Verdensstjerne satser på dansk app

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Hvordan lyder Peter Gabriels hit ”Sledgehammer” uden trommer og med ekstra horn? Eller Tony Levins bas på ”Big Time” uden guitar og vokal? Det kan du finde ud af nu. I anledningen af 25-året for Peter Gabriels ikoniske album ”So” udkommer sangene som en del af den nye musik remixing app, MusicTiles. Det er danskere, der står bag projektet, der skal give musikelskere mulighed for selv at skabe musik.

– Vi har forsøgt at lave en musik remixing app, som skal appellere til de 98 procent af befolkningen, som ikke er musikere. Ikke på den måde forstået, at musikere ikke kan have glæde af den. Men det, der er hele tanken, er, at vi ønsker at gøre dét at skabe musik tilgængeligt for alle, uden at du behøver have nogen som helst idé om, hvad det vil sige at lave musik, forklarer Kasper Falkenberg, Executive Producer på MusicTiles.

Sammen med sit team har han udviklet den app, der er blevet skudt af sted med et brag. Den verdensberømte sanger, Peter Gabriel har allerede gjort den til en del af relanceringen af sit nu 25 år gamle album ”So”, der er blevet solgt i mere end 10 millioner eksemplarer verden over.

Med MusicTiles appen får fans og andre musikelskere nu mulighed for at skabe deres helt egne versioner af de ikoniske sange; det sker ved at flytte på nogle fliser på sin Iphone eller Ipad.

– Helt overordnet går MusicTiles ud på, at der er et antal fliser med nogle farver; hver flise repræsenterer en instrumentgruppe fx bas, trommer guitar, vokal, horn og keyboards – det varierer fra nummer til nummer. De her fliser kan så sættes sammen på forskellige måder, alt efter hvordan du sætter dem sammen, og hvor mange du sætter på og tager fra, så påvirker du musikken, forklarer Kasper Falkenberg, der har været med til at udvikle en så simpel brugerflade som overhovedet muligt.

– Vi ønsker, at folk skal bruge deres ører og deres intuition. Det skal være så enkelt som muligt. Alene ved at bytte rundt på nogle fliser vil de have muligheden for at genskabe noget musik eller skabe nye versioner af noget musik, som de allerede kender i forvejen, forklarer Kasper Falkenberg, der ved hvad han snakker om.

Han var med til at udvikle forløberen for MusicTiles appen, de såkaldte BeatBlocks; her var det i modsætning til MusicTiles nogle fysiske klodser, som man kunne sætte sammen, vende og dreje og dermed skabe sin egen musik. Et koncept, som blev taget godt imod – blandt andet af kunstnere som L.O.C. og Simon Kvamm – men som også var dyr i drift.

– Sådan et sæt klodser kostede bare i indkøb omkring 20.000 kr., så selvom man selvfølgelig kunne gøre det billigere, så ville det ikke blive allemandseje nogensinde, selvom folk var meget vilde med det. Så derfor gik vi videre med iOS platformen og har så lavet et nyt koncept ud fra det, forklarer han.

I spidsen for det nye koncept, MusicTiles er Henrik Hautop Lund, professor fra DTU. Det er ham, der har videreudviklet teknologien og ligeledes ham, der har skabt kontakten til Peter Gabriel.

Til trods for at folkene bag den nye app kniber sig selv i armen, kommer det alligevel ikke som den helt store overraskelse, at det netop var den verdensberømte sanger, der forelskede sig i MusicTiles.

– Peter Gabriel er meget interesseret i teknologisk udvikling, han er blandt andet ejer af high-end mærket SSL, og så har han verdens mest avancerede lydstudie. Han har altid været meget interesseret i nye måder at skabe musik på, nye tilgange, nye lyde, alt hvad der ligesom kan hjælpe folk til at komme ind i musikken på en ny måde, forklarer Kasper Falkenberg.

Den verdensberømte sanger var heller ikke nervøs for at lægge sin musik i hænderne på de danske lyddesignere og producere.

– Vi har fået hele ”So”-pladen i såkaldte stems, det vil sige, hvor trommer og bas og vokal er for sig. Ud fra de stems har vi så skabt syv figurer til hver instrumentgruppe, forklarer han og fortsætter:

– På det, der hedder de originale remixes, er det primært de originale spor, vi har brugt, vi har været nødt til også at adde en lille smule, for at det simpelthen har kunnet lade sig gøre. På de andre remixes, som fx dubsteb-remix af ”Sledgehammer”, er det primært vokalen, som den producer har valgt at beholde, og så har han så lavet sine egne spor ud fra det.

Det har været et stort puslespil at få de forskellige fliser til at passe sammen på kryds og tværs.

– Alt musik skal jo passe sammen på alle tænkelige niveauer. Alle basser skal passe med alle trommer, som skal passe med alle guitarer osv, forklarer Kasper Falkenberg, der ikke har stået alene med opgaven.

Til at hjælpe med at lave de forskellige remixes har han haft en helt flok af prominente medproducere blandt andet Søren Balsnar fra Carpark North, Torre Nissen (Oh Land, The Storm m.fl.), Frederik Thaae (TV2 m.fl), Simon Lutz og Thomas Knak (Bjørk). Og rent kunstnerisk har de fået frie tøjler.

– Det var faktisk dét, som Peter Gabriel selv synes, var det mest interessante, når hans numre blev taget et helt nyt sted hen, forklarer Kasper Falkenberg og tilføjer:

– Det er ikke fordi, at det ikke har skullet godkendes. Det har det selvfølgelig, for der er jo stadigvæk en kvalitet, som han ønsker at bevare. Så alt, hvad der er sendt af sted, er godkendt af kongen selv.

Og det blåstempel er vigtigt, når man som MusicTiles er en del af et app-univers, der svømmer i musik-remixing tilbud. Men der er en væsentlig forskel, mener Kasper Falkenberg.

– Der er enormt mange musikapps derude, som er virkelig fede, men generelt for dem er som regel, at de for det første er bygget op til musikere; du skal helst have en eller anden form for indsigt i musik for at forstå dem. For det andet så giver de ikke samme mulighed for at kunne sidde med sine allerstørste forbilleder; det her med at kunne høre deres stemmer og deres guitarer alene, det er meget unikt, og det er også det, der gør, at MusicTiles er en lille smule mere kompliceret at lave og også en lille smule dyrere, forklarer han og påpeger, at hele tanken bag den nye app er, at den skal appellere til alle – musikere såvel som musikelskere.

– Hele vores baggrund for at lave det her, er, at vi ønsker at skabe nye måder for folk at lave musik på. Vi ønsker at inddrage de folk, som traditionelt set har været sat udenfor i forhold til at skabe musik, fortæller han.

MusicTiles er kommet godt fra start, men folkene bag konceptet har ikke tænkt sig at læne sig tilbage; allerede nu er en version 1.3 på gaden, og om ganske kort tid vil musikelskere kunne modulere og eksperimentere med Nephews ”Hjertestarter”, Rasmus Seebachs ”Lidt i fem” og Marie Keys ”Uopnåelig”. Så der er nok at give sig i kast med – også for Kasper Falkenberg og co., der ikke er bange for at tænke stort.

– Vores drøm er, at man tager en Rihanna sang og beder Max Martin om at lave sit MusicTiles mix af den; så kan folk downloade det og arbejde videre. På den måde vil en masse mennesker kunne skabe en masse ny musik.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare