Skræddersyet musik i fremtiden

hørebøffder_pige_hip_530_2

Af John R. Kristensen, adm. direktør i Gramex

Aldrig har forbrugerne haft så meget musik at vælge mellem på deres mobil, tablet og laptop. Og aldrig er musikken i den grad forsøgt tilpasset den enkelte forbruger via likes, playlister og anbefalinger.

Men det er stadig kun begyndelsen.

Andre brancher har i årevis skræddersyet og pakket deres produkter til forbrugerne. I flybranchen kan man i dag tilkøbe stort set alt efter behov og humør – ekstra benplads, bagage eller ej, glutenfri mad, legetøj til ungerne, film til de voksne.

At turen nu for alvor er kommet til musikbranchen, var tydeligt på årets Midem, en af verdens største årlige musikmesser, der fandt sted i sidste måned. Her var det hotteste tema big data og digitale distributionsformer:

Hvordan kan man i musikbranchen bruge og forædle den kæmpe mængde data om vores musikforbrug til at personalisere og skræddersy musikken til den enkelte forbruger og matche med nye produkter og tjenester?

Nu er musikken kun for dig
Det spørgsmål har flere af aktørerne i den store streaming-krig allerede et bud på.

For præcis en måned siden blev Apple Music lanceret i Danmark. Her hedder startsiden simpelthen ’Til dig’ – et godt billede på hvor central en rolle den personlige målretning af musikken spiller hos en af de helt tunge drenge.

Seneste bud inden for digital musikdistribution er amerikanske Amazons Prime Music, der netop er lanceret i Storbritannien. Det er et nyt tilbud til medlemmer af Amazon Prime, som i høj grad benytter meta-data som en integreret del af forretningen.

Du kender det udmærket. Du har googlet en vaskemaskine. Og de næste ti annoncer, du møder på nettet, er sjovt nok for vaskemaskiner. På Amazon Prime Music bliver du præsenteret for musik, som er tilpasset dig, ud fra hvad du tidligere har købt på Amazon og hvilke cookies og digitale fodspor du har sat dig der.

Meget mere meta-data i musikbranchen
Mit bud er, at de musiktjenester, vi kommer til at se inden for de næste 12 måneder, vil være tjenester, der kvalificerer og folder deres brug af meta-data endnu mere ud.

Jeg er sikker på, at indholdet – musikken – i endnu større stil vil blive skræddersyet den enkelte forbruger på baggrund af meta-data og kombineret med nye tjenester alt efter behov, præferencer og humør.

Måske endda kombineret med emotionelle stimuli, så du via for eksempel et Smartwatch kan afgive impulser om dit humør og automatisk få tilbudt upbeat electronica på vej i byen og blid jazz dagen derpå.

Men har du brug for en ferie uden wifi eller en fridag uden cookies, kan du som altid stille ind på din favoritradiokanal, sætte din nye vinyl på pladespilleren eller tage ud og opleve musikken live – om du så er til Smukfest, Grimfest, Tønder eller Trailerpark Festival.

Musikken lever og spiller heldigvis stadig døgnet rundt – online og offline. God sommer!

The Guardian: Amazon Prime Music launches in the UK
Soundvenue: Spotify serverer et personligt mandags-mixtape

(30.07.15)

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare