Receveur: Radioens Rolls-Royce

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Han har en stor andel i både Medinas, Nik & Jays og Rasmus Seebachs radiosucces. Han er en af grundene til, at dansk musik hitter på hitlisterne. Han er canadier og konkurrencemenneske; og så er han Danmarks Radios fjende nummer et. Mød manden, der i bogstaveligste forstand sidder på toppen af dansk kommerciel radio: Jim Receveur.

Jim Receveur_presse_2013_lille– Jeg savner nogle gange at være på gadeniveau, lyder det fra Jim Receveur, adm. direktør i SBS Discovery Radio.

Det er hverken, fordi han sidder på fjerde etage i SBS Discoverys hovedsæde i bygningen på H.C. Andersens Boulevard, eller fordi han har mistet jordforbindelse som direktør for Danmarks største kommercielle radioudbyder; det er såmænd, fordi Jim Receveur elsker at lave radio.

– Jeg savner at være ude og snakke med vores lyttere. Jeg vil gerne snakke med dig; hvad lytter du til? Hvis du lytter til DR – hvorfor gør du det? Og udfordre dig om dine vaner, forklarer radiodirektøren og tilføjer:

– Jeg er involveret i alt – jeg har mine fingre i alt. Men det er mine fantastiske medarbejdere, der er the driving force.

Jim er canadier og ved, hvad han taler om – i hvert fald når det gælder de to ting, som ifølge ham selv, er det eneste, han kan.

– Da jeg kom til Danmark i 1989, var der kun to ting, jeg kunne: det var at spille ishockey og lave radio/tv, lyder det grinende fra direktøren.

Begge dele havde han lært i sin hjemby i det nordlige Canada.

– Jeg kommer fra en lille by i Canada med kun 30.000 indbyggere – meget langt mod nord. Den nærmeste by ligger 150 km væk. Og det er et specielt folkefærd, fordi der er så mange indianere; 50 procent af befolkningen er American Indians. Det betyder også, at radio har en stor betydning for rigtig mange; fordi der er så mange mennesker, der bor nordpå, og som ikke har andre former for medier. Og på det her tidspunkt – for 30 år siden – da de boede i noget, der mindede om tipier oppe nordpå, så var radio vitterlig den eneste kontakt, de havde til resten af verden. Og det har været vigtigt for mig at opleve det og se, hvordan en radio rører, informerer og underholder mennesker, fortæller Jim Receveur.

Allerede som 16-årig startede han som DJ på den lokale radio – med en beskeden sendetid fra klokken ti om aftenen til tre om natten.

– I den periode lærte jeg, at der er et helt liv om aftenen og natten. Jeg havde fx politiet inde hos mig til interviews hver aften, hvor de fortalte om, hvad der skete i byen lige nu og her, og ambulancefolk og taxachauffører, og reportager fra fester osv. Det var som en verden, jeg ikke havde oplevet før – fordi man jo normalt sover om natten, fortæller han.

Det fik den unge, ambitiøse DJ til at opsøge skolebænken.

– Jeg ville gerne lære endnu mere om det her – om formidling osv. Og jeg tænkte, at hvis jeg skulle være i mediebranchen, så skulle jeg være journalist.

Jim Receveur startede derfor på Media & Marketing – en 2-årig uddannelse – men allerede efter det første år stod han over for en stor beslutning.

– Det første år tager du som journalist, og det andet år kan du vælge, om du vil fortsætte på journalistlinjen, eller om du vil gå ind i reklamer og markedsføring, forklarer han.

Og selvom det burde være et let valg for den drevne, unge DJ-dude, var der alligevel noget andet, der lokkede: Lyden af bling.

– Jeg er måske lidt kapitalist, men jeg ville gerne have den fede bil! Lyder det fra en storsmilende Jim Receveur, der fortsætter:

– Da jeg sad i radiobranchen, kunne jeg jo se, at de, der solgte reklamer, kørte i de store, fede biler – og de, der var journalister, kørte i den lille ”save the world” bil. Så jeg ville gerne lære noget mere om reklamer, fortæller direktøren, der slår en latter op og forsikrer, at han er godt tilfreds med den bil han kører i i dag.

– Så lærte jeg hele reklamebranchen at kende – og det, synes jeg, var helt enormt spændende. Hvordan du formidler og skriver reklamer, hele markedsføringen, psykoanalysen af forskellige personer, hvordan man overbeviser forskellige målgrupper osv., fortæller han med en begejstring i stemmen, der umuligt kan være påtaget.

At starte karrieren som reklamemand i en lille by har haft betydning for den måde, han driver forretning på i dag.

– Når jeg kom ind i en forretning, der fx var ejet af et ægtepar; og de gav mig deres markedsføringspenge, så var det da et kæmpe stort ansvar. Dét, at de havde tillid til at give mig deres penge og sagde: Jim, du skal hjælpe os med at få flere kunder, forklarer han og tilføjer:

– Man lærer noget på bekostning…eller ved hjælp af andre menneskers penge.

Tænker du stadig sådan?

– Ja, det gør jeg faktisk. Jeg ser det som en tillidserklæring, når personer giver mig deres markedsføringspenge. Og jeg vil altid gøre mit ypperste for at få det til at fungere og virke.

Da Jim Receveur kom til Danmark i 1989 var det således med både journalistik, marketing og en god portion erfaring i bagagen .

– Det har hjulpet mig, at jeg har erfaringer fra begge sider af bordet. Jeg skal både sørge for at have nogle lyttere, som elsker det, jeg laver, men jeg skal også håndtere en reklameverden, som gider købe det, vi sælger, forklarer Jim Receveur.

Men én ting var at få indianerne til radioerne i 80’erne – noget andet er at få danskerne til at tune ind på kanalerne i 2013. Ifølge radiodirektøren er det blevet langt sværere at forudsige, hvad lytterne går efter.  

– Det kan godt være en advokat, der er klædt i jakkesæt og slips, og som kører i en flot bil og bor i Nordkøbenhavn, men han kan også tage en læderjakke på og være på Roskilde. Det er ikke så sort/hvidt i dag. Vi har flere ansigter eller masker, og jeg skal prøve at finde ud af, hvordan jeg favner det i de forskellige formater.

Én af måderne at gøre det på, er ifølge Jim Receveur at tilbyde flere radiostationer og differentiere indholdet. Og efter at SBS Discovery sidste år overtog New Radio, der blandt andet stod bag Radio 100 er det nu for alvor blevet muligt at skræddersy SBS Discoverys i alt seks stationer.

– Da Radio 100 og Nova var konkurrenter, var der jo ingen af dem, der ville opgive den ”bakke”, som de sad på. Men nu hvor vi har sat dem sammen, så kan vi sætte nogle af vores andre radiostationer til at tage nogle chancer. Og det er dét, vi gør, forklarer han og fortsætter:

– Lige nu sidder DR meget på mændene, og vi har indtil for nyligt siddet meget på kvinderne. Og derfor har vi selvfølgelig spurgt os selv, hvordan får vi fat i de mænd?

Jim Receveur håber at have fundet noget af svaret i den helt nye kanal, myROCK, der ikke overraskende spiller ROCK!

– Der var ikke nogen stationer, der havde sat sig på ny, ung rockmusik. Så der åbner sig nogle helt nye muligheder med den kanal – ikke mindst for danske rockmusikere.

– Radio 100 har vi også lavet mere rocky, forklarer direktøren og tilføjer med et smil:

– Her går vi efter P3. Der er ingen tvivl, om at P3 er en stor radiostation – den er meget kommerciel – og det er dem, jeg skal efter. Det kan godt være, at jeg ikke kan gå efter dem head-to-head, men jeg kan tage en bid dér og en bid dér og på den måde håbe, at jeg vinder til sidst, forklarer direktøren, imens han ligner en, der håndplukker lytterne ud i den blå luft.

Men så let er det trods alt ikke at drive kommerciel radio – lytterne hænger ikke på træerne – eller i luften – og hvis de endelig gjorde, er der flere, der gerne vil have fat i dem.

For hvordan er det nu lige det står til imellem jer og DR?

– DR er min bedste kollega og min største fjende. På nogle punkter står vi sammen; vi skal lave radio, vi skal lave spænding, men på andre punkter er vi konkurrenter. Jeg vil gerne være større end DR. Det er målsætningen, siger Jim uden at blinke.

– Lige nu er der omkring 2,3 mio. mennesker i Danmark, som er mellem 15-50 år, dvs. i den målgruppe som er interessant, når man taler reklamemarketing. Vi har gennemsnitligt omkring 2 mio. lyttere, DR har gennemsnitligt 2,1 mio. lyttere. Så vi er kun 100.000 fra hinanden. Jeg vil selvfølgelig gerne have, at lytterne bliver hos mig – og DR vil gerne have, at de bliver hos dem. Så vi konkurrerer meget – og jeg vil selvfølgelig allerhelst have det tippet over, så jeg er ham med de 2,1, og de er dem med de 2 mio. lyttere, siger radiodirektøren, der har fået smilet tilbage.

Er du konkurrencemenneske?

– Ja, jeg kan i hvert fald godt lide at vinde, svarer han prompte.

Hvad ville der ske, hvis den konkurrence ikke var der – hvis vi fx stod uden kommercielle kanaler?

– Dansk musik ville ikke dø, men den ville halveres. DR kigger jo lige så meget på os, som vi kigger på dem – vi holder dem på tæer, lyder det fra Jim Receveur.

Og dansk musik er en kæphest for Jim – og SBS Discovery i det hele taget.

– SBS Discovery Radio var de første, der spillede Seebach, Medina og Nik & Jay. Der har været utrolig mange danske artister, som har startet deres karriere på en kommerciel radiostation. Og sådan skulle det gerne blive ved med at være. Jo mere frihed vi har, des flere muligheder har vi for at starte endnu flere kanaler, sprede os mere ud og satse på flere forskellige artister, forklarer han.

Men lige såvel som Jim er konkurrencemenneske og ønsker at vinde, går han også ind for fair play og lige konkurrence. Forhold, som han ikke altid mener, er til stede.

– Tag fx DAB. Her er der ikke en reel konkurrence i dag, fordi det er DR, der driver det. Vi synes, at DAB er interessant, men det er et spørgsmål om, hvad omkostningerne vil være i fremtiden, forklarer radiodirektøren og fortsætter:

– DAB er for os blot en platform at distribuere på, og hvis DAB er rimeligt prissat, så vil vi selvfølgelig gerne være på platformen. Er vi som den kommercielle markedsleder med, så er der også stor sandsynlighed, for at platformen bliver en succes. Det har man set i udlandet. Men det sker altså kun, hvis vi har nogle rimelige betingelser for at sende på DAB og ikke som nu, hvor det kan ende med at blive en dyr dobbeltdistribution, forklarer direktøren, der tydeligvis har talt sig varm.

– Det er præcis det samme som med radio på nettet. Det skal være muligt at sige, at man ikke vil være på, fordi det koster for meget, men sådan er det ikke nu med FM5 og FM6. De skal begge være på DAB. Det skal altså være en mulighed at sige nej, og fremfor alt skal det være attraktivt set ud fra en kommerciel forretning – ikke som nu, hor vi sender på en DAB-blok, der når hele landet og derfor er dyr, forklarer han og tilføjer:

– Restriktioner er også med til at skade radiomarkedet og mangfoldigheden. På nettet er der ingen restriktioner, og her har vi sidste år lanceret en web-radiotjeneste Radio Play med mere end 150 radiokanaler og stationer, der for mange af dem kun har en meget lille målgruppe inden for fx jazz, country og klassisk. Det er også på Radio Play, at vi med stor succes har lanceret en særlig Rasmus Seebach-radio. Det kan vi på nettet, fordi der ikke er nogen restriktioner, forklarer Jim Receveur og understreger, at restriktionerne og dobbeltdistributionen på DAB og FM lige nu gør, at de tænker meget over, hvilke formater, de driver og lancerer. 

– Vores stationer skal nå en bredere målgruppe, for at det bliver kommercielt interessant, fastslår han og har taget hul på den næste store udfordring, nemlig FM5.

Nova sender i øjeblikket på den såkaldte FM5-tilladelse, som med en dækning på over 80 procent kommer så tæt på en landsdækkende radiokanal som muligt. Udfordringen med FM5 er, at den sættes i udbud – det vil sige til næste år kan SBS Discovery Radio ikke længere være sikker på, at tilladelsen går til Nova.

– Det er utrolig vigtigt, at vi vinder koncessionen til at drive FM5 – ikke kun for os og vores forretning – men også for jeres medlemmer i Gramex, fordi det er det største og mest enkle dækningsområde, som vi sender på. Så selvom det ikke er den store forretning for os lige nu og her, så er det noget, vi gerne vil investere i og fortsætte med, fastslår radiodirektøren med et fast blik.

Og det kræver en mand, der kan banke i bordet, hvis man vil drive kommerciel radio på niveau med Jim Receveur.

– Det er som en butik; du har tre store omkostninger. Et: Distribution. To: Rettigheder og Tre: Medarbejdere, forklarer han og fortsætter:

– Medarbejderne kan jeg selv styre – om jeg vil have 25 eller 30 – men hvad angår rettigheder, er jeg afhængig af samarbejdet med Gramex. Og der er vi kommet langt. Vi har meget bedre samarbejde med Gramex nu, end vi havde for bare fem år siden, fordi Gramex er begyndt at forstå vores behov; nemlig at vi skal udvikle flere produkter, og at vi skal udvikle vores sendeområde. Så er der distribution tilbage, som er dét, vi kigger på i øjeblikket, forklarer radiodirektøren og vender tilbage til dét, det hele handler om: Radio.

– Det er et fantastisk medie – og det er et medie, som har en fremtid, lyder det fra en begejstret radiodirektør.

Og så længe der er transporttid, vil der ifølge Jim også være radio.

– Jeg kan se det hos mange af mine egne medarbejdere – unge familier, som måske ikke har penge nok til at bo herinde i København – de flytter ud til udkanten af byen – byen bliver større og større. Det betyder, at transporttiden også bliver større og større – og så længe din transporttid er lidt længere, bruger du også mere tid på radio – i bilen, på cyklen med din mobiltelefon osv., forklarer Jim Receveur, der ser en klar fordel i, at Danmark er et lille land.

– Når vi kigger på nettet over hele verden – nettet i USA; hvis du gerne vil lytte til en radiostation i USA, så vil du aldrig høre dansk sprog, du vil aldrig høre dansk musik. Det kan du kun høre i Danmark, forklarer han.

Og pludselig er der ikke langt fra indianere til Indre København, hvor radioen er med til at binde samfundet sammen.

– Lokalsamfundet; det mener jeg, vil blive ved med at eksistere, fordi dansk ikke er så stort et sprog. Det kan godt være, at du gerne vil høre noget musik fra LA på et tidspunkt – men du vender altid tilbage til dansk radio, forsikrer radiodirektøren med et smil.

Gramex har netop indgået en ny, fremadrettet aftale med SBS Discovery Radio, der er med til at sikre fleksibilitet på det danske kommercielle radiomarked.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare