På sporet af en morder

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Det er vigtigt at sætte sig grundigt ind i plottet, når man skal skrive musik til film. Men hvad gør man, når det ikke er alt, instruktøren vil ud med, og når selv den mindste lille detalje kan afsløre gerningsmanden. Frans Bak er manden bag musikken til den succesfulde dramaserie Forbrydelsen, der lige nu kører over skærmen for tredje gang. Hans baggrundsmusik er blevet så populær, at den nu bliver udgivet som soundtrack. Men hvor meget vil komponisten selv ud med?

Vidste du fra starten, hvem der var gerningsmanden – eller blev du også holdt på pinebænken?

– Jeg kender ikke detaljerne om gerningsmand eller noget, når jeg går i gang. Jeg ved hvilke centrale temaer der er, som jeg så inkorporerer i musikken.

Hvad har været den største udfordring?

– Den største udfordring har været at finde ind til den tone, vi har i musikken. Jeg samarbejdede med instruktør Birger Larsen, producent Piv Bernth og forfatter Søren Sveistrup. Vi afprøvede mange ting – og det var ikke en nem fødsel.

Hvad er du allermest stolt over ved den musik, du har komponeret til serien?

– Det må være, at det er lykkedes os at skabe et originalt musikalsk univers, der understøtter serien så godt. Og at jeg via den musik har fået mulighed for at arbejde i udlandet, hvor jeg nu har lavet serier i Los Angeles, London og Oslo.

Det er første gang man udgiver filmmusikken til en serie herhjemme – hvorfor tror du, at folk er blevet så interesserede i baggrundsmusikken?

– Musikken er blevet en meget integreret del af serien, og da serien er blevet så populær, smitter det jo af. Samtidig er musikken jo tit ikke bare overgange fra scene til scene, men den får lov at brede sig, og jeg tror, at vi har ramt en unik tone, som appellerer til mange mennesker. Jeg har aldrig før udgivet soundtracks, men efter jeg har fået mails næsten dagligt fra folk fra hele verden, som efterspurgte et soundtrack, og Universal var interesserede i at udgive det, blev denne så den første gang.

Har du lagt nogle cues ind i musikken, som peger på hvem, der er gerningsmanden?

– Musikken kan tit bruges til at vægte en scene – gøre den mere eller mindre betydende – men om der er noget, der peger i afgørende retninger, må I selv finde ud af.

Er du god til at holde på hemmeligheder?

– Absolut ja!

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare