Nyt marked for bedre lyd

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Smartphone_stockphoto_beskaaret
60 procent er villige til at betale mere for digital musik i høj kvalitet. 39 procent giver gerne mere for et bedre lydanlæg. Det viser tal fra en ny undersøgelse foretaget af den amerikanske forbrugerelektronikbranche, Consumer Electronics Association. Også i Danmark stiller forbrugerne krav til bedre lydkvalitet på de digitale musiktjenester. Men hvis prisniveauet skal matche de unges forbrug, skal der tænkes nyt, mener Gramex’ direktør.

– Der er en stor gruppe af især unge, som udmærket kender tjenester som Spotify, Wimp og TDC Play, men for hvem 40 kroner om måneden er valget mellem musik eller pizza. Derfor lever de med at høre musik i forholdsvis dårlig kvalitet gennem Youtube, forklarer John R. Kristensen, direktør i Gramex.

Mange unge vælger i dag lavprismobilabonnementer, hvor der ikke følger musik med i prisen, fordi de ikke har råd til et dyrere abonnement. Med et nyt, såkaldt ”letvægtsabonnement” vil lavprismobilselskaber kunne skaffe et nyt, trofast og ungt publikum, spår Gramex-direktøren. Her vil man kunne få de populæreste numre i bedre lydkvalitet for en 20’er ekstra om måneden.

– Lavprisselskaber, som skræddersyr et ”letvægtsprodukt” med ikke 20 millioner numre, men måske de tusind mest populære inden for f.eks. pop og rock i bedre kvalitet, vil altså kunne udvide markedet for musik. Det vil ikke kannibalisere markedet, for kunderne har ikke musiktjenesten i forvejen, og det bedste, der kunne ske, er, at de unge, så snart de er færdige med studiet og begynder at tjene penge, går fra letvægtstjenesten til det fulde produkt, forklarer han.

Det er ikke kun tal fra den amerikanske forbrugerelektronikbranche, der viser, at forbrugerne prioriterer højkvalitetslyd; også Gramex’ egen voxpop-undersøgelse peger i retning af, at unge er villige til at betale lidt ud over deres abonnement for at få musik i bedre kvalitet.

Unge stiller krav til lydkvalitet

Berlingske: Bedre lydkvalitet på musik vinder frem

Danmark sætter nye lydstandarder

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare