De to lydnørder rejser penge til deres transportable højttaler designet til trådløs streaming – i parken, tourbussen eller på Roskilde Festival, hvor ideen blev født for to år siden.
Og Audiocase er langtfra de eneste danskere, der forsøger sig med crowdfunding på Kickstarter. I øjeblikket kan du for eksempel ”backe” en mobil-bibel og noget så sjældent som behagelige stiletter. Og masser af musik; nye udgivelser, koncerter og en pladebutik.
Men beløbet, de to danskere har opnået, ligger i den høje ende af skalaen. Deres mål var 150.000 kr. Det nåede de efter kun 10 dage. Det betyder, der nu er finansiering til at bygge alle de højttalere, der er bestilt på Kickstarter.
Hvordan crowdfunder man over en kvart million på en måned? Det spurgte jeg de to iværksættere om.
– Først og fremmest tror jeg vi har været gode til at kommunikere, hvad produktet skal bruges til. Og så kører vi en meget ærlig markedsføring – der er ikke så meget bullshit. Vi lover ikke mere, end vi kan holde, fortæller Søren Larsen, der er idemanden bag højttaleren og selv har bygget den.
– Men vi er selv positivt overrasket over, hvor mange der har været inde og bestille et audioprodukt,– uden overhovedet at have hørt det live, supplerer Mikkel Thorup Pedersen, der er interaction designer med rødder i musikbranchen og DJ-miljøet.
Tre tips til crowdfunding
Vi har bedt Audiocase om deres tre bedste tips til andre, der vil i gang med at crowdfunde:
– 1) Forberedelse! Det er det allervigtigste. Opbyg din ”tribe”, som man kalder det i den her verden, så du har dine fans klar i lang tid, før du går på Kickstarter. Vi startede i sensommeren med at forberede kampagnen og har fået hjælp udefra til blandt andet at opbygge vores fanbase. Så vi havde faktisk over 1.000 følgere, da vi startede kampagnen, og altså et reelt publikum at kommunikere med. Det virker.
– 2) Vær ærlig i kommunikationen. Det er blevet rigtig godt modtaget, at det er os selv, der står og sælger produktet og kører kampagnen, og det er os selv, der står i en kælder i Nordvest og bygger højttalerne. Vi har selv fingrene i det og ved, hvad det handler om.
– 3) Kom ud med produktet i den virkelige verden og vis det frem. Lad folk afprøve det. Det virker og giver dig nye kontakter og samarbejder og et endnu større community omkring dit brand.
Som en del af kampagnen har Audiocase sammensat en playliste af dansk musik, man kan høre på Spotify. Det lå lige til højrebenet at koble musik til produktet, forklarer Mikkel:
– Vi kan dele deres musik – og de kan promovere Kickstarter og højttaleren. Det er primært danske upcoming kunstnere, vi har med på playlisten, så de er interesseret i at komme ud og få nogle lyt og kan nemt relatere sig til Audiocase. Og vi har brug for musikken og vil gerne relatere os til musikere. Det er et helt oplagt match for begge parter, så alle er glade, slutter han med et stort smil.
Hvad er en højttaler uden musik?
Hos Gramex følger vi med på sidelinjen. Audiocase var en af de første iværksættere, der flyttede ind i Lydens Hus, da vi slog dørene op i oktober. Dengang kun med en god ide og en ”ghettoblaster” på skulderen. Men uden finansiering.
– Vi er glade for, at vi har kunnet bidrage lidt til, at Audiocase er på vej mod succes. De har fra starten tænkt i nye baner og på tværs af brancher, forklarer Thomas Dyekjær, vicedirektør i Gramex.
– En højttaler uden musik er altså ikke så interessant, selv om den er nok så flot. Men når teknikken møder musikken, sker der noget. Det er det, Audiocase gør ved nu også at kombinere deres produkt med en playliste, og et bagvedliggende quid pro quo samarbejde med kunstnerne. Det er med til at skabe opmærksomhed om produktet og er samtidig med til at promovere ny dansk musik. Den form for netværksbaseret tilgang tror jeg mange, også uden for musikbranchen, kunne lade sig inspirere af – uanset hvad man vil rejse penge til.