Studiemusikeren er død

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

For nyligt indspillede han to numre til en hiphop-plade i en lille toværelseslejlighed på Nansensgade for en flaske portvin og en pakke smøger. Gramexmedlem, Mads Reinhold, er det, man før i tiden ville kalde en vaskeægte studiemusiker; han har spillet med på op imod 60 plader og er blandt de første, man ringer til, når der er brug for en guitar. Men verden ser unægteligt noget anderledes ud i dag; den klassiske studiemusiker med et 9-16 job i et pladestudie er død, og Mads Reinhold foretrækker betegnelsen blæksprutte. 

– Hvis man har besluttet sig for, at man vil være musiker, så må man også være indstillet på, at man må blæksprutte den lidt og i særdeleshed arbejde hårdt. Jeg synes fandeme, at jeg løber stærkt for at tjene mine penge, men der er også noget faglig stolthed – man vil jo gerne gøre det godt og klare det, fortæller guitarist, Mads Reinhold.

Et af de steder, hvor det ifølge ham stadig er muligt som musiker at sikre sig en nogenlunde indtjening, er ved at spille med på andres plader.

– Alt er i opløsning lige nu, så vi skal have fundet ud af, hvordan vi genopfinder de her ting. Selv Gramex- og Kodachecken står for skud i den her tid med streamingtjenester og digital musikdeling. Men dér, hvor der ligesom stadig er mulighed for at tjene nogle penge, er ved at lave musikken og spille den for folk.

Og det gør han så. Mads Reinhold har trods sin unge alder spillet med på et væld af indspilninger.

– Jeg er freelance på godt og ondt, så jeg bliver hyret ind til forskellige sessions, hvor jeg kommer ud og arbejder en eller to dage på noget, og så er jeg færdig. Det der med at indspille sammen i klassisk forstand – hvor bas, guitar, trommer og keyboard går ind i et studie og indspiller sammen – det sker bare ikke mere, det er for dyrt simpelthen.

Tilværelsen som freelance ”studiemusiker” har ført ham vidt omkring; fra taglejligheder til festivaltelte og turnébusser.

– Jeg arbejder en helt masse forskellige steder, det er dét, der er hele trippet lige nu, at folk for relativt få penge har studier nærmest overalt. Og der bliver lavet utrolig meget god musik på den måde. Så den der klassiske pladestudie-ting er lidt i opløsning. Der er selvfølgelig stadigvæk nogle af de store gamle studier tilbage, men rigtig meget af det arbejde, jeg laver, er i mindre studier rundt omkring.

Men selvom Mads Reinhold ernærer sig som musiker, må han engang imellem tage til takke med en flaske portvin.

– Det er ikke alt, jeg får helt vildt mange penge for, eller for den sags skyld får penge for overhovedet. Hvis folk ringer og siger: ”Hey jeg har det her projekt, jeg vil gerne have noget guitar på. Vi har 1000 kroner – men hvad siger du til, at du i stedet får noget cut, dvs. nogle point for noget Gramex og Koda? I nogle tilfælde er det altså en investering, både fordi folk jo hører det, man spiller, men også på den lange bane, fordi man potentielt set kan tjene nogle Gramex- og Kodapenge, hvis tingene bliver en succes, forklarer musikeren, der til en studiesession ofte ikke kun nøjes med at svinge guitaren.

– Til rigtig mange af sessionsene efterhånden har jeg også co-producer hatten på; så har man måske en mening om, at akkorderne lige skal justeres lidt. Det er jo også derfor, at man kan retfærdiggøre, at jeg får nogle Gramex- og Kodapoint, fordi jeg netop tit kommer ind og spille noget, og så ender jeg også lige med at spille en keyboardrolle eller synge en andenstemme. Det er igen den der med blæksprutten!

Men uanset hvor lange og mange arme Mads Reinhold har, så er han afhængig af, at der kommer penge ind på kontoen – og det gør der blandt andet hver juni, når Gramexchecken tikker ind.

– Jeg tænker hvert år, når den kommer, at det er et virkelig dejligt supplement. Det er sådan lidt ligesom, når andre folk får feriepenge, så får jeg min Gramexcheck.

Det lyder som lidt af et drømmejob at få lov til at spille på en masse plader med en masse forskellige musikere, men det er i bund og grund hårdt arbejde, fortæller Mads Reinhold, der giver et godt råd med på vejen til andre musikere, der vil gøre ham kunsten efter.

– Det er ens pligt som musiker at kende så meget musik som overhovedet muligt – så det er helt vildt vigtigt at lytte til en masse musik og til en masse indspilninger. Hvis man skal kunne indspille, og hvis man skal indspille på en eller anden bestemt genre, så er det rigtig fedt at have en eller anden form for reference at trække på. Så når folk siger, at de godt kunne tænke sig, at det var lidt mere i den ene eller anden retning, så ved man, hvad de snakker om. Jeg har i hvert fald nydt godt af, at jeg har brugt rigtig meget tid på at lytte til musik.

Men lytning gør det ikke alene, fortæller guitaristen, der har brugt mange timer i øvelokalet.

– Det kan godt betale sig at uddanne sig. Det er et af de jobs, hvor jeg synes, at hele den håndværksmæssige del går perfekt hånd i hånd med den kreative del. For én ting er at kunne tænke noget og gøre noget, men noget andet er, at man tit bliver kastet ud i nogle udfordrende situationer, hvor man virkelig skal være hurtig til at lære noget nyt og være god til at eksekvere det, selvom det er svært. Så jeg synes faktisk, at det er et af de sidste steder, hvor håndværket stadig kommer helt til sin ret.

Selvom tingene ikke ser ud som de gjorde engang, så ser Mads Reinhold mange muligheder og fordele ved, at den klassiske studiemusiker er død og begravet.

– Jeg hører mere og mere musik, hvor mine gammeldags holdninger til indspilning bliver gjort til skamme. Alle burde have sig et lille hjemmestudie setup, fordi der er eddermame mange fede plader og meget fedt musik, der bliver lavet på et hjemmestudie setup med en computer, et lydkort og en mikrofon. Folk lærer jo at arbejde med det – har man ikke råd til at optage et trommesæt, så må man jo blive pissegod til at programmere trommer i stedet for og gøre noget andet kreativt med det, lyder opfordringen fra guitarist og professionel blæksprutte, Mads Reinhold.

Fakta om Gramex

Har du sunget eller spillet et instrument på et track er du berettiget til Gramex penge, uanset om du har fået penge for indspilningen eller ej. Læs mere om udøvende kunstnere

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare