Lydenskab er lydhør

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Der var spredt applaus fra musikbranchen, da kulturministeren i forrige uge offentliggjorde den nye musikhandlingsplan, “Én musikscene – mange genrer”. I handlingsplanen sætter Uffe Elbæk særligt fokus på sammenspillet mellem genrerne og udforskningen af nye musikformer, koncertformer og formidlingsformer – og den udmelding glæder den danske gruppe, Lydenskab.

De klassiskuddannede musikere i Lydenskab er allerede i fuld gang med at eksperimentere med det klassiske koncertsalsbegreb og skabe en anderledes og nærværende formidling af den klassiske musik. 

– Vi ønsker at opnå større kontakt og interaktion med publikum. For os er det vigtigt, at den klassiske musik er vedkommende og nærværende. Og det bliver den, når afstanden mellem publikum og musikere formindskes eller ideelt set helt forsvinder, fortæller pianist i Lydenskab, Eskild Skovbakke Winding.

Det har resulteret i flere bemærkelsesværdige koncerter, hvor gruppen blandt andet har lavet såkaldte pop-up koncerter på strøget i Horsens og Aarhus og forvandlet en 3-værelses almennyttig bolig til koncertsal.

– Responsen på de koncerter har været fantastisk. Der opstår en intimitet og åbenhed, der gør, at publikum i høj grad bliver en aktiv del af koncerten. Det betyder også, at vi som musikere får en følelse af, at koncerten er en oplevelse, vi skaber sammen med og ikke forpublikum. De gode koncertoplevelser, synes jeg oftest opstår, når man kan ”mærke” personen bag instrumentet.

Lydenskab bidrager således til kulturministerens vision om at flytte de kendte genrebarrierer; både i deres arbejde med nye koncertformer og i samarbejdet med klassiske og rytmiske komponister.

– Noget af den musik, vi spiller i Lydenskab, kan faktisk være vanskelig at bestemme, om den er skrevet af en rytmisk eller klassisk komponist. Vi søger hele tiden at udvide vores samarbejdsfelt og opsøger gerne mødet, hvor genrerne brydes og tilfører hinanden nyt, fortæller Eskild Skovbakke Winding.

Det betyder, at Lydenskab har indgået samarbejde med så forskellige klassiske og rytmiske komponister som Cristoffer Møller, Nikolaj Busk, Line Tjørnhøj, Andrea Pellegrini, John Frandsen, Mzungu Kichaa og Kristina Holgersen.

Men ifølge Lydenskabs pianist er det ikke et spørgsmål om helt at fjerne genreskellene. Han finder det langt mere interessant at udforske og udfordre forskellene.

– Det er vigtig at være bevidst om de forskellige genrer – hvilke styrker de har, og hvad de kan udtrykke på scenen. Så i Lydenskab skelner vi faktisk mellem genrer, men kun med det formål at bruge dem sammen for at få dem til at kommunikere på nye måder. Det er ikke så spændende at glatte genrer ud og få dem til at ligne hinanden, det er spændingsfeltet og forskellene, der er interessante.

Derfor er Lydenskab også positivt stemt overfor, at der nu kommer endnu mere fokus på de muligheder, der ligger i samarbejdet mellem den klassiske og rytmiske musik. Og Eskild Skovbakke Winding håber, at udforskningen af nye koncertformer vil medvirke til en fornyet interesse og et nyt tidssvarende syn på den klassiske musik.

– Jeg er af den overbevisning, at der er mange mennesker der ikke ved, at de godt kan lide klassisk musik. De møder den ikke i skolen, de møder den ikke derhjemme eller på arbejdet. Hvorfor skulle de så selv opsøge den i en stor koncertsal? Hvis musikken bliver formidlet nærværende, vedkommende og imødekommende, kan den give så markante oplevelser hos tilhørerne, at de har mod på at komme igen og måske endda snige sig ind i koncertsalen til en Mahler-aften. Og det er det, vi forsøger i Lydenskab; at komme publikum i møde på deres præmisser.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare