Ikon vælger kvalitetslyd

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

I dag udkommer han med sit 43. soloalbum: NEW. Og det kan gå hen og blive en nybegyndelse for mange – ikke mindst for den danske musikbranche. Den 71-årige ex-Beatle Paul McCartney satser nemlig ikke kun på kvalitetsmusik med sit nye album, men også på kvalitetslyd. Og det er vejen frem, hvis værdien skal tilbage i musikken, mener Gramex’ direktør, John R. Kristensen.

– Der ligger et stort forretningsmæssigt potentiale i højkvalitets-lyd. Nu har vi fokuseret længe nok på det absolutte værditab i musikbranchen – dvs. det tab, der har været som følge af fx faldende cd-salg – nu er det tid til at udnytte kvalitet som et nyt forretningsområde, lyder det fra John R. Kristensen.

Det er ikke kun de mange Macca-fans, der har set frem til det nye, velklingende album – også danske Bang & Olufsen står spændte på sidelinjen, når ex-Beatlen i dag udgiver NEW. De har nemlig indgået et samarbejde med musikikonet, der gør ham til en del af virksomhedens kampagne: ”The Living Room Tour”. Formålet med kampagnen er at sætte fokus på den gode lyd og give lytterne mulighed for – i deres egen dagligstue – at høre musikken præcis på den måde, som kunstneren havde tænkt sig.

Og det er ikke en selvfølge, at den musik, der kommer ud af højtalerne hjemme i stuerne, er af høj kvalitet. De lydfiler (fx MP3-filer) og lydprodukter (computeren, smartphones), som de fleste i dag vælger at afspille musikken fra, er så komprimerede, at det bliver på bekostning af lydkvaliteten.

Derfor glæder det også John R. Kristensen, at fokus nu endelig rettes mod bedre lydkvalitet som nyt konkurrenceparameter.

– Det er vejen frem for musikbranchen; at vi ikke kun tænker i, hvordan vi kan levere vores produkter så hurtigt og billigt som muligt, men også begynder at tænke i kvalitet og forsøger at ændre den discountbølge, der har ramt vores branche, forklarer direktøren, der håber på at se endnu flere samarbejder som det mellem Struer-virksomheden og Sir Paul.

– Det handler om at få skabt en symbiose imellem HI-FI producenterne og musikbranchen. Så vi i stedet for at konkurrere hinanden ned i pris og kvalitet begynder at konkurrere på at levere de bedste højkvalitets HI-FI produkter, kombineret med lydoptagelser, der kan udnyttes fuldt ud, afslutter John R. Kristensen.

I morgen lanceres McCartneys nye album globalt, når Bang & Olufsens ”The Living Room Tour” skydes i gang på et pressemøde i London, som kan følges live fra B&Os hjemmeside. Allerede nu kan du gå ind på deres hjemmeside og stille McCartney et spørgsmål om alt fra lydkvalitet til ”Love Me Do”; måske besvarer han dit spørgsmål på pressemødet i morgen.

Gramex tror på kvalitetslyd – læs tidligere artikler om emnet: 

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare