Nogle danske kunstnere tjener gode penge på at lave musik – i hvert fald i en periode af deres karriere. Det er typisk dem, du ser på den røde løber, i sladderbladene og på tv.
Men for langt de fleste musikere i Danmark er det et arbejdsliv med høj usikkerhed og lav indkomst i form af et kludetæppe af jobs og indtægter.
Tal fra Dansk Kunstnerråd viste for nyligt, at rettighedsmidler er helt afgørende for, at kunstnere i Danmark kan leve af deres kunst. At 2 ud af 3 kunstnere modtager rettighedsmidler. Og at rettighedsmidlerne udgør en væsentlig del af den samlede indkomst fra kunstnerisk virke for især musikere i Danmark.
Pengene fra Gramex er én af brikkerne i det puslespil af en økonomi.
Dét får man fra Gramex
Men hvor mange penge taler vi så om?
Tager vi en afspilning på en de store kommercielle radiokanaler, får man fx under 10 kr. for en afspilning på 3 minutter, hvis man er hovedartist og hedder fx Birthe Kjær, Sanne Salomonsen eller The Minds of 99.
Musikerne på sange som ’Vi maler byen rød’, ’Taxa’ og ’Ung kniv’ får typisk under 1 krone for sådan en afspilning i kommerciel radio.
Der er forskel på, hvad man får på de forskellige typer radiokanaler. Og der er forskel på, hvad man får som fx hovedartist og som musiker. Derfor er der også forskel på, hvad man som kunstner får udbetalt fra Gramex i juni måned, hvor vi udbetaler for alle afspilninger året før.
Nogle får en halv million – andre får en halvtredser. I gennemsnit fik man som dansk kunstner udbetalt lige knap 6.000 kr. i juni måned i år.
Alle udbetalinger fra Gramex er B-indkomst, som der skal betales skat af.
Og pension.
Rimelig betaling til rettighedshaverne
Gramex’ opgave er at sikre kunstnere og producenter en rimelig betaling for dén brik i deres økonomi, der handler om offentlig brug af deres indspilninger.
En opgave, der kun er blevet større og vigtigere med tiden, understreger Gramex’ direktør.
– I et presset marked, hvor nogle af vores kunder mener, at prisen for at bruge musik er alt for høj, er vores kamp for at sikre rettighedshaverne en fair betaling vigtigere end nogensinde før, siger Gramex’ adm. direktør Anne Sophie Gersdorff Schrøder.
– Men hvis du som musiker får under 1 krone for en afspilning i radioen, skal der ved gud mange afspilninger til, før du kan betale bare en enkelt pizza med de penge. Som du i øvrigt skal betale skat af. I hvilken verden er den slags betaling for musikken ”for høj”? spørger hun.
En rimelig betaling er afgørende ikke bare for den enkelte kunstner, men for hele det kunstneriske økosystem, understreger Gramex’ direktør:
– At sikre en passende betaling til kunstnere er ikke bare et spørgsmål om ret og rimelighed. Det er en investering i hele vores fælles kulturliv, siger Anne Sophie Gersdorff Schrøder.
____________________
Om udbetalinger til kunstnere
Størrelsen på udbetalingen fra Gramex afhænger af flere forskellige ting:
Kanal: Er man afspillet på en kommerciel radio eller en af DR’s landsdækkende kanaler eller på DAB eller lokalradio? Der er forskel på, hvad man får for at blive afspillet 1 minut på de forskellige kanaltyper. Den såkaldte minutværdi ændrer sig hvert år, alt efter hvor mange penge Gramex har modtaget fra den kategori af kunder, der betaler for at bruge musik.
Spilletid: Hvor længe er man afspillet? Man får betaling pr. antal afspillede minutter og sekunder totalt på et år. Jo flere minutter, de sange man medvirker på, bliver spillet i radioen i løbet af et år, jo flere penge får man udbetalt i juni måned.
Rolle: Er man hovedartist på tracket? Sanne Salomonsen, Birthe Kjær og The Minds of 99 får som hovedartister (featured artists) mere end musikerne, der ikke er hovedartister (non-featured artists). Sådan er fordelingssystemet i Gramex.
Andre medvirkende: Fra 2024, hvor Gramex fik nyt fordelingssystem, har det også betydning, hvor mange andre kunstnere der medvirker på tracket, som man skal dele trackets værdi med, og deres rolle og antal instrumenter.
Flere instrumenter: I det nye system har det også betydning for nye tracks, hvor mange instrumenter de medvirkende hver især bidrager med på tracket. Jo flere instrumenter – jo større andel af trackets værdi.
Beregn selv eksempler på hvor meget et track optjener
Beregn selv eksempler på hvor meget hver kunstner optjener