Musikere på overarbejde

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

– Hvad er så dit rigtige job?

Et spørgsmål, som kan få mange musikere til at krumme tæer. For har man valgt musikken som levevej, er der sjældent noget, der er mere rigtigt end det – og så kan enhver bemærkning om økonomisk sikkerhed, fornuft og fremtidsudsigter godt pakke sammen. Men musikerne kan godt begynde at vænne sig til spørgsmålet, for det er faktisk ikke længere helt ved siden af at spørge efter deres rigtige jobs. En undersøgelse foretaget af Politiken Research i samarbejde med Dansk Musiker Forbund viser, at knap halvdelen af alle musikere har et job ved siden af deres musikkarriere – jobs, der i 30 procent af tilfældene ikke har noget som helst at gøre med musik.

– Det er ikke alle folk, der forstår, at jeg faktisk stadig er flad, fortæller Frederik Vedersøe, forsanger i The Eclectic Moniker, der lige nu pryder de fleste musikmagasiner. Til daglig er han handicaphjælper og bartender på Huset i Magstræde – en hverdag, der ligger langt fra tilværelsen som forsanger i det fremadstormende indieband.

– Fok har hørt vores nummer Easter Island 200 gange i radioen, så dem, jeg skylder penge, har ikke helt kunnet forstå, hvorfor jeg ikke har kunnet betale dem tilbage. Det har bare rigtig lange udsigter sådan noget, og der er mange udgifter – så det er meget minimalt, hvad vi tjener på det, fortæller sangeren.

I mellemtiden supplerer han musikkarrieren med et helt almindeligt job – en tilværelse, som han ifølge Politiken Resarch deler med knap halvdelen af de danske musikere. Spørgeskemaundersøgelsen, der er foretaget blandt 453 danske musikere, viser, at 44 procent af de adspurgte har andet lønnet arbejde ved siden af musikken. Og det gælder altså også de ”kendte” kunstnere, der bliver spillet om og om igen på radio og TV.

At mange musikere vælger et helt almindeligt, lønnet job hænger ifølge undersøgelsen sammen med den økonomiske usikkerhed, der er forbundet med dét at spille musik. Undersøgelsen viser, at 7 ud af 10 musikere mener, at økonomisk usikkerhed ”i høj grad” eller ” i nogen grad” er et problem for dem. Det dilemma kender Frederik Vedersøe kun alt for godt.

– Økonomisk usikkerhed har været en kæmpe stor del af mit liv, siden jeg tog beslutningen om, at jeg ville starte Eclectic op. Det har fyldt alt for meget det der med at skulle have nok til at betale husleje, købe mad osv. Og det kan godt være svært at finde tid til at være kreativ og have roen til det, når man har mange økonomiske bekymringer hele tiden.

Selvom bekymringerne ikke er fuldstændig forsvundet, kan han godt se fordele ved at have et helt almindeligt job.

– På en eller anden måde tror jeg, at det er meget sundt at komme ud og få lavet noget andet. Det kan også være en inspiration i sig selv det der med at få nogle andre oplevelser. Det renser hovedet på en eller anden måde og giver mere musikalsk energi.

Det kan Katrine Muff skrive under på. Hun er freelancemusiker og synger kor for en masse forskellige kunstnere blandt andet Oh Land, Turboweekend, Tobias Trier og Kandy Kolored Tangerine. Spørger man hende, hvad hendes arbejde er, så er hun medhjælper i en børnehave.

– Lige nu er det dét, der fylder mest i min hverdag og det, der giver mig mest glæde – musikken, synes jeg selvfølgelig også, er spændende. Men jeg ved ikke hvornår min næste koncert er og med hvem, det er, fortæller sangerinden.

For hende er et fast job og en fast indkomst lig med frihed til at gøre, hvad hun vil.

– Jeg nyder at have en hverdag og have en fast indkomst og ikke skulle stresse over, hvor pengene kommer fra. Det betyder også, at jeg kan sige ja til musikprojekter, som måske ikke giver så meget økonomisk. Jeg er ikke afhængig af, at jobbene er sindssygt godt betalte, men kan gøre det, jeg har lyst til. Og så savner jeg faktisk mit arbejde i børnehaven, når jeg spiller musik fuldtid.

Så når Politikens undersøgelse konkluderer, at omkring hver tredje af de danske musikere har et arbejde, som ikke har det fjerneste at gøre med musik, betyder det ikke nødvendigvis, at alle disse musikere er tvunget ud i kedeligt og ligegyldigt arbejde. For Katrine Muff er det et helt bevidst valg at arbejde ved siden af og at arbejde med noget, der ikke er musikrelateret.

– Det er rart at holde tingene adskilt. Der er da mange, der har sagt: ”Du kan godt lide børn, og du kan godt lide musik – så hvad så med musiklærer eller rytmiklærer”. Selvfølgelig synger jeg med børnene, det kan jo ikke undgås, men jeg synes, at det er meget rart, at det ikke nødvendigvis skal havde noget med hinanden at gøre, fortæller hun og fortsætter:

– Det er ligesom at få en god dessert; man nyder den mere, når man spiser rugbrød til hverdag.

Alt tyder på, at uanset hvor hårdt musikerne arbejder ved siden af, og uanset hvor lidt arbejdet har med musik at gøre, så vil de altid føle sig som musikere.

– Jeg føler mig som musiker, fordi det er jeg bare – og jeg er medhjælper i en børnehave, fordi det er mit arbejde, lyder det fra den travle sangerinde OG pædagogmedhjælper. 

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare