Mens spillesteder og festivaler er lukket ned over det meste af verden, finder musikere lige nu alternative veje og koncertformater – virtuelt.
Jacob Dinesen gør det i morgen. Mads Langer gjorde det i lørdags. Chris Martin, John Legend, Pink og alle mulige andre musikere i hele verden har den seneste uge sat sig ved klaveret eller grebet en guitar hjemme i stuen eller garagen og inviteret os andre indenfor til en virtuel livekoncert.
Under hashtags som #TogetherAtHome og #StayHome livestreamer de deres musik via fx YouTube, Facebook eller Instagram. Gennem musikken er de med til at skabe håb og fællesskab – i behørig corona-afstand – i den virtuelle verden.
Som publikum bliver vi inviteret indenfor i privaten til et intimt koncertformat, hvor vi møder musikeren i øjenhøjde uden lysshow, makeup eller filter, og måske får vi chancen for at ønske sange via chatten og komme i direkte dialog med musikeren og hinanden.
Danmarks første virtuelle spillested
I Danmark har bassisten Mathæus Bech startet det, han selv kalder ”Danmarks første virtuelle spillested” på coronakoncerter.dk.
Siden 12. marts har han hver aften livestreamet koncerter fra sin stue i København med nogle af de mange kunstnere, der er ramt af aflysninger. Planen er at fortsætte så længe spillestederne er lukket ned.
– Corona skal ikke få lov at kvæle kunsten, som jeg anser som en livsnødvendighed! Mon ikke folk bliver ret hurtigt træt af Netflix og hellere vil have en autentisk oplevelse af musikere, der skaber musik til øjeblikket?”, fortæller Mathæus Bech i en pressemeddelelse.
Koncerterne er gratis, og initiativet er non-profit, men man kan vælge at støtte kunstnerne gennem donationer på hjemmesiden. Man bestemmer selv, hvor meget man vil give.
En tendens, vi også ser uden for Danmark, hvor kunstnere bruger livestreams som platform til at samle ind til det lokale musikliv, byens uafhængige spillesteder og lignende.
Musikken finder en vej
De livestreamede koncerter hjemmefra tjener på den måde både som godt indhold til alle os, der også sidder alene hjemme, og som krise-nødhjælp til musiklivet under corona-krisen.
– Det er blodig alvor for mange af vores medlemmer. Live-indtægterne og især festivalsæsonen er for mange helt afgørende for deres indtjening, fortæller John R. Kristensen, der er adm. direktør i Gramex.
Men hvis ikke publikum kan komme til koncerten, må koncerten komme til publikum.
– Danmark er blandt de lande i Europa med størst bredbåndsdækning og kapacitet per husstand, så det giver god mening også for danske musikere at bruge teknologien kreativt i den her tid til at forsøge at hente nogle af de tabte indtægter, siger Gramex’ direktør.
– Hvis vi altså alle sammen betaler for det, når vi kigger med derhjemme, ligesom vi plejer at gøre, når vi går ud og hører livemusik. Så det kan jeg kun opfordre til, at man gør, lyder det fra John R. Kristensen.
Hvad kan vi hver især gøre for at hjælpe musikken lige nu?
Koda: Reduceret pris for livestreaming af koncerter under Corona-krisen