Så spiller musikken – i Lydens Hus

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Crowd_koncert

Lydbranchen får for første gang sit helt eget hus i København. Lydens Hus, der åbner senere i år, bliver den første vækstfabrik i verden med speciale i lyd. Her får kreative og højteknologiske iværksættere fra lydbranchen hjælp til at udvikle deres forretning. Men hvad er lyd egentlig for en størrelse? Og hvem hører ind under branchen for lyd? Det gør blandt andet den danske musikbranche, lyder det fra en forventningsfuld Gramex-direktør.

Der er  lyd alle vegne. Når vi drejer nøglen i bilen, handler i supermarkedet, sætter os i frisørstolen,  skruer på høreapparatet, trykker play på smartphonen; sågar i ambulancen er der lyd. Fælles for den lyd, vi omgiver os med til daglig er, at den – i langt de fleste tilfælde – er nøje gennemtænkt.

Der sidder mennesker og udøver, udtænker og udvikler lyd – og særligt i Danmark har vi nogle af de dygtigste på området. Lyd er en dansk spidskompetence. Vi har lydvirksomheder som B&O, Brüel & Kjær, Terma, Rambøll og Dali, der alle har været med til at gøre dansk lyd til en eftertragtet vare på verdensplan.

Men der er brug for flere. Hvis Danmark skal bevare førerpositionen inden for lyd, skal der tænkes i nye ideer, nye koncepter og nye samarbejder. Derfor samles de nu; spirende lydeksperter, lydiværksættere og vækstvirksomheder – eller i hvert fald et udvalg af dem – under ét tag i København. Lydens Hus bliver en kombination af kontorfællesskab og skræddersyede vækst- og mentoringforløb, hvor fokus er på at skabe vækst og beskæftigelse i spændingsfeltet mellem kultur, teknologi og forretning.

Men hvem er de så; disse lydiværksættere?

– Det er lige fra musikeren, der spiller guitar til ingeniøren med loddekolben og manden med jakkesæt, der sidder ude i en høreapparatsvirksomhed. Lydbranchen er en meget bred sammensat branche, forklarer Gramex’ direktør John R. Kristensen, der sammen med Vækstfabrikkerne (Væksthus Sjælland) og Væksthus Hovedstadsregionen står bag det nye vækstinitiativ.

Han er overbevist om, at Lydens Hus kan være med til at sætte skub i den danske musikbranche; for nok er pladesalget faldende og de digitale musikløsninger stigende – men udviklingen stopper ikke der:

– Der sker nok også noget efter Spotify og efter WiMP og TDC Play; vi ved bare ikke hvad. Men vi skal være til stede, hvor den udvikling kommer. Og det kan vi kun være, hvis vi sætter nogle mennesker sammen i et hus og tænker lidt ud over den gymnastiksal, som vi til daglig render rundt og spiller i, forklarer John R. Kristensen.

Til trods for at Gramex-direktøren gerne beskæftiger sig med fremtiden, er han ikke meget for at spå om de specifikke vækstinitiativer og resultater, der kan komme ud af Lydens Hus på sigt.

– Uden at jeg overhovedet kan spå om, hvad det skal være; så bliver det kreative mennesker, der har en ambition om at vækste deres idé ud over landets grænser, og som beskæftiger sig med lyd i den ene eller anden retning. Om det er en animation til en lydapp til en telefon, eller om det er specialudviklede musikkoncepter til biler, eller hvad det end måtte være; time will show.

Vil du vide mere om Lydens Hus?

Hør interview med Gramex’ direktør i “Kulturnyt” på P1

Danmark får verdens første vækstfabrik inden for lyd

Lydhøre politikere hylder Lydens hus

Folk står i kø til Lydens Hus

 

 

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare