Side 9-pigen går til radioen

redlips_550

Musik, musik, musik, nyhed, nyhed. Det er opskriften på Ekstra Bladets nyeste satsning: Ekstra Bladet Radio. Tre dele musik til to dele nyheder.

Den spritnye netradio sender musik og tabloide nyheder, når de sker, døgnet rundt. Det fortæller Ole Sloth, adm. redaktør på Ekstra Bladet.

– Det er en musikkanal, der afbrydes af nyheder, når de sker, uden vi behøver vente på rådhusklokkerne. Vi ønsker at udnytte den puls og den motor, der er i vores nyhedsproduktion, ved at kunne breake nyheder og bringe dem løbende, i takt med at vi producerer nyt indhold. Det er der så vidt jeg ved ingen andre, der gør – endnu, forklarer Ole Sloth med et smil.

Med den nye radiokanal bringer et af Danmarks mest læste medier deres allerede eksisterende indhold i spil på endnu en platform og tager på den måde endnu et skridt på vejen fra print til multidimensionalt mediehus, fra tekst til tale, fra læsere til lyttere.

En uundværlig ingrediens i den proces er musikken.

– Musikprofilen er det, man kalder hot adult contemporay med et male twist – det er ikke så lummert, som det måske lyder, men er en gængs popprofil med en snert mere guitar og kant end en ren popkanal, forklarer Ole Sloth.

At bruge musik som en integreret del af forretningen er nyt for nyhedsproducenten Ekstra Bladet. Til den del har de allieret sig med samarbejdspartneren MyRadio og Martin Marx, der tidligere har været radiochef på Radio 100 og Radio Soft.

– Vi ved godt, at musikdelen nok er det, der betyder allermest for lytterne. Og den del har vi på Ekstra Bladet ingen kompetencer udi, så der har vi allieret os med MyRadio. Vi har et fælles ansvar for at skaffe kunder. Men de tager sig af musikken og det radiofoniske, mens vi her på Ekstra Bladet tager os af nyhederne og markedsføringen. Og så prøver vi at koble det, hvor vi kan, og lægge noget unikt ind over, fortælle Ole Sloth.

Som eksempel på det er side 9-pigen i det nye radioformat forvandlet til en ”klokken 9-pige”. Som hverken skal forstås i Simon Spiesk forstand eller som en side 9-pige med lyd på, men selvfølgelig er hentet fra musikkens verden.

– Klokken 9-pigen er sådan en sjov, lille sag, synes vi selv, hvor vi hver morgen kl. 9 med et glimt i øjet præsenterer en kendt, kvindelig artist pakket ind i lækkert lyddesign, og hvor man så selv kan gætte med. Sådan en ting er vi jo også de eneste, der kan gøre, slutter den adm. redaktør med et grin.

Musik skaber merværdi
Musikkens centrale rolle i Ekstra Bladets nye radioformat er også noget, man lægger mærke til hos Gramex.

– Musik beriger forretningen. Det er ikke rocket science. Rigtig mange steder er musik blevet så integreret en del af forretningen, at vi ikke kan forestille os det uden. Tag musikken ud af fitnesscentret, natklubben eller frisørsalonen, så har du pludselig et helt andet produkt at sælge, forklarer Gramex’ vicedirektør Thomas Dyekjær.

– Der er andre dagblade og aviser, der har radiostationer. Det nye er her, at Ekstra Bladet Radio bliver knyttet så tæt til Ekstra Bladets kerneforretning. Musikken baner vej til nye distributionsplatforme og forretningsmodeller og er med til at give det indhold, Ekstra Bladet i forvejen producerer, ny værdi. Det er en interessant tendens i mediebilledet, som jeg er sikker på, vi kommer til at se meget mere af fremover, slutter Thomas Dyekjær.

Af Rie Toldam Knudsen (19.03.15)

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare