“Jeg prøver noget nyt”

Mathilde Falch. Foto: Perbfoto.dk

Ingen kan leve af likes alene. Lige nu forsøger flere danske musikere sig derfor på crowdfunding-platforme som Patreon og Mæcen.

Når hverken pladesalg, streaming eller Gramex-pengene kan betale regningerne, og festivalsæsonen og langt de fleste koncerter er aflyst – hvad gør man så?

Nogle musikere har valgt at afprøve platforme som Patreon og Mæcen. Det er abonnements-baseret crowdfunding, der giver fans og følgere mulighed for at bidrage med et fast beløb hver måned direkte til skaberne af deres favorit-indhold; podcast, YouTube-kanal eller ja, musik. Til gengæld får man som følger løbende adgang til nyt indhold eksklusivt for medlemmerne i ”klubben”.

Patreon kender du måske fra podcasts eller YouTube-kanaler. Men den amerikanske platform er oprindeligt skabt af en musiker tilbage i 2013. Ideen bag beskriver Patreon selv sådan her:

By supporting creators you love on Patreon, you’re becoming an active participant in their creative process. As a member, you receive exclusive content, community access, behind-the-scenes updates, and the pride of fueling work that matters to you.

Men selv om den amerikanske platform er først og størst og mest udbredt, er det ikke den eneste platform, der giver musikere og fans mulighed for at hjælpe hinanden direkte.  

Velkommen indenfor i mit liv

I Danmark står andelspladeselskabet DiGiDi bag platformen Mæcen. Den deleøkonomiske nonprofit platform har været i luften siden 2017, men oplever stigende aktivitet i år. Det skyldes corona-krisen, men også Googles aktuelle blokering af dansk musik på YouTube.

Ligesom Patreon giver Mæcen mulighed for at “abonnere” og betale et valgfrit beløb fast hver måned direkte til skaberen. Til gengæld bliver man så en del af et ellers lukket univers og får særligt indhold retur.

På hjemmesiden skriver de selv sådan her:

Visionen er at skabe et sted, hvor dem, som skaber indholdet til internettet, faktisk kan få fast betaling for deres arbejde – og hvor brugerne har mulighed for at betale for indhold, uden at blive udsat for reklamer, datahøst og anden overvågning.

Mathilde Falch er én af de musikere, der har oprettet sig på Mæcen i år.

Screenshot, Facebook


Siden slutningen af april har hun fået omkring 50 faste mæcener, som det hedder. Altså følgere, der støtter hende med typisk 20-100 kr. om måneden. Og så er der nogle, der kigger forbi en gang i mellem og betaler et større beløb.

Til gengæld byder Mathilde Falch følgerne indenfor i sit liv. De får adgang til hendes nye sange før alle andre, og hun deler billeder, videoer og tanker fra sit musikerliv anno 2020.

Selv synes hun det har været nemt at komme i gang med og spændende at afprøve.

– Jeg synes det er rigtig interessant at være med til at undersøge, om det er muligt at skabe en platform, hvor ens følgere betaler for indhold, og hvor der ikke er reklamer, fortæller Mathilde Falch til Gramex.

Hun øver sig stadig på at opdatere indhold jævnligt og formidle videre, at muligheden overhovedet findes.

–Jeg har kun delt en enkelt gang på mine sociale medier, at profilen eksisterer; nok fordi jeg ikke vil gå for meget med “hatten i hånden”, fortæller hun. 

Ud over det oplagte økonomiske giver det lukkede univers også mulighed for en mere personlig og direkte relation mellem musiker og fans. En relation, Mathilde Falch sætter stor pris på.

– Jeg er vild med at komme tættere på mine følgere. Og klart bedre til at filme ting til mæcen.com end til mine sociale medier, da jeg har mod på at lægge flere helt ‘nede på jorden’-videoer op i dette lukkede univers.

– Noget, der også er ret hyggeligt, er, at mine følgere kommer med ønsker. Ønsker til emner, jeg skal tale om, eller sange, jeg skal spille, fortæller hun.

Mathilde Falchs univers på Mæcen er åbent for alle, der giver en 20’er eller mere om måneden. Hun kan desuden opleves live på corona-sikker afstands-turné i øjeblikket og sender sin nye plade på gaden i slutningen af oktober.


Tjek Mathilde Falch på Mæcen

Læs mere

Kulturmonitor: Dansk musikplatform ser sit snit i fraværet af YouTube