Ny bølge af højkvalitetslyd rammer Danmark

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

WiMP gør det. Sony gør det. B&O og selveste Sir McCartney gør det. De satser på højkvalitetslyd. Og nu kan der føjes én mere til listen over lydkvalitetsbevidste aktører i musikbranchen. Det amerikanske ikonband Nine Inch Nails udgiver sit nye album ”Hesitation Marks” i to versioner – og to forskellige lydkvaliteter.

Nu er det op til forbrugerne selv at vælge, hvilken lydkvalitet de vil høre. I hvert fald når det gælder fans af det hæderkronede, amerikanske band Nine Inch Nails.

Er man til den mere aggressive, ensartede lyd, skal man gå efter bandets standardudgave af det nye album, som findes på deres cd-indspilning, iTunes og på diverse streamingtjenester. Er man derimod til en mere naturlig og varieret lyd, hvor niveauerne og dynamikken imellem instrumenterne er bevaret, skal man gå efter den såkaldte audiophile-udgave, som kan anskaffes på bandets hjemmeside.

At Nine Inch Nails har valgt at udgive deres nye album i to versioner – en standard- og en højkvalitetsudgave, sker ifølge bandet, fordi de ønsker at imødekomme de mange lydentusiastiske fans, der gerne vil høre musikken på deres highend hifi-udstyr. I standardudgaven, der er mixet og mastereret på linje med de fleste andre indspilninger, får forbrugeren det lydniveau og den ensartethed, som de er vant til. Men når samme standardmix afspilles på et highend hifi-anlæg, der er designet til at kunne håndtere en mere avanceret lyd, fortaber detaljerne sig. Med den nye audiophile-udgave får forbrugeren nu dynamikken tilbage og dermed også fuldt udbytte af sit hifi-udstyr.

– Det er et rigtig godt tegn, at kunstnerne handler på den stigende forbrugerefterspørgsel, der er på kvalitetslyd. Det er jo dér, det hele starter; det er dér, de første krav om lydkvalitet kan stilles – i indspilnings- og mastereringsfasen. Og hvis den indspillede lyd og lydkilden er i orden, så opstår der et nyt forretningspotentiale for producenter af hifi, lyder det fra en begejstret direktør, John R. Kristensen, Gramex.

I starten af denne måned var det WiMP, der lancerede WiMP HiFi – det første internationale streamingprodukt, der kan levere lyd i såkaldt lossless kvalitet. I sidste uge var det Sony, der meldte ud, at de vil vedlægge en række sange i høj lydopløsning på et udvalg af deres produkter. Og så sent som i går lancerede B&O sit nye samarbejde ”The Living Room Tour” med ex-beatle Paul McCartney, der skal sætte fokus på god lyd – lyd, som kunstneren havde forestillet sig den.

– Det er en ny bølge af højkvalitetslyd, der rammer Danmark og verden omkring os. Nu lader vi det være op til forbrugerne selv at vælge, om de vil have en standard- eller en højkvalitetsvare. Præcis ligesom vi kan vælge imellem almindelig eller økologisk mælk henne i supermarkedet – det er ikke alle forbrugere, der ønsker at betale mere for kvalitet, men det er alle, der skal have valget – også når det gælder lyd, forklarer John R. Kristensen og tilføjer:

– Det er ikke anderledes end i detailbranchen, hvor man jo også tilrettelægger sortimentet efter forbrugerefterspørgsel. Musikbranchen har alle muligheder for at udnytte den forbrugertrend, der er i retning af højkvalitetslyd lige nu, afslutter direktøren.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare