Musikbranchen laver en Sarah Lund

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Forbrydelsen_Lund_tekst_lilleTv-branchens succes går ingens næse forbi. De fleste har set, hvordan Borgens Birgitte Nyborg og Forbrydelsens Sarah Lund går verden rundt. Men hvor er Quadrons Coco O. og Oh Lands Nanna Ø.? En ny branchestatistik fra Rambøll Management viser, at musikbranchen er en milliardindustri, der bidrager med over dobbelt så mange kroner til det danske samfund som den samlede danske film- og tv-branche. Der er altså ikke kun penge i Sarah Lunds færøske sweater(i øvrigt designet af  de to innovative færøske kvinder Guðrun & Guðrun), men også i musikbranchens slimline kjoler og palietter.

En helt ny rapport fra Rambøll Management viser, at musikindustrien i Danmark bidrog med mere end 6,4 mia. kroner til den danske samfundsøkonomi i 2012. Et resultat, der sammenlignet med eksempelvis en succesfuld tv- og filmbranche, der i 2011 bidrog med 2,8 mia. kroner[1], fortjener stor opmærksomhed ifølge Gramex’ direktør.

– Den nye branchestatistik dokumenterer, at musikbranchen er en tung og væsentlig spiller i forhold til den danske samfundsøkonomi. Det betyder også, at branchen og musikkens aktører mere end nogensinde før har krav på nogle ordentlige rammevilkår og en bevågenhed fra især politisk hold, som ikke altid har været der tidligere, udtaler John R. Kristensen, adm. direktør i Gramex.

Kunstnere som Quadron og Oh Land – musikkens svar på Sarah Lund og Birgitte Nyborg – kan ifølge de nye tal bryste sig af, ikke alene at bidrage til dansk kultur i form af spændende og nyudviklende musik, men at være en del af en milliardindustri, der bidrager med en væsentlig økonomi til samfundet.

Og særligt udviklingen på området for indspillet musik, der ifølge den nye branchestatistik samlet set bidrager med mere end 2,4 mia. kroner, glæder Gramex’ direktør.

– Rapporten viser, at det fortsat kan betale sig at investere i dansk musik. Til trods for de seneste års nedgang i salg af fysiske enheder, er der altså stadig godt gang i salget; det gælder ikke mindst, når vi taler brug af musik i en række andre brancher, som fx, tøjbranchen, bolighuse og fitness-centre, hvor musikken i stigende omfang bruges til at skabe værdi, lyder det fra John R. Kristensen.

Den omfattende musikbranchestatistik er udarbejdet på opdrag af Koda, IFPI, MXD, Dansk Live og Gramex, der alle har bidraget med væsentlige tal til Rambølls arbejde. Og netop samarbejdet på tværs af organisationerne glæder Gramex’ underdirektør, Thomas Maagaard Dyekjær, der har været tovholder på projektet.

– Jeg ser det ikke kun som en styrkelse af vores samarbejde organisationerne imellem; men en styrkelse af hele branchen. Det lover godt for dansk musiks fremtid. Musikbranchen har ikke bare lavet én Sarah Lund – vi har lavet mange, afslutter underdirektøren.

Se, den nye Musikstatistik 2012 

 


[1] Kilde: Danske Indholdsproducenter Film, TV og computerspil i tal 2011

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare