– Forestil dig fredagsbaren uden musik, løbeturen uden musik, festivalen uden musik eller bare en lørdag formiddag på indkøbstur i IKEA uden musik? Det er ikke helt det samme vel, spørger John R. Kristensen, adm. direktør i Gramex.
– Et Danmark uden musik er et fattigere Danmark. Fordi musik har værdi. Og musik skaber værdi, siger han.
I kroner og øre betyder det, at Gramex i år kan fordele 203 millioner til musikere og sangere, producenter og pladeselskaber. Det er 15 millioner mere end sidste år, og første gang Gramex når over de magiske 200 millioner.
En af årsagerne er en øget indtægt fra udlandet, forklarer John R. Kristensen.
– I Gramex har vi ingen indflydelse på, hvad der bliver spillet i radioen hverken i Danmark eller i udlandet. Men når dansk musik bliver spillet i resten af verden – som vi ser det i stor stil i øjeblikket – så gør vi i Gramex alt, hvad vi overhovedet kan, for at sikre, at de danske kunstnere og producenter får deres penge hjem.
– Det gør vi ved hele tiden at udbygge vores ’betalingsbroer’ over grænserne. Og det er bland andet én af grundende til, at indtægterne fra udlandet er steget med mere end 20 % i 2015, siger John R. Kristensen.
Musik betaler sig
Samlet er den danske musikbranche en milliardindustri, der bidrager til det danske samfund og skaber arbejdspladser. Alene sidste år bidrog musikbranchen med knap 6,8 milliarder kroner til dansk økonomi. Det er en stigning på mere end 700 millioner siden 2012 svarende til en vækst på 12 %.
Det dokumenterer nye tal i Rambøll-rapporten Dansk Musikomsætning 2015, som netop er offentliggjort.
En af forklaringerne er, at musik skaber merværdi, vurderer Thomas Maagaard Dyekjær, der er underdirektør i Gramex.
– Mange virksomheder bruger musik, fordi de oplever, at musik øger kundeoplevelsen og medvirker til en positiv branding af deres produkt. Det øger værdien af forretningen og er en central forklaring på, at musikbranchen har den økonomiske pondus, vi kan aflæse i de nye tal. Og så er musikbranchen eminent til at bringe udenlandske penge ind i den danske samfundsøkonomi. For musik stopper som bekendt ikke ved landegrænsen, siger han.
Langt fra alle kan leve af musikken
Selv om musikbranchen samlet omsætter for milliarder, og Gramex alene krydser de 200 millioner i år, er det langt fra alle, der kan leve af musikken, understreger Gramex’ direktør John R. Kristensen.
– Jeg ved, at rigtig mange i dansk musikliv arbejder benhårdt, ikke kun kreativt med musikken, men i lige så høj grad for at få det til at hænge sammen økonomisk. Dertil kommer, at det er blevet meget lettere og billigere at producere musik og udgive det på diverse platforme end for bare få år siden. Der kommer hele tiden nye udøvende kunstnere og producenter til.
– Det betyder, at selv om Gramex sammen med resten af branchen får ”kagen” til at vokse, så er der langt flere kunstnere og producenter om at dele den – og det er en tendens jeg tror vil fortsætte de næste mange år. Hvis jeg skal sige det lidt populært, så vokser kagen, men stykkerne bliver stadig mindre og mindre til de fleste. Og så er der ganske få – måske 1-2 % – der kan leve af at være fuldtidsmusiker. Jeg håber dog, at langt de fleste er glade for det bidrag til økonomien, der kommer via Gramex, afslutter direktøren.