“Roskilde Festival er altid bedre i virkeligheden end på papir.”
Sådan skriver Anna Ullman i prologen til De sidste drømmere, der tager læseren med på en rejse gennem 50 år med Roskilde Festival.
Bogen skulle have markeret festival nummer 50 i år. Dén har vi som bekendt stadig til gode. Indtil da overgår Roskilde Festival på papir i den grad virkelighedens 2020.
Anna Ullman er kritiker, journalist og kommentator på Weekendavisen med særlig interesse for kulturanalyse og brudfladerne mellem kunst, pop og politik.
I bogen undersøger hun det aftryk, som Roskilde Festival har sat på dansk kulturliv, og de forskelligartede værdier, som på skiftende måder har formet festivalens selvforståelse gennem tiden.
– Roskilde Festival er både oprørsk og tilpasningsdygtig. Det er den komplekse vekselvirkning mellem tilpasning og omvæltning, jeg vil forsøge at placere festivalen i. Denne balanceakt er den ledetråd – en orange tråd, om man vil – som jeg i punktnedslag vil forfølge igennem det halve århundrede, som festivalen har på bagen, skriver Anna Ullman i bogen.
De sidste drømmere analyserer, hvordan Roskilde Festival som selverklæret holdningsfestival har udviklet sig både med og imod tankegodset fra ungdomsoprøret. Festivalens historie kan gøre os klogere på vores kultur – både det, der skiller os, og det, der samler os.
Bogen er udgivet på Gads Forlag med støtte fra Roskilde Fonden.