Programmet bød på Schubert, Beethoven og Mozart – sidstnævnte opført sammen med den unge stjernesopran Lise Davidsen.
I anledning af sæsonpremieren fik Gramex’ udsendte lov at komme helt tæt på. Vi fik en snak med orkestrets direktør Stine Nissen, chefdirigent Adam Fischer og violinisten Christine Enevold om deres syn på orkestrets fremtid.
DIREKTØR STINE NISSEN: VI HAR IKKE EN PLAN B
Stine Nissen har været direktør for Danmarks Underholdningsorkester siden april 2015.
Kan du fortælle lidt om, hvordan det er pludselig at stå i spidsen for at drive Underholdningsorkestret, som jo har eksisteret i 75 år?
– Danmarks Underholdningsorkester har spillet en afgørende rolle i dansk musikliv i årtier. Både for det store brede publikum i hele landet og for musikbranchens mange aktører er det utænkeligt, at Danmarks Underholdningsorkester skal lukke. Det er naturligvis et stort ansvar at stå i spidsen for den store øvelse, det er at bygge en helt ny organisation op omkring orkestret.
Hvad gør dette projekt så specielt? På godt og ondt?
– Det er første gang, nogen forsøger at privatisere et top-professionelt kammerorkester med en orkesterbesætning, der gennem 17 år har samarbejdet med en af de mest eftertragtede dirigenter i verden. Vi vil ikke gå på kompromis med det tårnhøje kvalitetsniveau. Det betyder også, at vi ikke har nogen plan B.
– Vi arbejder målrettet mod en finansieringsmodel, hvor en række af de danske fonde sammen tager ansvar for den klassiske del af repertoiret, mens vi laver samarbejdsmodeller med aktører i musikbranchen om det rytmiske repertoire. Det inkluderer et enormt netværk af folk, der påtager sig et ansvar. Det er en spændende øvelse, men naturligvis også sårbart. Mulighederne er mange, og vi ser en vej – men meget handler også om timing, og her vil det hen over efteråret vise sig, om vi rammer tiden rigtigt.
Orkestret offentliggjorde for kort tid siden en professionel bestyrelse. Hvad betyder det for orkestret at få så stærke erhvervsfolk indover? Og hvad er deres opgave?
– Vi skal revolutionere måden, hvorpå man driver et orkester. Det kræver, at vores bestyrelse repræsenterer såvel en stærk musikfaglighed som en solid kommerciel erfaring. På den korte bane er bestyrelsens opgave at medvirke til at konsolidere orkestret med en grundfinansiering. På den lange bane er opgaven løbende at garantere en professionel drift samt udstikke de strategiske milepæle.
Orkestrets sekretariat er for nylig flyttet ind i Vækstfabrikken Lydens Hus. Hvordan bidrager omgivelserne til sekretariatets dagligdag?
– Hvis vi skal lykkes med at etablere Danmarks Underholdningsorkester som privatdrevet orkester, skal vi betragte opgaven som en iværksætteropgave. Vi skal bygge en ny virksomhed op omkring orkestret. Derfor giver det god mening at bo i et hus sammen med andre iværksættere.
– Der er i huset en række spændende tiltag, der både handler om at formidle lyd på nye måder og distribuere lyd. Det er ikke utænkeligt, at bofællesskabet på sigt kan bringe interessante samarbejdsrelationer med sig. Og vi har lysten til at lege med mulighederne.
CHEFDIRIGENT ADAM FISCHER: VI HAR EN HELT UNIK MÅDE AT LAVE MUSIK PÅ
Adam Fischer er en verdenskendt dirigent, som dirigerer de bedste orkestre i verden. Han har været chefdirigent for Underholdningsorkestret i 17 år.
Du har valgt at fortsætte samarbejdet efter orkestret er blevet privatiseret. Hvad er det der gør Underholdningsorkestret så specielt?
– Det, vi laver, er meget personligt. Vi har en helt unik måde at lave musik på. Et eksempel er vores fortolkninger af Mozart, som er det, orkestret er mest kendt for rundt om i verden. Det var også netop disse fortolkninger, som orkestret høstede den anerkendte International Classical Music Award for.
– 17 års samarbejde gør det specielt, og jeg får en musikalsk respons fra orkestrets musikere, som er helt anderledes end den, jeg får fra andre orkestre, jeg dirigerer. Den måde, vi spiller på, vores spillestil, adskiller sig markant fra andre orkestre. Det er noget ganske særligt, og det er det, der gør orkestret til den stjerne, det er.
Hvad er dine håb og ønsker for fremtiden? Er der indspilningsplaner?
– For det første håber jeg inderligt, at de forskellige fonde ved, at der her er tale om en nationalskat, og at de vil sikre vor eksistens i fremtiden. Danmark er et af de rigeste lande i Europa, og det ville være en skam, hvis man som et rigt land tillod et sådant tab af kultur.
– I forhold til indspilningsplaner så er den første plan at færdiggøre det påbegyndte Beethoven-projekt, hvor vi indspiller alle Beethovens symfonier. Dernæst står alle Schubert-symfonierne højt på ønskelisten.
VIOLINIST CHRISTINE ENEVOLD: VI TRÆKKER VEJRET SAMMEN
Christine Enevold er violinist i Underholdningsorkestret og har siddet som 1. koncertmester for 2. violin-gruppen i 11 år.
I har som musikere og som orkester været igennem noget af et stormvejr. Nu står I her et år efter og er stadig i live. Hvordan føles det?
– Det føles helt ubeskriveligt stærkt og livsbekræftende. Det er mere intenst og følelsesladet end nogensinde før at spille koncerter med orkestret, fordi vi har været igennem en så enormt turbulent tid sammen.
I spillede i foråret en række udsolgte koncerter med Adam Fischer. Nu åbner I sæsonen med jeres berømte chefdirigent. Hvad er det, der er så specielt ved Adam Fischer, og hvad betyder han for orkestret?
– Det specielle ved Adam Fischer og hans samarbejde med os er, at han bruger orkestret som sit helt eget personlige instrument. Han har arbejdet med os gennem 17 år, øvet og eksperimenteret om og om igen, og vi kender nu hinanden ud til fingerspidserne.
– Orkestret reagerer på den mindste bevægelse, han gør. Vi sidder med absolut alle antenner og sluser åbne, når vi spiller med Adam. Vi trækker vejret sammen og har en fælles forståelse for musikken, som jeg aldrig har oplevet med nogen dirigent før. Fischer kan skabe den mest dirrende, intense stemning sammen med os. Han har betydet ALT for orkestrets musikalske udvikling igennem de sidste mange år. Han har skabt en fælles forståelse for, hvordan vi fraserer, musicerer og ånder sammen på.
I er kendt for at spille både klassisk og populærmusik på allerhøjeste niveau og dermed bygge bro mellem genrene. Hvad betyder det for jer at kunne fortsætte med jeres gamle repertoire, altså både det klassiske og det populære?
– Vores identitet er at kunne spille mange forskellige genrer. Det er det, der gør det sjovt og inspirerende at være musiker i Underholdningsorkestret. Det gør os alsidige og skærper os, fordi hver koncert kræver noget forskelligt af os. Vi kan ikke køre på “autopilot”, og det bliver aldrig kedeligt. Desuden er det inspirerende at nå ud til så forskellige publikummer.
I Gramex er vi jo meget interesserede i vores medlemmers pladeprojekter. Hvad betyder det for orkestret, hvis I får mulighed for at fortsætte jeres store Beethoven-indspilningsprojekt?
– Det betyder ufattelig meget. Vi er vant til at lave store indspilningsprojekter, og det er en vigtig del af vores profil. Underholdningsorkestret er et unikt og vigtigt lille kammerorkester, som har et særligt udtryk. Det er ikke mindst vigtigt for os at vise med de planlagte indspilninger af Beethovens symfonier.
– Med Fischer som dirigent ved jeg, at det bliver Beethoven spillet på en måde, som man ikke har hørt før. Han får så mange kontraster, udtryk og dynamik frem i musikken, at man ikke kan undgå at blive bjergtaget – både som lytter og som musiker.
Følg Danmarks UnderholdningsOrkester
Så spiller orkestret i Lydens Hus
Af Mette Illum Skjødt, Gramex