Lige siden DR nedlagde DR’s Underholdningsorkester sidste år, har orkestret kæmpet for at kunne fortsætte som internationalt anerkendt orkester i kunstnerisk verdensklasse.
I dag hedder det Danmarks Underholdningsorkester, og organisatorisk er orkestret blevet professionaliseret med direktør Stine Nissen og programchef John Frandsen i spidsen.
Sammen med den nyudnævnte professionelle bestyrelse skal de føre orkestret videre forretningsmæssigt og kunstnerisk.
Gramex’ adm. direktør John R. Kristensen byder orkesteret hjerteligt velkommen til Lydens Hus:
– Det glæder mig i den grad, at Danmarks Underholdningsorkester har valgt at lægge deres sekretariat i Lydens Hus. Da vi fik ideen til en vækstfabrik for lyd for nogle år tilbage, var vi drevet af at tænke forretningsudvikling på en ny og anderledes måde – men vi havde på ingen måde regnet med den succes, vækstfabrikken så hurtigt er blevet, siger han.
I dag knap et år efter Lydens Hus slog dørene op, har mere end 40 iværksættere deres daglige gang i huset med masser af nye initiativer, kontakter og konkrete forretninger til følge.
– At de rammer, vi har skabt sammen med Vækstfabrikkerne og Københavns Kommune, nu også bliver udgangspunktet for alle vores fantastisk dygtige medlemmer i Danmarks Underholdningsorkester viser, at behovet for det her iværksætterhus aldrig har været større, siger John R Kristensen.
Også underdirektør i Gramex, Thomas Maagaard Dyekjær, er begejstret over de nye beboere i Lydens Hus:
– Vores ide bag Lydens Hus var at skabe nogle fysiske rammer for brobygning mellem kultur, teknologi og forretning inden for lyd. Uanset om man er tekniker, kreativ, forsker eller sekretariat for et internationalt anerkendt orkester giver det mening – og resultater – at bringe iværksættere og krøllede hjerner sammen.
– Gode ideer og frugtbare samarbejder skabes som bekendt ikke kun i fine mødelokaler mellem kl. 8 og 17, men i mindst lige så høj grad over kaffemaskinen, en fredagsøl eller i frokostpausen. Det er jeg sikker på, at det hæderkronede orkester kan både bidrage til og selv få gavn af i sin nye form, siger Thomas Maagaard Dyekjær.