IFPI sætter nye tal på det danske musikmarked

Det danske marked for indspillet musik er fortsat i vækst og domineret af det digitale forbrug. Men markedet for streaming er præget af ulige konkurrencevilkår. Det viser nye nøgletal, som musikselskabernes brancheorganisation IFPI offentliggør i dag.

IFPIs publikation “Musikselskaber 2017” viser blandt andet:

  • at markedet for indspillet musik er i vækst. I 2017 omsatte de danske musikselskaber for 548 mio. kr. på salg af streams, cd’er, download og vinyl. Det er en stigning på 11 % i forhold til 2016, hvor omsætningen udgjorde 489 mio. kr.

  • at streaming er den primære årsag til vækst i det danske marked og nu står for hele 85 % af den samlede omsætning. Det digitale forbrug dominerer det danske marked, hvor 89,2 % af omsætningen i 2017 kommer fra streaming og download. Det gør Danmark til et af de absolut mest digitale musikmarkeder i verden.

  • at markedet for streaming af musik fortsat er præget af ulige konkurrencevilkår. Der er derfor stor forskel på, hvor meget streamingtjenesterne bidrager til musikbranchens økosystem. YouTube bidrager kun med 17 mio. kr. svarende til 3,6 % af de samlede indtægter fra streaming, mens tjenester som Spotify, YouSee Musik og Apple Music bidrager med 444 mio. kr. svarende til 95 % af det samlede marked for streaming.

  • at 2017 ikke blev året, hvor vinylen overhalede cd’en. Det overraskende “comeback” for cd’en kan ifølge IFPI skyldes nogle stærke cd-udgivelser i 2017 fra navne som Rasmus Seebach og Kim Larsen & Kjukken.

  • at 0 % (!) af titlerne på Track Top-50 i 2017 har kvindelige danske artister som afsendere og kun 2 % af titlerne på Album Top-50.

Du kan finde mange flere tal og tendenser på det danske marked for indspillet musik i den nye publikation fra IFPI.

Læs mere og hent Musikselskaber 2017

Om IFPI

IFPI er musikselskabernes brancheorganisation. IFPI Danmarks medlemskreds er sammensat af musikselskaber, som bidrager til produktion og distribution af musik i Danmark. Omsætningen hos IFPI Danmarks medlemmer udgør ifølge IFPIs rapport tilsammen ca. 95 % af den samlede omsætning fra salg af musikudgivelser i Danmark (inkl. Grønland og Færøerne).