Vild $mith spotter chicks og tendenser

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Spottedspillet

At spotte damer og spille musik er to ting, som danske Vild $mith er vilde med. Nu lukker de lytteren helt ind i deres univers, når de i stedet for en klassisk musikvideo udgiver et kitschet computerspil med deres nyeste hit ”Spotted”.

Selv blev de spottet i 2013, da de vandt KarriereKanonen. Den danske raptrio Vild $mith, der står bag radiohits som ”På det shit igen” og ”Gør det godt”, er skarpe, når det kommer til at skabe både hits og hype.

Deres nyeste single, ”Spotted”, som netop er kommet på gaden, har de valgt at markedsføre som en del af et nyt computerspil, der i bedste Commodore 64-stil går ud på at spotte lækre damer foran Isted Grill, imens musikken brager derudaf.

– Man kan passende sige, at Vild $mith har spottet en ny tendens. Det handler i dag om at give lytterne en meroplevelse – en oplevelse, der rækker ud over selve musikken – og som indbyder til, at lytteren eller forbrugeren engagerer sig på en anden og i dette tilfælde også mere tidskrævende måde. På den måde får man skabt nogle loyale forbrugere, der ikke bare er med til at sprede musikken, men som rent faktisk er villige til at bruge både tid og penge på produktet, lyder det fra Gramex’ direktør, John R. Kristensen.

Og der er noget at hente for forbrugeren. Bliver man blandt de 50 bedst placerede, får man tilbudt tracket som gratis download – og det kræver tilsyneladende nogle gennemspilninger, før det lykkes. På den måde bliver man nemt hængende og hører nummeret flere gange fra enden til anden.

Til trods for at han ikke selv definerer sig som en del af målgruppen – og derfor heller ikke har afprøvet spillet – er Gramex’ direktør begejstret for det nye spil, som han mener,  illustrerer et særligt skifte.

– Før i tiden var det tilstrækkeligt at udgive en musikvideo, når man som kunstner udgav sin musik og ville have lytternes opmærksomhed. I dag skal der ofte mere til. Jeg synes faktisk, at Spottedspillet illustrerer den ændring meget godt; i dag er det forbrugeren, der sidder med controlleren og vælger og vrager i mellem de tusindvis af nye sange, som de har adgang til; det kræver, at man som Vild $mith tænker kreativt og i nye markedsføringsstrategier; musikken er stadig omdrejningspunktet, men der er gjort noget ekstra for at få lytterne til at bruge tid og opmærksomhed på den, afslutter Gramex-direktøren.

Prøv Spottedspillet

Vil du læse om andre, der har spottet en tendens?

Læs mere

Musik er blevet mere værd

Musikere må vende bøtten

Ghettoblaster flytter ind i Lydens Hus

Retrobølge rammer musikbranchen

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare