Musik for en flad 30’er

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

TigerAlexVargas_tekstDe tror som nogle af de eneste stadig på cd’en – og det kan de gøre med god grund. Siden 2006 har Tiger Music solgt intet mindre end 190.000 cd’er i deres butikker. Nogle kalder det forældet og gammeldags, andre kalder det en god forretning. Spørger man dem selv, kalder de sig håbløst romantiske.

– Hvis det stod til os, så ville vi gerne give folk det allernærmeste – det allerkæreste – de har. Det er en kæreste. Det er lidt med den kærlighed, at vi går ud i verden og siger: vi vil gerne give jer nogle oplevelser, som virkelig giver mening for jer, forklarer Anne Busacker, Event og Online Manager hos Tiger Music.

Siden 2006 har Tiger Music sørget for, at musikglade kunder har kunnet købe kvalitetsmusik for en slik i de populære Tiger butikker. En butikskæde, der er kendt for at sælge ting til en tier, og som har bredt sig fra Hjørring til Japan på ingen tid.

– Lige nu er der 263 butikker rundt om i hele verden, men vi vokser med 2-3 butikker hver uge, så der er fart på, forklarer Anne Busacker, der sammen med resten af Tiger-teamet for syv år siden kastede sig over musikken – og særligt over cd’en.

– Tiger Music springer ud af en idé, der hedder, at vi gerne vil gøre mere for vores gæster, som kommer i vores butikker. Vi vil gerne give dem nogle flere oplevelser. Ét er, at du får en oplevelse, når du går ind i vores butik, og du finder noget, du aldrig nogensinde troede, du kunne finde i en Tiger butik – eller troede fandtes overhovedet. Noget andet er, at du også kommer her, fordi du ved, at der er nogle ting, som du gerne vil have. Vi går efter noget unikt og noget relevant. Også når det gælder musik, forklarer hun og fortsætter:

– Vi vil gerne give folk en super fed musikoplevelse, som giver kuldegysninger, og hvor de tænker: Wauv! Tænk, at jeg kunne finde det i en Tiger butik, hvor er den fed den her cd – og så  koster den kun 30 kroner.

Og alt tyder på, at kunderne har kunnet lide det, de har fundet på musikhylderne indtil videre.

– Vi har solgt 190.000 cd’er siden 2006. Benjamin Koppel har med sine 10-11 cd’er solgt over 50.000, Klezmofobia har vi solgt 47.000 på og Safaris to børneplader har også solgt rigtig godt: 23.000 eksemplarer. Og så skal det lige siges, at de her plader kun har været i et mindre udvalg af vores butikker indtil nu. Det er først i den kommende tid, at det bliver obligatorisk at have cd’erne i alle vores butikker – både i Japan, Italien, England, og hvor vi ellers er, forklarer en forventningsfuld Event og Online Manager, der synes, det er for tidligt at dømme cd-formatet ude.

– Når man ser på, hvad vi har solgt, så tror vi stadig på cd’en – i hvert fald i et stykke tid endnu. Der er stadigvæk mange, der har en cd-afspiller. Og dem, der ikke har – de unge for eksempel – de har så nettet, hvor vi har sørget for, at de også kan downloade albummet fra og kan lytte til det der. Så vi holder i virkeligheden bare flere døre åbne. Men vi tror stadigvæk på cd’en som en vare – det er helt klart, lyder det fra Anne Busacker.

Men hvad er Tiger Music egentlig – et pladeselskab, en musikbutik eller en rodebutik?

– På ingen måde en rodebutik. Vi er først og fremmest distributionsselskab, men vi bliver mere og mere pladeselskab i og med, at vi involverer os mere og mere i vores kunstnere; vi laver koncerter, er med til at lave videoer, og vi laver i det hele taget alt promotion arbejdet. Men én ting, gør vi ikke: vi blander os ikke i den kunstneriske udøvelse af musikken. Når de kommer med en master – så kommer de med det færdige produkt. Der er selvfølgelig en kvalitetskontrol på, og vi kan sige, at det her er ikke lige os, eller det her ønsker vi ikke at udgive, men ellers har de frie tøjler, forklarer Anne Busacker, der ser det som Tiger Musics opgave at byde de kunstnere op til dans, som måske ikke passer perfekt ind i pladeselskabernes program.

– Der er nogle, der ikke får de samme chancer i musikbranchen, som de vil kunne få hos os. I og med at der findes så meget musik derude. Pladeselskaberne satser måske kun på den her ene artist og ikke de syv andre. Hvor skal de syv andre så gå hen? De kunne gå til os, lyder opfordringen fra Tiger Music-manageren.

Og det er ikke kun kærligheden, der kan blomstre, hvis man indleder et samarbejde med Tiger Music; det kan økonomien også.

– Noget, der også er unikt ved Tiger Music, er vores kontrakt med kunstnerne. Vi har en 50/50 deal, det vil sige, at kunstneren får 50 procent, og vi får de resterende 50 procent – efter omkostningerne er dækket, forklarer Anne Busacker og fortsætter:

– Vi ejer ikke kunstnerens musik. Vi laver ikke eksklusive kontrakter. Hvis de vil udgive på iTunes eller andre steder med en anden distributør, så værsgo; det er fint. Det spreder bare budskabet. Vi har rettighederne til i to år at udgive og sælge musikken på vores platform, så vi kan give vores gæster de oplevelser, som vi gerne vil give. Og derudover skal kunstnerne tage med til koncerter og på promotionture – dér er de gratis med.

Og det kan potentielt set gå hen og blive til rigtig mange koncerter, mange solgte cd’er og mange nye fans rundt om i verden, hvis man kommer med i Tiger-karavanen; de har nemlig tænkt sig at skrue op for tempoet i den kommende tid.

– Siden vi startede i 2006 og flirtede med tanken om det her pladeselskab, har vi haft fokus på Danmark og udgivet nogle sporadiske cd’er her og der. Nu vil vi gerne have to nye udgivelser om måneden i det første år, for at få noget volumen ud i butikkerne og på nettet. Og i den sammenhæng skal der en masse koncerter over bordet. Nu har vi holdt måske et par koncerter om året. Nu snakker vi 15 eller 19 koncerter om året – vi skal op på noget volumen, fortæller Anne Busacker, der ikke går på kompromis med prisen.

– Det skal være affordable – hele vejen igennem. Vi sælger en koncertbillet for 20 kroner, og så kommer du ind og hører noget kvalitetsmusik på Vega eller i Det Kongelige Teater.

Det kan dog til tider være vanskeligt at overbevise kunderne om, at kvalitet ikke behøver koste kassen – på samme måde som det er en overvindelse for nogle kunstnere at ligge side om side med viskelæder og viskestykker.

– I Danmark har nogle stadig den opfattelse af Tiger butikker, som sådan en discountbutik, hvor du går ned og kigger på noget restpartiagtigt noget; fordi sådan var det helt i starten. Men i udlandet – hvor de ikke har hele den historik – der er opfattelsen en helt anden. Der er Tiger butikken en designbutik. Og vi er også så småt ved at vende den opfattelse her hjemme. Vi har fx in-store grafikere, der udvikler vores produkter – og vi sørger for, at det er gode varer til den pris, de nu er til. Men det er en gammel opfattelse, som tager noget tid at ændre; det er klart – vi er jo vanedyr, lyder det grinende fra Anne Busacker, der til gengæld håber, at Tiger Music kan være med til at plante en ny vane hos de mange gæster.

– Vi tror på, at Tiger kan blive folks foretrukne sted at handle ny, kvalitetsmusik fremover. Ligesom de forhenværende lokale musikbutikker, hvor man kom ned for at købe et enkelt album og gik ud med fire, fordi der lige var én, der anbefalede et eller andet. Det samme håber vi, vil ske i Tiger; man kommer ned, fordi man ved, at der er noget god kvalitetsmusik, og så går man derfra med to gode albums, som man ikke kendte til – for en flad 30’er stykket!

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare