Kærlighed i pladebranchen

Det er som et kærlighedsforhold; de er frie, men alligevel afhængige. Pladeselskabet Playground Music tror på, at vejen til succes går gennem respekt, forelskelse og afhængighed. Og kærligheden blomstrer hos det uafhængige pladeselskab, der har forelsket sig i albumformatet.

– Vi ønsker at indgå i et partnerskab med den enkelte artist, hvor vi er afhængige af hinanden. Det er langt det bedste for alle parter. Afhængigheden gør, at vi bedre kan udnytte hinandens kompetencer, netværk og ressourcer, fortæller direktøren for Playground Music, Søren Krogh Thompson.

Han er ikke i tvivl om, hvor de som uafhængigt pladeselskab kan gøre en forskel.

– Særligt de store selskaber tænker i single-signinger, hvorimod vi tillader os at holde fast i albumformatet. Og det, tror jeg, er lidt specielt i forhold til nogle af de andre pladeselskaber. Vi tror stadigvæk på albumformatet; det er her, vi er dygtige, forklarer direktøren.

Så mens andre har travlt med at dømme cd’en ude, bliver kærligheden til den lille runde skive kun større hos Playground Music.

– En single er for mig et forbrug, mens et album er en forelskelse. Man kan sige, at albummet fortæller en historie, mens singlen skaber en øjebliksoplevelse. Selvfølgelig fortæller singlen også en historie, men når man dyrker et album og bruger tid og kræfter på at sætte ti numre sammen, så er det klart, at der er gjort ekstremt mange overvejelser om, hvorfor det netop er disse ti tracks, der er valgt, og hvorfor de sidder i den rækkefølge, de sidder i. Disse overvejelser skaber en stemning og en rød tråd igennem albummet, forklarer han.

At satse på albumformatet, når udviklingen går i retning af mere streaming og nye interaktive tjenester, hvor brugerne selv sammensætter deres playlister, bekymrer da heller ikke Søren Krogh Thompson.

– Når det drejer sig om fx Spotify, er denne tjeneste meget hit-orienteret. Der vil du typisk gå ind og skabe dine egne playlister fra forskellige universer. At holde fast i albummet strider selvfølgelig med den del af brugeradfærden, men Spotify kan ikke fortælle en historie, det kan albummet, forklarer han.

Og historiefortællingen er vigtig, understreger direktøren.

– Vi bliver nødt til at have nogle, der går ud og fortæller historien for os – og medierne er endnu ikke kommet dertil, hvor de fortæller en historie baseret på singler. Albummet er vel, hvad man kan kalde det seriøse format, som musikkritikerne stadigvæk bruger som afsæt for en historiefortælling i medierne. Det dur singlen ikke til. Til gengæld kan singlen skabe umiddelbar kommerciel succes i radioen eller Spotify-universet.

Det er således en opvejning, forklarer han, men i det lange løb handler det om forelskelse – og der er albumformatet genialt, fordi det fastholder lytterne og skaber den relation til kunstneren, der ifølge direktøren er helt afgørende.

– Vi har arbejdet meget med at opbygge en direkte relation til fansene. På Christian Hjelms hjemmeside lagde vi fx fire tracks fra hans album ud i live-versioner, inden man overhovedet kunne lytte til albummet. Vi har også lavet en service, hvor fans kan indtaste deres emails og dermed få adgang til en mp3-fil af det, de sidder og kigger på. På den måde kan vi komme i direkte kontakt med dem via mail og mobiltelefon og give dem adgang til et unikt content, som de i første omgang kun har mulighed for at se via artistens hjemmeside. Hele idéen med den fremgangsmåde er stille og roligt at lade folk forelske sig i albummet og give dem noget igen for den forelskelse. På den måde kan vi opbygge en interesse for et album, som publikum endnu ikke kender. I princippet kan publikum give deres mening til kende, før anmelderne kommer til. Samtidig kan de lære artisten bedre at kende.

Det handler således om forelskelse – til musikken, artisterne, fansene og til albumformatet, når Playground Music driver sin forretning.

– Vi vil være med til at bygge bro mellem artisten og de ambassadører, der er forelskede i artisten, så vi i fællesskab kan skabe noget, der er større, fastslår Søren Krogh Thompson

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare