– Der bliver simpelt hen brugt mere musik flere steder. Og vores kunder bruger musik, fordi de oplever, at det øger værdien af deres forretning. Det er en central forklaring på, at dansk musik har økonomisk pondus i de her år, forklarer John R. Kristensen, adm. direktør i Gramex.
For musik beriger ikke bare den enkelte dansker i hverdagen. Musik skaber reel værdi for danske virksomheder. Og så bidrager dansk musik som branche seriøst til samfundsøkonomien og skaber tusindvis af arbejdspladser.
I 2014 omsatte musikbranchen for ikke mindre end 6,8 milliarder svarende til 4.135 årsværk. Det viser en ny rapport fra Rambøll, der er udarbejdet på vegne af den samlede musikbranche.
– Rambølls nye tal om musikbranchen understreger, at dansk musik er en del af erhvervslivet, der bidrager substantielt til samfundsøkonomien og skaber arbejdspladser. Dermed er rapporten også et vink til det nye hold af politikere, vi vælger i morgen, om at have musikbranchen i baghovedet, når man fremover ønsker at stimulere væksten i vores samfund, siger John R. Kristensen.
Gramex sætter ny rekord
Dansk musik fortsat en milliardindustri