Musikselskabspædagogik er et hit

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Musikselskabet disco:wax udbreder ikke kun kendskabet til deres artister, de uddanner også deres fans. I to år har de forsøgt sig med en model, hvor fans, der uploader ulovligt på YouTube, får en personlig henvendelse, hvori de opfordres til at droppe ulovlighederne og støtte deres yndlingskunstnere på lovlig vis. Og musikselskabets pædagogik er et hit; pludselig er det fansene, der opdrager hinanden. 

– @Jonas: Du hjælper jo ik Kato, når du lægger videoer med ham ud på Youtube, du ka jo bare gå ind på Spotify og høre ham på discowax’ playliste, indtil musikvideoen bliver lagt lovligt op på nettet. Du vil vel også gerne ha’, at han bliver ved med at lave musik ik:-)

Det kunne have været en kommentar fra disco:wax’ digitale manager Henrik Fuglesang, der de sidste to år har forsøgt at få fans til at droppe de ulovlige uploads på YouTube til fordel for de lovlige musiktjenester. Men kommentaren er fra en inkarneret Kato-fan i Viborg. To års intenst arbejde med at fjerne ulovlige uploads på særligt YouTube, har resulteret i, at fansene nu er begyndt at hjælpe og opdrage hinanden.

– De fleste fans har forstået forretningen bag vores og artisternes arbejde. Når først det går op for dem, at de faktisk ikke hjælper deres yndlingskunstner ved at uploade musik med ham eller hende på YouTube, så forstår de lige pludselig, hvordan tingene hænger sammen, og så stopper de fleste med at oploade ulovligt, fortæller Henrik Fuglesang.

Han har sendt adskillige mails ud til folk, der uden at have ret til det har uploadet musik med selskabets kunstnere, og fortalt dem, at videoen er blevet fjernet. Det er der i sig selv ikke noget opsigtsvækkende i – det særlige ligger i den måde, det bliver gjort på. Henrik Fuglesang har brugt lang tid på at udforme det svar, der skal give brugeren den nødvendige viden om rettigheder og uploads, så de ikke begår de samme fejl i fremtiden.

Og ifølge den digitale manager er det en øjenåbner for rigtig mange, at man ikke bare kan uploade alle de ting, man har lyst til.

– YouTube er i lang tid blevet betragtet som en reklamesølje – også for artisterne. Men bare fordi noget er muligt, betyder det ikke nødvendigvis, at det er lovligt. Det er så nemt lige at gå ind og lægge musik online og dele den med vennerne, men det kræver altså stadig, at man har rettighederne til det, man uploader, fortæller han.

Og netop artisterne har Henrik Fuglesang også måttet hive med ind i sin pædagogiske praksis, for det er i virkeligheden dem, der skal sprede budskabet.

– Artisterne er deres egen lykkes smed, og de skal blive bedre til at formidle, at det er dem, det går ud over. Når først de fortæller fansene, at de ikke gør dem en tjeneste ved at uploade deres musik – og at den bedste måde at støtte dem på er ved at bruge de lovlige tjenester – så forstår de fleste det.

Nogle af dem, der virkelig har taget kunstnerens opfordring til sig, er Joey Moes fans.

– Da Joey Moe selv begyndte at henvise sine fans til Spotify resulterede det i, at hans album i seks uger i træk var det næstmest afspillede på Spotify, og i dag er der stort set ingen Joye Moe-fans, der uploader hans sange ulovligt på YouTube længere.

Også for den populære kunstner Kato har det givet direkte afkast at få samlet visningerne ét sted.

– Kato er én af de mest populære artister på vores YouTube-channel, og det afføder interesse fra udlandet. For eksempel har videoen til ”Sjus” fået over 3.3 millioner views, og det er sket i kraft af, der ikke findes andre kopier af den på YouTube – en så stor interesse for en artist som Kato er et slagkraftigt salgsargument, fortæller Henrik Fuglesang.

Musikselskabets pædagogiske uploads-politik er således blevet sat i system; tre gange om dagen tjekker Henrik Fuglesang nettet igennem for ulovlige uploads, og han har et håb om at ophavsretsregler og opførsel på nettet en dag bliver en del af ”pensum” i skolerne.

– Jeg tror på, at det er et spørgsmål om at oplyse og gøre fansene bevidste om, hvad det rent faktisk betyder, når de begår ulovligheder på nettet. For som en af Katos fans så rigtigt sagde, så vil vi jo alle sammen gerne have, at kunstnerne kan blive ved med at lave god musik i fremtiden.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare