Mere lyd ud af Danmark

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Vækstfabrikker, vindmølleeventyr, craftmanship, junklyd fra Middelalderen og en personlig peptalk fra Mark Knopfler – det var bare nogle af de budskaber, der blev kanaliseret ud til politikerne, da Gramex afholdt konferencen ”Lyden af Danmark” på Christiansborg. Sammen med eksperter fra alle dele af den danske lydindustri satte Gramex fokus på lyd som en dansk spidskompetence. Danmark er i forvejen foran på lyd; det gælder inden for højtalere, hi-fi-udstyr, måleinstrumenter, høreapparater, signalbehandling og digitale mediesystemer – men der skal skrues op for niveauet, tempoet og samarbejdet, hvis denne styrkeposition skal bevares. Vi har gjort det før, og vi kan gøre det igen, lød det samstemmende fra fællessalen på Christiansborg.

– Lyd kan blive det nye vindmølleeventyr. Danmark har tidligere sat internationale standarder for industrielle nicheområder. Nu er tiden kommet til lyd – det er allerede en dansk spidskompetence, men det er en kompetence, som der skal gøres meget mere ved, indledte Gramex’ direktør, John R. Kristensen.

Lydbølgerne gik i forvejen højt på Christiansborg på en dag med lockout og en vækstplan på vej. Rammerne var således sat for en dag i lydens tegn, hvor fremtiden og vækstpotentialet for den danske lydindustri blev diskuteret.

– Vi skal bygge bro mellem forskning, innovation, kreativitet og forretning, så vi kan skabe vækst og nye arbejdspladser i Danmark. Lige nu sidder de og arbejder med deres vækstplan ovenpå – forhåbentlig kan vi få skabt noget ørenlyd. Så lad os skrue op for lyden, lød opfordringen fra dagens moderator, Christina Liaos, Nordic Director, UK Trade & Investment.

Til trods for en travl dag på kontoret lagde erhvervsordfører Benny Engelbrecht (A) vejen forbi konferencen og åbnede dagen med et tilsagn om, at der fra politikernes side er opbakning til at bevare og udvikle lyd som en dansk styrkeposition.

– Lyd betyder noget. Vi skal tænke ud af boksen og se på danske styrkepositioner på nye måder, forklarede han og forsikrede publikum om, at det ikke var et udtryk for en nedprioritering af området, at han var nødt til at vende tilbage til vækstplansforhandlinger og lockoutindgriben.

– Jeg har et øre med hele dagen, lød det grinende fra politikeren, der kiggede rundt i hjørnerne, som havde han udstyret rummet med mikrofoner.

Det ville ikke have taget ham mange minutter at gøre; blandt deltagerne var nemlig nogle af landets førende eksperter inden for lyd og lydudstyr.

En af dem var Thomas Lund, Programme Manager, TC Electronic, der gav et både opsigts- og gruopvækkende indblik i lydkvalitetens udvikling. Mens teknikken og udbuddet af platforme er blevet bedre og bedre, er lydkvaliteten blevet dårligere og dårligere.

– Mens vi lytter til ipods, FM radio og Spotify, har lydkvalitet trange kår, forklarede han og fortsatte:

– De forskellige led i værdikæden – fra produktion til distribution og forbruger – påvirker hinanden som i en spiral. Hvis kvaliteten er dårlig ét sted, vil det smitte af andre steder.

Lytterne har ifølge Thomas Lund kunnet lægge øre til en stadig stigende lydkvalitet indtil midten af 1980’erne; herfra er det gået ned ad bakke, så vi i dag står med en lydkvalitet, der er dårligere end den, vi kender fra kasettebåndenes tid.

– Tag for eksempel en radio, som har så dårlig effekt på en indspilning; den virker som en negativ spiral tilbage på produktionen – for hvorfor producere noget, der er bedre, hvis det alligevel lyder som en støvsuger, når det kommer ud af radiohøjtalerne? I stedet laver man noget, der er højere. Det betyder faktisk, at vi i dag har at gøre med noget, der minder om junklyd fra Middelalderen. Kun Holland og Frankrig er dårligere, forklarede Thomas Lund, der mente, at der er tale om en regulær lydkrig.

– Hvis kvaliteten er begrænset ved kilden, er der ingen grund til at lave bedre udstyr senere.

Denne bekymring delte Peter Lyngdorf, direktør og grundlægger af Steinway Lyngdorf, der efterlyste en lovgivning på området.

– Der burde være en deklaration på cden. Når man køber en cd med fx The Rolling Stones, så regner man med, at det lyder, som det gjorde for 30 år siden, men hvad, forbrugeren ikke ved, er, at lyden i virkeligheden er meget dårligere i dag. Og hvis man så tilmed lytter til musikken på fx sin ipod, så er kvaliteten endnu dårligere – så får man faktisk kun cirka 9 procent af cd-kvaliteten. Der burde være en form for forbrugerbeskyttelse, forklarede direktøren.

Det fik tilsyneladende ikke de to lydeksperter til at give op; i stedet for at hoppe med på bølgen, opfordrede de deltagerne til at gøre Danmark til det første land, der sikrer standarder for lyd.

– Vi skal starte en positiv spiral. Det vil ikke kun gavne musikindustrien, men vil også kunne give anerkendelse i hele verden, forklarede Thomas Lund og forsikrede salen om, at der rent faktisk sidder folk rundt om i verden og venter på et gennembrud inden for lydkvalitet.

Èn af dem er guitarist og producer Mark Knopfler, der sendte en særlig videohilsen til deltagerne i salen og bad om hjælp til at få stoppet den lydkrig, der lige nu raser i hele verden.

Det kunne være en opgave for en vækstfabrik: at få lydkvaliteten på rette køl og optimere samarbejdet mellem de forskellige aktører i værdikæden. Mads Váczy Kragh fra Væksthus Sjælland var i hvert fald ikke sen til at se mulighederne i en vækstfabrik specialiseret i lyd.

– Vi vil gerne tilbyde os selv. Vi har længe gerne villet starte en vækstfabrik op i København; og alt det, der drejer sig om lyd, er enormt interessant, lød det fra Væksthus-direktøren, der kunne berette om et vækstprojekt i rivende udvikling.

– Vi har allerede stor succes med vores 12 Vækstfabrikker. 62 procent af vækstfabrikanterne har oplevet vækst i omsætningen, og hos knap halvdelen af dem er der tale om en omsætningsforøgelse på over 20 procent. Mange af dem efterspørger en vækstfabrik i København, så de har mulighed for at udvikle deres netværk og forretning der.

Og netop efterspørgsel var omdrejningspunktet for en anden af dagens oplægsholdere, Anand Vengurlekar. Som Managing Director i det Københavnbaserede Stoic Brand Consultancy har han været med til at udvikle Samsungs brand til at blive nummer et i Danmark. Han gav sit bud på, hvordan man gør dansk lyd til nummer et i verden.

– Når ekspertisen er opdaget som den bedste i hele verden, så er der ikke grænser for, hvad der kan ske på bare fem år – bare se på Samsung. Hvis I sætter standarden for lyd, så vil folk lytte – det er de nødt til, lød det fra den erfarne brandingekspert, der løftede sløret for noget af hemmeligheden bag Samsungs succes i Danmark.

– Sydkoreanerne har været helt inde under huden på forbrugerne her i Danmark. De har ikke bare besøgt Royal Copenhagen og set it’s all about blue – og så begyndt at lave blåt. De har sat sig til middag med designerne, besøgt danskerne i deres hjem, set hvordan de spiste, brugte fjernbetjeningen osv. De har taget udgangspunkt i forbrugeren og skabt et unikt produkt, der nu findes i stort set alle danske hjem og er indbegrebet af god kvalitet og smukt design, forklarede han og prikkede til publikum med sine spørgsmål:

– Hvordan laver Danmark et ”Samsung-eventyr” inden for lyd? Hvordan får man craftmanship ind i lydproduktionen?

Gramex’ egen direktør var også på banen og gav sit bud på, hvordan også musikindustrien kan blive en del af et dansk lydeventyr.

– Hvis musikindustrien skal overleve, skal den være en del af en større branche, nemlig lydbranchen. Vi skal blive bedre til at tænke i nye forretningsmodeller og kundegrupper – vi skal bryde gamle modeller ned, inden andre gør det for os, forklarede John R. Kristensen og tilføjede:

– Vi gjorde det med NMT, GSM, eGOV, og vi kan gøre det igen. Hvis vi kan starte en motor, som kan kværne og drive en masse iværksættere inden for lyd, kan det blive en del af et nyt lydeventyr.

Tag et kig på nogle af oplægsholdernes præsentationer her:

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare