Rekordmange uopmærksomme lyttere

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

lytte_closeup

Der bliver lyttet til musik som aldrig før. Men der bliver også spillet computerspil, surfet på internettet, løbet på løbebånd og læst bøger. Danskerne bruger sammenlagt flere minutter på musikken – men måden at lytte på har ændret sig markant.

En undersøgelse af danskernes kulturvaner[1] viser, at forbruget inden for musik er steget markant de seneste år.

Andelen af danskere, der i 2012 lyttede til musik dagligt var således 79 %, sammenlignet med kun 36 % i 2004. Desuden hører 24 % af danskerne mere end 3 timers musik dagligt.

Det er dog ikke alene musikforbruget, der er steget. En tilsvarende udvikling er ifølge undersøgelsen sket inden for både computerspil/digitale spil, internet og visse former for motion, bl.a. fitness.

Danskerne spiller, surfer, løber, læser og lytter sammenlagt i flere minutter end før – men uden at der som bekendt er kommet flere minutter i døgnet. Det betyder, at det meste af vores kulturforbrug foregår på samme tid. Vi afspiller musik på smartphonen, imens vi twitter og tjekker nyheder.

Det er en ny måde at forbruge musik på, mener underdirektør i Gramex, Thomas Maagaard Dyekjær, der ikke er ubetinget begejstret.

– Hvor det at lytte til musik historisk har været en primær aktivitet, er det i dag oftere en sekundær – eller ligefrem tertiær – aktivitet. Vi har tre eller fire ting kørende på samme tid. Det er med andre ord de færreste, der giver sig tid til rent faktisk aktivt at lytte til musikken – så den fordybelse, som man tidligere oplevede, når man satte et helt album på og lyttede fra enden til anden, er forsvundet, forklarer underdirektøren, der opfordrer forbrugerne til at tage aktiv stilling til det, de lytter til.

– Når vi ikke længere fordyber os i musikken, så bliver oplevelsen af den også mindre, og så opstår der hurtigt en følelse af, at det er noget, der er mindre værd at prioritere eller investere i. Her tænker jeg ikke kun på en økonomisk investering, som fx at købe en cd eller en sang på Itunes, men også om den personlige investering, der ligger i at vælge musikken aktivt til og interessere sig for, hvad man hører, hvordan det lyder – om det er god kvalitet osv., lyder det fra Thomas maagard Dyekjær, der afslutter med et smil:

– For os i Gramex vil musikken altid være en primær aktivitet.

 

 

 


[1] ”Danskernes kulturvaner 2012”

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare