Der lugter af plastic og hjerteblod, når du træder indenfor på Nordsøvej 8 – deraf navnet Nordsø Records, som altså ikke har noget at gøre med musikerfamilien Nordsø.
Her er vinyler overalt – i maskinerne, på pakkebordet, i vinduerne og reolerne – og på pladespilleren, selvfølgelig.
Musikken bliver overdøvet af knaldhøje smæld cirka en gang i minuttet hver gang et tryk på 120 tons presser en klump ’vinylkage’ flad som en vinyl-pandekage. Lyden vænner man sig til, fortæller de to grundlæggere Henrik Damm Krogh og Michael Hjort, der går under navnet No. 1.
De må vide det. I lidt over et år har de presset plader i fabrikken på Nordsøvej. No. 1 står for produktionen, indstiller maskinerne, når vejret skifter, leger med farver og striber og eksperimenterer med støbeteknikken. Henrik Damm Krogh er iværksætteren, forretningsmanden og idemanden bag.
Som mange andre gode ideer opstod ideen på Roskilde Festival. Det var i 2010, hvor No. 1 skar koncerter med punkrockbandet Dansk Fløde direkte ned på vinyl.
– Glem det, sagde jeg i første omgang, da Henrik foreslog, vi skulle lave et vinylpresseri. Er du klar over, hvad det kræver af maskiner, damp, køl, hydraulik? Men sådan blev det. Heldigvis!, siger No. 1.
Vi holder nok lidt med de små
Det er første gang, der bliver presset vinyler i Danmark i mere end 30 år, gætter de på.
Maskinerne fik de hjem fra Tyskland i september 2016. I november kunne de udlevere de første plader. Siden har de sendt næsten 100 produktioner igennem systemet og har en god pipeline i 2018. Flest fra Danmark, men også mange fra Sverige og Norge.
Typisk er det mindre bands og labels med oplag på 300-500, men de presser også helt ned til 100 styks.
Som de selv siger, har de nok en tendens til at holde lidt med de små.
– Grunden til at vi overhovedet kom i gang, var, at vi kunne se, hvilken vej det går for vinyler. Men hvis man ikke var et stort pladeselskab, kunne der være op til 6 måneders ventetid på de store presserier i Tyskland og Tjekkiet. Og nogle af dem vil ikke presse oplag under 500. Så der var bands, der bare ikke kunne komme ud på vinyl, fortæller Henrik Damm Krogh.
– Det var fandeme synd, syntes vi. Især fordi vi jo gerne selv ville kunne købe deres musik, siger No. 1.
Både han og Henrik Damm Krogh har samlet vinyler siden 1970’erne. Kærligheden til musik og vinyler deler de.
Når vinyler bliver ren kunst
Selv kalder de Nordsø Records for et ‘mikrobryggeri for vinyler’ og sammenligner den avancerede plastic-fabrik med en gammeldags købmandsforretning.
– Mange af dem, vi presser for, har jo aldrig udgivet noget før. De aner ikke, hvad de har af muligheder. Så de har en stor tryghed i, at de kan komme ud og besøge os og kigge på farver og covers, fortæller Henrik Damm Krogh.
Nogle er meget ydmyge i deres ønsker. Sort vinyl, basic cover. Andre drømmer om en plade med blod, fluer eller pot i – eller asken fra en elsket.
Det har resulteret i en hel stak specialproduktioner i løbet af det første år, der gør noget ekstra ud af vinylen. Plader i alle regnbuens farver, med prikker, split colours eller psykeliske deep splatter-mønstre.
Plader, der udgør små eller store kunstværker i sig selv. En tendens på det stadig større danske vinylmarked, vi kommer til at se meget mere til, spår de to vinylfans.
– Vi fornemmer helt klart, at det er den vej, det går. Jeg vil tro, at 20 procent af de plader, vi har presset, er specialproduktioner på den ene eller anden måde, fortæller No. 1 og fortsætter:
– Vi drømmer om på sigt, at den ene maskine kun kører alle de her skøre koncepter og specialproduktioner. Men vi kan jo ikke stå og lege hele tiden. Selvom det er sjovt!
Hjerteblod og business
Efter det første år i drift kan de stadig ikke leve af at presse plader. Endnu.
– Vi vælger at tage det i et tempo både vi og kunderne synes om. Det betyder, vi kan levere en god plade hver gang. Hvis ikke vi gør det, så rygtes det. Større er musikbranchen i Danmark og Norden heller ikke, fortæller Henrik Damm Krogh.
Om balancen mellem hjerteblod og business, når man arbejder med noget, man elsker, henviser han til en gammel ven, der ganske klogt sagde:
– Det skal være sjovt at gå på arbejde. Og man skal tjene penge. Men man skal ikke tjene så mange penge, at det ikke er sjovt. Og man skal ikke have det så sjovt, at man ikke tjener penge. Det er den balance, vi skal ramme.
Et af de spillende kunstværker, der er presset af Nordsø Records, er debut-EP’en Marrow fra den københavnske ørkenpunk-duo The Bowdashes. B-siden er et silketryk lavet af Knud Odde:
Se hvad de ellers har presset af vinyl-kunst hos Nordsø Records