Tilnavnet fik Espen Sørensen af Juma Nature, en rapper fra Tanzania. Musikken står han selv for; han komponerer, spiller guitar og synger – på swahili. Genren kaldes bongo flava og er tanzanisk hip-hop/reggae med et kæmpe publikum især i Østafrika.
Espen er født i Skanderborg, men vokset op i Zambia med en engelsk mor og en dansk far.
Han udgav sin første solo-plade Tuku Pamoja (der betyder Vi står sammen) i 2009 og blev samme år medlem af Gramex både som kunstner og med pladeselskabet Caravan Records.
Året efter flyttede han sin base til Tanzania. Og blev trods sit flydende swahili mødt med en vis skepsis; ikke i Tanzania, men i resten af verden.
– Hvad laver den her hvide mand med fregner med afrikansk musik? Hvorfor synger han på swahili? Er det autentisk? Det ville jeg gerne bevise, at det er, fortæller Espen Sørensen, der ikke selv går op i, om han er dansk eller afrikansk, hvid eller sort.
Men det er der andre, der gør. Især i Europa.
– I Tyskland oplevede jeg helt i starten af min karriere, at en festival bookede mig åbenbart uden at vide, jeg er hvid. Så undrede de sig over, at der stod Danmark på min Myspace-profil. Er han dansker? Er han hvid?! Så var de ikke interesseret længere. Det gør mig sur. Og giver mig lyst til at udfordre den misforståede holdning til autenticitet i musikken, siger Espen Sørensen.
Teknik og talent
I dag turneer Mzungu Kichaa ofte i Danmark, men arbejder primært i Tanzania, hvor han blandt andet har været dommer i deres version af X Factor. Langt de fleste af hans mere end 80.000 fans på Facebook er fra Afrika.
Hvad er så den største forskel på at leve som musiker i Danmark og i Tanzania?
– Udstyret. At vi ikke har ressourcerne eller teknikken i Tanzania. En trommeslager i Danmark har typisk 2-3 trommesæt. En professionel trommeslager i Tanzania har ikke ét. Så de er tvunget til at lære at spille på utroligt ringe udstyr. Til gengæld kan de udvikle sig musikalsk på en måske mere ”naturlig” måde, fordi de ikke har teknikken at skulle forholde sig til, fortæller Espen Sørensen.
– Og så er det en helt anden musikalsk arv end den, vi i Danmark forestiller os er ’universel’. Ingen hernede kender Elvis, The Beatles, David Bowie eller Prince. Men de kender Rihanna og Bob Marley. Og så har de en utrolig stærk lokal musikalsk tradition. 4 ud af 5 navne på hitlisten er fra Tanzania.
Hans eget band består af fem tanzaniske musikere, som har spillet sammen i seks år – også på turneer i Danmark.
– En del af mit projekt er at bidrage til den tanzaniske musikscene. Jeg kan bidrage, ved at musikerne i mit band lærer en masse nyt teknisk udstyr at kende, når de er på turne i Danmark. De er sindssygt dygtige. Og nogle af de mest efterspurgte session-musikere i Tanzania i dag, fortæller han.
Musikalsk brobygning
Mzungu Kichaa bygger musikalske broer mellem Danmark og Tanzania på mange niveauer – ikke kun mellem professionelle musikere.
Som nyudnævnt ambassadør for SOS Børnebyerne er han i øjeblikket ved at skrive en sang til Børnenes U-landskalender, der i år støtter børn i Dar es Salaam, Tanzanias hovedstad.
Sangen skal Espen blandt andet spille til skolekoncerter over hele Danmark sidst på året.
– Jeg er sikker på, at vi gennem sang, musik og bevægelse kan give danske skolebørn en fornemmelse af hvordan det er at være barn i Tanzania. Men om sangen ender med at blive på dansk, engelsk eller swahili, har jeg ikke besluttet mig for endnu, siger ’den skøre hvide mand’.