Nu rykker musikbranchen

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Efter flere års krise har de danske musikselskaber formået at vende tilbagegang til markant vækst. Det viser nye halvårlige nøgletal fra musikselskabernes brancheorganisation IFPI. Og væksten skyldes særligt ét forhold: samarbejdet med streamingtjenesterne.

– Væksten kommer entydigt fra samarbejdet med streamingtjenester som TDC Play, Spotify og WiMP, skriver IFPI i deres pressemeddelelse.

Dette samarbejde indbragte i årets første seks måneder over 80 mio. kroner.

Det er første gang at brancheorganisationen offentliggør halvårstal for salget af indspillet musik i Danmark. Sammenligner man med tallene for 2012, indbragte samarbejdet med de populære streamingtjenester godt 39 mio. kroner det første halve år. Det giver således en samlet vækst i streamingindtægter på hele 108 procent.

– Streamingtjenesterne er i løbet af det sidste år blevet musikselskabernes største indtægtskilde og udgør nu 45 procent af det samlede marked, lyder det optimistisk i IFPIs pressemeddelelse.

Imens streamingindtægterne stryger af sted, rasler indtægterne fra salg af fysiske musikprodukter ned. Salg af blandt andet cd’er udgør nu kun 26 procent af det samlede marked og er dermed for første gang røget ned under streaming og download, hvad indtægter angår.

En ikke overraskende udvikling, hvis man spørger Henrik Daldorph, der er bestyrelsesformand i IFPI. Og selvom han glæder sig over de nye tal og den overordnede fremgang, er det netop salget af cd’er, der kan spænde en smule ben for væksten det kommende halvår.

– Man skal ikke forvente en lignende vækst for hele året, da branchen stadig i år vil være påvirket af en nedgang i julesalget af cd’er, forklarer han i pressemeddelelsen og tilføjer:

– Det er jo ikke, fordi alting er blevet lyserødt med et fingerknips. Når der sker så markante skred i markedet, som der gør lige nu, giver det selvfølgelig også nogle udfordringer. Men vi er godt på vej til at placere begge ben solidt i en spændende og sund digital virkelighed.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare