hos lytteren.
Årets Promotion for Program
Far har været i krig, DR P1.
Juryens motivation:
Med et højt fortælleteknisk niveau, godt speak og klip er det en klar og overbevisende vinder af Årets Promotion for Program i et i øvrigt meget stærkt felt. Den leverer klare, troværdige soundbites med ærlige stemmer, som sammen med veldoseret musik aktiverer lytterens empati og nysgerrighed.
Årets Reklame
Lego Duplo Kampagne, Bauer Medias netværk.
Juryens motivation:
Vinderen af Årets Reklame placerer sig på toppen af et i øvrigt stærkt felt af originale og velproducerede reklamer. Juryen lægger vægt på, at reklamen taler med en præcis, rammende lydside og en sikker dramaturgi til sin målgruppe. Den aktiverer følelser samtidig med, at den leverer relevant budskab og indhold. Den medvirker på fornem vis til at skabe den basale tryghed og tillid til annoncøren.