Lad crowden kickstarte din forretning

sparegrise_crowd_lille

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Flere og flere iværksættere vender sig mod crowden, når de skal have finansieret deres projekt. Tidligere var crowdfunding – dét at private personer donerer penge til et projekt – noget, der foregik i udlandet og på udenlandske crowdfundingsider. Men efterhånden har det fået tag i danskerne.

For nylig lancerede den populære amerikanske crowdfundingtjeneste, Kickstarter en dansk afdeling. Her kan kreative iværksættere fremover oprette en profil og søge om penge til at realisere et projekt.

Lektor i musik og begivenhedskommunikation på Roskilde Universitet, Fabian Holt, er én af de personer, der tror på det kollektive finansieringsværktøj.

– Jeg tror, at det er et af de redskaber, som en del musikere vil have glæde af i fremtiden, sådan som verden ser ud nu, forklarer lektoren, der har store forventninger til den danske Kickstarterside.

– Kickstarter er et stort, internationalt navn. Det betyder noget, at der er tillid til platformen. Jeg tror, at det vil komme til at betyde, at crowdfunding vil blive mere udbredt og accepteret her i Danmark. Det gør det også nemmere for danskere at få udenlandske donorer. Og det kan i det hele taget være relevant, da meget kunst bevæger sig over grænser, forklarer han.

Der er ifølge lektoren flere grunde til, at man som musiker bør overveje at starte en crowdfundingkampagne.

– Kultur er noget, som mange gerne vil støtte. Man har hørt så meget om udfordringer for branchen og især musikernes vanskeligheder med at tjene penge. Så hvis bidragsydere føler, at de kan give nogle penge direkte til nogle musikere og til et godt projekt, så er der en del, der er interesserede, forklarer Fabian Holt.

Kigger man på den danske Kickstarterside, er der i dag 115 projekter – men kun 42 har nået det mål, som er blevet sat for kampagnen. I langt de fleste tilfælde er det altså ikke lykkedes iværksætterne at få rejst penge nok til at gøre projektet til en realitet.

Det skyldes ifølge Fabian Holt først og fremmest, at crowden er væsentlig mindre i Danmark end i eksempelvis USA. Men derudover er der også noget med den måde, som mange danske iværksættere griber crowdfunding an på, som kan blive endnu skarpere.

Vil du vide, hvordan man ifølge musiklektoren bør skrue en succesfuld crowdfundingkampagne sammen?

Læs: 10 trin til crowdfundingsucces

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare