“Uden @p6beat havde der ikke været et Nelson Can” (screenshot, Nelson Cans Instagram)
“Without P6 we’re literally wiped off the radio landscape in Denmark!!! (Trentemøllers Facebook)
“Vi (mig og mine kolleger indenfor jazz, alt-pop eller uafhængige pladeselskaber) ville ikke være der, hvor vi er i dag uden P6 Beat eller P8 Jazz” (Lucky Los Instagram)
Listen er lang over Gramex-medlemmer, der har fået radiodebut som kunstner eller producent på P6 Beat eller P8 Jazz. Medlemmer, der har skabt sig et publikum og en fanbase og et fællesskab qua de to radiokanaler. Der er gået fra upcoming til etableret navn; fra Rising til Orange scene på Roskilde Festival.
Men hvad er det egentlig for musik, der bliver spillet på de to kanaler? Hvor meget af det er dansk? Hvor meget forskellig dansk musik spiller de? Hvor meget af musikken bliver kun spillet på de to kanaler og ikke på de mere mainstream musikkanaler P3 og P4? Og hvor mange musikere, artister og pladeselskaber taler vi om?
Gramex er dykket ned i databasen.
Så meget dansk musik spiller P6 og P8
Både P6 og P8 spillede ifølge Gramex’ data mere dansk musik i 2020 end de sidste mange år. Med “dansk” mener vi dansk-produceret, så det behøver altså ikke være dansk-sproget eller dansk-komponeret, men er alene udtryk for, at sangen er registreret i Gramex med Danmark som producentland.
De ekstra høje tal i 2020 er et direkte udtryk for det ekstra fokus, DR satte på dansk musik under corona-krisen sidste år.
P8 har dog altid spillet overvejende dansk musik. De seneste fem år er hele 69-75 procent af musikken i P8 dansk. P6 spiller næsten halvt/halvt dansk og udenlandsk musik svingende fra 46 til 49 procent over de seneste 5 år.
Både P6 og P8 har samtidig en overvægt af danske tracks i deres 100 mest spillede tracks i 2020. På P6 er 61 af de 100 tracks danske. På P8 er det hele 76 tracks.
Så meget forskellig dansk musik spiller P6 og P8
Både P6 og P8 spillede ifølge Gramex’ data hver især over 2.000 unikke danske tracks – altså musiknumre – i 2020. På P6 er tallet 2.223. På P8 fik 2.609 unikke danske tracks afspilning i 2020.
Totalt blev der på de to kanaler afspillet i alt 4.832 forskellige danske tracks i 2020, hvilket er det højeste de seneste 5 år. Det svarer til mere end 13 nye danske tracks dagligt, som altså ikke er afspillet dagen før eller dagen efter eller nogen som helst andre dage i 2020. Oveni kommer så hele det udenlandske repertoire.
Så meget dansk musik bliver kun spillet på P6/P8
Efter en radiodebut i P6 eller P8 opnår nogle af Gramex’ medlemmer også airplay på andre radiokanaler. Andre bliver udelukkende spillet på P6 og P8, fordi deres musik er enten “for jazzet” eller “for alternativ” til P3 eller P4’s mere mainstream musikprofiler.
Hovedparten af de danske tracks, der bliver spillet på P6 og P8, bliver ifølge Gramex’ data ikke spillet på P3 eller P4.
I 2020 spillede P6 Beat i alt 1.546 unikke danske tracks, som ikke fik airplay på P3 eller P4. På P8 Jazz er tallet ikke så mærkeligt endnu højere. Her er i alt 2.566 unikke danske tracks kun spillet på P8 og ikke på P3 eller P4.
Totalt ender vi på i alt 4.112 danske tracks, der kun er spillet på P6/P8 og ikke på P3/P4 alene i 2020.
I procenter betyder det, at hele 98 procent af de danske tracks på P8 i 2020 kun blev spillet på P8 og ikke på P3 eller P4.
På P6 var det 70 procent af de danske numre i 2020, du kun kunne høre på P6 og ikke på hverken P3 eller P4.
Så mange medlemmer bliver spillet på P6/P8
I 2020 var der totalt 4.112 unikke danske tracks, der kun er spillet på P6/P8 og ikke på de store musikkanaler P3/P4.
Det svarer til i alt 1.275 forskellige danske hovedartister (main artists), altså de artister og bands, der står på coveret og på Spotify og bliver præsenteret i radioen. Oveni kommer så alle de musikere, der medvirker på de 4.112 musiknumre, men ikke selv er hovedartister, og alle de pladeselskaber og selvudgivere, der har udgivet numrene.
– Tallene viser tydeligt, at både P6 Beat og P8 Jazz spiller et bredt udvalg musik, som er med til at skabe et levende dansk musikmiljø til gavn for både musikere, artister og pladeselskaber i Gramex og resten af musiklivet i Danmark, siger Anne Sophie Gersdorff Schrøder, adm. direktør i Gramex.