Værdi tilbage til musikken

                       

I de senere år har der i musikbranchen været stort fokus på det absolutte værditab, branchen har oplevet som følge af faldende cd-salg og pirateri. Knap så meget fokus har der været på det værditab, forbrugerne lider i form af faldende lydkvalitet, når musikken afvikles fra diverse komprimerede digitale formater frem for cd’er.

1. oktober 2013 lancerede streamingtjenesten WiMP produktet WiMP HiFi, som er det første internationale streamingprodukt, der kan levere lyd i såkaldt lossless kvalitet. At lydkvaliteten er lossless, betyder, at musikfilen er komprimeret på en sådan måde, at der ikke er et kvalitetstab i forhold til kildematerialet – typisk cd’en.

Det nye fokus på lydkvalitet i musikken glæder i den grad Thomas Maagaard Dyekjær, underdirektør i Gramex.

– Det er meget interessant, at WiMP nu vælger at differentiere sig på lydkvalitet. Jeg er ikke i tvivl om, at der ligger et stort forretningsmæssigt potentiale i højkvalitets-lyd, og at en stigende forbrugermæssig interesse for lydkvalitet kan gøre det samme for musikbranchen, som HD-formatet gjorde for tv-branchen – altså indføre ny værdi i såvel indholds- som hardwareleddet, udtaler han begejstret.

WiMP har de seneste mange måneder været i gang med at omkode en stor del af de mere end 20 millioner musiknumre, der er tilgængelige på WiMPs nuværende tjeneste, til det nye lossless format FLAC (ALAC) og højkvalitet-formaterne AAC 320 og AAC+ 96. Samtidig har WiMP opgraderet deres servere, så der kan streames lossless direkte fra dem.

I Danmark arbejder WiMP i forbindelse med lanceringen sammen med Hi-Fi Klubben, som vil bundle WiMP HiFi til deres nye trådløse HiFi-udstyr Bluesound, der er optimeret for modtagelse af lossless streaming.

– WiMP HiFi er den perfekte følgesvend til godt lydudstyr, hvad enten det er højtalere eller høretelefoner. Der er noget helt specielt ved at streame lossless-filer direkte via et stereoanlæg, en tablet eller en smartphone. Det er top lydkvalitet, præcis sådan som det er tænkt i lydstudiet, siger Pål Bråtelund, produktudvikler i WiMP.

Prisen for WiMP HiFi er 199 kr. pr. måned. Det er omkring det dobbelte, af hvad en almindelig premium streamingtjeneste koster i dag.

– Man kan sige, at distribution af musik på nettet har gennemgået en produktmodning – først var fokus på tilgængelighed, herefter på brugervenlighed, og nu er turen altså kommet til kvalitet. Det bliver spændende at se, hvordan forbrugerne vil modtage WiMP HiFi og det prispunkt, det lanceres til, men jeg synes, det lover godt for fremtiden i musikbranchen, afslutter Thomas Maagaard Dyekjær, Gramex.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare