Ny bølge på vej til dig

Idag2_530

Af John R. Kristensen, adm. direktør Gramex

For kun fem år siden var der ikke noget, der hed Spotify i Danmark. Og det danske musikmarked så helt anderledes ud, end det gør i dag. Nu er en ny bølge på vej. Kun til dig.

Er du over 40? Så kan du sikkert huske dit første mini-anlæg med to kassettebånd og pladespiller på toppen. Og din første walkman. Og discman?

Og så kan du nok også huske Kraks vejviser, som alle havde i bilen, Lademanns Leksikon, vi havde på reolen, Blockbuster, hvor vi gik ned og lejede VHS-film og moviebokse, og selvfølgelig fastnettelefonen med drejeskive.

Men dine børn? De aner ikke, hvad du taler om. Bølgen er skvulpet forbi.

Bølger og modbølger

I dag rider vi på et hav af bølgetoppe – som regel med en smartphone eller tablet i hånden. Her googler vi alt det, vi dengang måtte slå op i bøger for at finde vej eller svar på. Vi ser film på Netflix og HBO i stedet for at gå i Blockbuster.

Vi hører musik på Spotify, YouTube, iTunes osv. Vi køber cd’er i Tiger-butikker til spotpris og hører radio og podcasts overalt; på løbeturen, på jobbet, i bilen.

Samtidig går vi på plademesser og køber vinyler som aldrig før. Og nu er vores venner også begyndt at finde pladespilleren frem fra loftet igen. Vi vil have ordentlig lyd, et cover, vi kan røre ved, et album, vi kan høre fra start til slut, som kunstneren har tænkt det.

En ny bølge – kun til dig

Nu er der en ny bølge på vej. En bølge kendetegnet ved, at musik-tilbuddene bliver stadig mere personaliseret og skræddersyet til den enkelte forbruger.

Vi skal ikke bare have 30 millioner sange at vælge mellem. Vi skal have noget ekstra, som er tilpasset lige præcis mig. Spotify kan for eksempel allerede tilpasse musikken efter mit skiftende løbetempo og mine favoritgenrer, og startsiden på Apple Music hedder meget sigende ”Til dig”.

Som en del af den personalisering ser vi også flere og flere virksomheder i brancher, der ikke traditionelt har musik som deres kerneforretning, integrere musik i deres forretning til lige præcis deres kunder, medlemmer, followere. Ekstra Bladet lancerede deres egen radiokanal i foråret, og Amazon har i Storbritannien netop lanceret musiktjenesten Amazon Prime Music til deres medlemmer.

Men trods bølgeskvulp, modbølger og nye bølger i det musikalske hav er der en bølge, der stadig holder: radiobølgen. Som har været her siden 1926 og som jeg er sikker på fortsat vil sikre os lydbølger i ørerne – også når vi engang imellem har brug for at gå offline.

Berlingske: Rift om at sælge online-musik
Skræddersyet musik i fremtiden

(14.08.15)

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare