Radio og streaming sikrer stigende indtægter

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

streaming_radio_lille

Musiksalget i Danmark er vokset med 9 procent på et år. Det sker samtidig med, at Gramex udbetaler det hidtil største beløb til medlemmerne i organisationens historie. Musikken er blevet mere værd, mener Gramex’ direktør, der tilskriver noget af succesen, at radio og streaming til sammen har fat i en bred lytterskare.

Det er meget forskelligt, hvad vi lytter til i radioen og på mobiltelefonen. Men faktum er, at vi lytter – og vi lytter stadig mere. Således bød 2013 på en rekordomsætning på musik. Og det kommer de mange udøvende kunstnere til gavn, forklarer John R. Kristensen, adm. direktør, Gramex.

– Vi har i 2013 i Gramex øget toplinien med syv millioner. Det betyder, at vi ud af en omsætning på 193 millioner kroner kan udbetale de 169 millioner til udøvende musikere og musikselskaber. Musikken er simpelthen blevet mere værd, lyder det fra en begejstret direktør.

Han hæfter sig især ved, at streaming og radio står sammen om at bidrage til denne vækst. Hvor streaming hovedsageligt har fat i de helt unge lyttere, der går efter den mere hitprægede musik, viser nye tal fra Gramex, at radioerne står for mere ny, dansk musik.

Mere ny dansk musik finder vej til radioen

– Radioerne spillede i 2013 et bredere spektrum af nyudgivet, dansk musik, hvor der i den streamede musik er langt flere internationale musiknumre på top 20-listen, end der er danske. Radioerne spiller altså stadig en væsenlig rolle for musikken, ikke kun på grund af sit store bidrag, men også på grund af den større diversitet, forklarer direktøren.

I sidste uge offentliggjorde Rambøll Dansk Musikstatistik 2013, hvor man kan læse, at den danske musikbranche bidrog med i alt syv milliarder til dansk økonomi i 2013. Her fremgår det også, at den indspillede musik udgjorde 2,54 milliarder kroner, fordelt på 399 millioner fra fysisk salg, 332 millioner fra digitalt salg (download), 435 millioner fra streaming og 386 millioner fra erhvervsmæssig brug (musik i fx butikker, fitnesscentre etc.). Størst omsætning giver dog musik i radio og på tv, der bidrog med hele 851 millioner kroner i 2013.

Det glæder Gramex’ direktør, der tilskriver de nye aftaler med radioerne en del af æren for, at mere musik når ud til lytterne.

– Vi har lavet nye aftaler med radioerne, som ikke i samme grad som tidligere lægger begrænsninger ind på mængden af musikafspilninger. Jeg tror, at det har haft den positive sidegevinst, at det er med til at sikre udbredelsen af ny, dansk musik. Det er blevet musikredaktørerne og ikke økonomerne, der skal beslutte, hvad der skal spilles i radioen, og det er jeg glad for, udtaler direktøren og afslutter:

– Radioen er stadig det sted, hvor lytterne bliver præsenteret for ny musik – og dermed også en vigtig platform og indtægtskilde for kunstnerne.

Berlingske: Musikrekord slået efter et år

Dansk Musikstatistik 2013

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare