Vækst og vinyl i dansk musik

Musikselskaber2013_forside_lille

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

For første gang i mange år oplever musikselskaberne økonomisk vækst. 5,2 procent helt præcist var væksten i 2013. Det skyldes forbrugernes lyst til at streame musik, skriver musikselskabernes brancheorganisation IFPI, der i dag offentliggør de nye tal i årsrapporten ”Musikselskaber 2013”. Her er der også blevet plads til et par enkelte overraskelser, blandt andet fortsætter vinylen sin sejrsgang, imens dansk musik stadig stormer frem.

Det er de danske musikselskabers massive satsning på nye digitale tjenester de senere år, der nu bærer frugt. Sådan lyder det fra musikselskabernes egen brancheorganisation, IFPI, der i dag offentliggør tal og perspektiver for 2013. Streaming er for første gang nogensinde musikselskabernes største indtægtskilde og bidrager til en samlet vækst på over 21 mio. kr.,

Hele 429 mio. kroner blev det til i 2013, og dermed var omsætningen i det forgangne år større end omsætningen i både 2011 og 2012.

Det skyldes ikke mindst, at forbrugerne for alvor har fået smag for streaming, der stod for 39,6 % af musikselskabernes samlede omsætning i 2013.

Lidt anderledes så det ud for cd-salget, hvor omsætningen faldt med 20,2 procent fra 2012 til 2013. Det ændrer dog ikke på, at salget af fysiske medier stadig udgør en væsentlig del af musikselskabernes samlede omsætning. Med en markedsandel på 35,3 procent ligger omsætningen fra salg af cd, vinyl og dvd et godt stykke over indtægterne fra eksempelvis download, der for første gang siden iTunes’ indtog i Danmark i 2005 faldt, og altså nu udgør 25,1 procent af det samlede marked.

Hvad angår salget af fysiske medier, var der i 2013 to helt tydelige tendenser: Forbrugerne vil have dansk, og de vil have kvalitet.

Dansk musik udgjorde hele 64,8 procent af det samlede fysiske musiksalg i 2013. Det svarer til en stigning på 12,5 procentpoint sammenlignet med 2012.

Og noget af den populære danske musik kan meget vel været blevet anskaffet og afspillet på vinyl. Salget af vinyler fortsatte nemlig sin sejrsgang i 2013 og steg med hele 26,6 procent sammenlignet med 2012. Til trods for at det ikke beløber sig til mere end små 6 mio. kroner, så tyder stigningen på, at man med fordel kan begynde at betragte vinylen som andet end bare kitsch, men snarere som et udtryk for forbrugernes stigende interesse for dynamisk og varieret lydkvalitet. 

Få flere tal og perspektiver i årsrapporten:

Musikselskaber 2013

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare