I et tidligere butikslokale i Kødbyen er online-radioen Heartbeats lige nu ved at etablere helt nyt radiostudie. Her kan alle, der går forbi, se med gennem det store butiksvindue, når der fra midt i marts bliver sendt radio live on air.
Ideen om et radiostudie i øjenhøjde, der inviterer lytterne helt tæt på, kommer fra New York, fortæller Le Gammeltoft, CEO og grundlægger af Heartbeats:
– Jeg har drømt om det, siden jeg selv var gæste-dj hos East Village Radio i NYC for cirka otte år siden. Studiet er bygget i samarbejde med Zibra, og jeg glæder mig til at byde alt fra gamle musikanmeldere, musikere og producere til helt almindelige mennesker med en særlig lidenskab for musik velkommen.
Radiostudiet er det første resultat af et nyt samarbejde mellem Heartbeats og Zibra Digital Media Group om at lave et moderne mediehus, der skal sætte fokus på kvalitetsformidling af kultur-, livsstils- og erhvervsstof – på tværs af video, tekst og lyd.
Dansk radio-optur
At Heartbeats åbner radiostudiet op for lytterne og skaber nye muligheder ud af radio-formatet, glæder man sig også over hos Gramex. Vi licenserer Heartbeats’ og alle andre danske radio-stationers brug af indspillet musik og sender betalingen videre til musikere og pladeselskaber.
– Vi har heldigvis i Danmark ildsjæle, der som Le Gammeltoft er med at rykke grænserne for, hvad radio-formatet kan, siger Thomas Maagaard Dyekjær, vicedirektør i Gramex, og fortsætter:
– Det betyder, at radiomediet i dag fremstår mere vitalt end nogensinde. Og det er i den grad understøttende for et mangfoldigt og levende musikliv. Der deles radioprogrammer som der deles tv-serier, film og bøger. Vi mødes og hører radio sammen i Radiobiografen og dyrker radioværter som rockstjerner. Video slog IKKE radioen ihjel – tværtimod.
Radio er noget, vi giver til hinanden
Trods benhård konkurrence står radio stadig stærkt hos danskerne. Vi bruger fortsat knap 2 timer om dagen i snit på flow-radio. Det viser DR’s seneste rapport om danskernes medievaner.
Samtidig er podcasting og muligheden for at lytte til favorit-programmet hvor og hvornår det passer os med til at ændre den måde, vi opfatter og bruger radio-mediet.
At de unge trods frit valg på alle hylder fortsat vælger flow-radioen til 1 time og 18 minutter dagligt, skyldes ifølge DR især tre særlige kvaliteter ved radio: timeout, kurateret indhold og godt selskab.
– Godt selskab med værterne, det er nok det, der karakteriserer radioen. Udover musik, så bliver man en del af et selskab, man føler sig involveret i, selvom kommunikationen jo egentlig kun finder sted én vej. (Kvinde, 22 år, citat fra DR’s Medieudviklingen 2016).
Du kan blive en del af det gode selskab og kigge ind til Le Gammeltoft og Heartbeats’ radiostudie i Kødbyen fra næste måned.
Hent DR’s Medieudviklingen 2016
Mød Le Gammeltoft til morgenmøde hos Gramex 3. marts